شناسهٔ خبر: 68616913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

عضو جبهه اصلاحات: هیچ کدام از نامزد‌های جبهه اصلاحات میثاق‌نامه را امضا نکردند

«این افراد با علم به شرایط وارد جبهه اصلاحات شدند. من همین موضوع را با خود آقای پزشکیان مطرح کردم و اتفاقا یکی از افرادی که به‌طور کامل از مهم‌ترین بند این میثاق‌نامه استقبال کرد، آقای پزشکیان بود. این بند می‌گفت اگر بیش از یک کاندیدا داشتیم، باید در مقطعی نظرسنجی انجام شود تا مشخص شود که اقبال مردم به کدام کاندیدا بیشتر است و آن فرد باقی بماند. آقای پزشکیان نیز کاملا این موضوع را قبول دارد و آمادگی خود را اعلام کرد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل ازصبح نو، احمد شریف، عضو «جبهه اصلاحات ایران» در خصوص حاشیه‌های به وجود آمده حول محور این تعهدنامه اظهارکرد: «هیچ‌کدام از کاندیداهای جبهه اصلاحات امضای کتبی پای تعهدنامه‌ای نداشتند؛ یعنی هیچ تعهدنامه‌ای در اختیار کاندیداها قبل از ورودشان به جبهه اصلاحات قرار نگرفته بود.»

وی افزود: «این افراد با علم به شرایط وارد جبهه اصلاحات شدند. من همین موضوع را با خود آقای پزشکیان مطرح کردم و اتفاقا یکی از افرادی که به‌طور کامل از مهم‌ترین بند این میثاق‌نامه استقبال کرد، آقای پزشکیان بود.» عضو «جبهه اصلاحات ایران» ادامه داد: «این بند می‌گفت اگر بیش از یک کاندیدا داشتیم، باید در مقطعی نظرسنجی انجام شود تا مشخص شود که اقبال مردم به کدام کاندیدا بیشتر است و آن فرد باقی بماند. آقای پزشکیان نیز کاملا این موضوع را قبول دارد و آمادگی خود را اعلام کرد.»

شریف اظهارکرد: «پزشکیان گفت اگر به این نتیجه برسیم که فردی مقبول‌تر از من است و اقبال بیشتری از مردم دارد، با استفاده از روش علمی برای این سنجش، من کاملا آمادگی دارم. بنابراین این‌طور که در فضای رسانه مطرح می‌شود که ایشان امضا نکرده، درست نیست. نه آقای آخوندی، نه آقای جهانگیری و نه سایر کاندیداها چنین امضایی نداشتند و چیزی هم در اختیارشان قرار داده نشد تا امضا کنند.»

وی تأکید کرد: «تنها چیزی که در اختیارشان قرار گرفت، متن تعهدنامه برای مطالعه بود و آن‌ها هم مطالعه کردند و نظرات خود را در یک جلسه آنلاین هفت‌ساعته ارائه دادند. اگر کسی مخالف این موضوع باشد، آن فرد، آقای پزشکیان نیست. من حتی از زبان آقای پزشکیان نیز می‌توانم بگویم که شاید به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به ایشان، چون عضو شورای سیاست‌گذاری بودم، نزدیکی خود به ایشان را عرض می‌کنم که من ندیدم ایشان با هیچ‌یک از بندهای این میثاق‌نامه مخالفتی داشته باشد.»

عضو «جبهه اصلاحات ایران» در پاسخ به این سوال که آیا در تعهدنامه صحبتی از منور ۱۵بندی آقای خاتمی شده بود؟ گفت: «بحث منشور ۱۵بندی که آقای خاتمی داشت، فکر می‌کنم اشاره شده باشد؛ هرچند دقیقا مطمئن نیستم.»

شریف با بیان اینکه قبل از اینکه ایشان (پزشکیان) بیاید، میثاق‌نامه‌ای مطرح شده بود که کاندیدای جبهه باشند و جبهه نیز این را تصویب کرده بود، خاطرنشان کرد: «هیچ صحبتی، هیچ سخنی و هیچ عبارتی از ایشان که «من نیستم» نشنیدیم. بنابراین در اوایل کار دولت نیز جبهه اصلاحات تمام‌قد پشت ایشان ایستاده است، علی‌رغم اینکه شاید از طرف اطرافیان برخی انتظارات بیشتری داشتند؛ مخصوصا برای فعالان ستادی و دیگران. »

وی اظهارکرد: «بااین‌حال، به نظر من از این موضوعی که در برخی از رسانه‌های مختلف دیده می‌شود بیشتر اهداف سیاسی دنبال می‌شود.»

از این عضو جبهه اصلاحات چنین پرسیدیم که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب عنوان می‌کنند که پزشکیان گزینه اول خاتمی نبوده و به همین دلیل هم آقای پزشکیان تعهدنامه را امضا نکردند (مطلب محمد قوچانی در آگاهی نو) گفت: «من فکر می‌کنم که آقای قوچانی، بیشتر به‌عنوان ژورنالیست نظر خودش را بیان کرده است. در مقاطعی افراد مختلف کاندیداهای مختلفی داشتند. در این جریان آقای آخوندی و جهانگیری و آقای پزشکیان هم مطرح بودند که در مجموع سه نفر بودند؛ قبل از آن نیز افراد دیگری مطرح بودند.»

شریف عنوان کرد: «برخی حتی دعوت به ثبت‌نام شدند؛ اما ثبت‌نام نکردند و نمی‌توان آن‌ها را کاندیدا نامید. افرادی که تأیید صلاحیت نشده‌اند را نمی‌توان کاندیدا نامید. کاندیدا کسانی هستند که در انتخابات حضور پیدا کرده و صلاحیتشان تأیید شده باشد. اگر غیر از آقای پزشکیان کاندیدای دیگری داشتیم که حمایت می‌شد، حرفشان درست بود؛ اما در نهایت چیزی که مهم است این است که آقای خاتمی یک راهبرد داشت و آن این بود که از تصمیمات جبهه اصلاحات، از آن‌ها پشتیبانی کند. در جبهه اصلاحات نیز تصمیم این بود که سه کاندیدای اختصاصی داشته باشیم و هرکدام تأیید شدند، از آن‌ها پشتیبانی خواهیم کرد.»

نظر شما