شناسهٔ خبر: 68616253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امیدواری به تولید قزل‌آلا در نئور

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواری زیادی به احیا و تولید ماهی قزل‌آلای قرمز رنگ در تالاب نئور اردبیل به وجود آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آرزو اشرفی‌زاده عصر امروز در جریان بازدید از آخرین وضعیت احیای تالاب نئور در اردبیل اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته این تالاب به علل مختلف در معرض آسیب و حمله گونه مهاجم قرار گرفت تا ماهی با اصالت قزل‌آلا که در این تالاب تولید می‌شد، از بین رفته و این مجموعه با افزایش جمعیت گونه مهاجم روبه‌رو شود.

وی تصریح کرد: در چند مرحله برنامه احیای تالاب نئور در دستور کار قرار گرفت اما نتایج سودمندی را در این فرآیند شاهد نبودیم تا در نهایت با بررسی علمی و کارشناسی در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها برنامه تدوین شده نهایی و مراحل اجرایی آن را شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مرحله به مرحله این کار به پیش رفته و ما در حال حاضر شاهد کاهش جمعیت مهاجم و افزایش گونه اصیل تالاب نئور با نام میگوی گاماروس هستیم که انتظار می‌رود با افزایش آن، تولید ماهی قزل‌آلای قرمز رنگ با طعم و مزه منحصر به فرد در این تالاب احیا شده و افزایش پیدا کند.

اشرفی‌زاده افزود: در مبارزه با گونه مهاجم به نحوی عمل کردیم تا زمینه رفع و از بین رفتن این گونه به تدریج فراهم آمده و در کنار کاهش جمعیت مهاجم کاراس، به مرور زمان افزایش گونه اصیل نئور را شاهد باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با ادامه این برنامه و تا از بین رفتن گونه مهاجم کاراس بتوانیم به احیای نئور و تولید آبزیان اصیل این منطقه اقدام کرده و شرایط مطلوبی را در بهبود فرآیندها نظاره‌گر باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: حذف فیزیکی گونه مهاجم به ویژه مبارزه بیولوژیکی همزمان با سایر راهکارها به عنوان عناصر عملیاتی مورد توجه قرار گرفت تا از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی در این حوزه استفاده شود.

اشرفی‌زاده بیان کرد: در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها این مسائل و موضوعات به صورت علمی و دقیق مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا یک شرایط مطلوبی را در افزایش ظرفیت این مجموعه شاهد باشیم.

وی در ادامه یادآور شد: در یک دهه اخیر متأسفانه این تالاب با فراز و نشیب‌های مختلف در مسیر احیای مجدد روبه‌رو شده اما قرار است به صورت عملیاتی روند احیای تالاب مثبت و رو به جلو باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم با شرایط زیستی مناسب و تغییرات جمعیتی گونه‌ها بومی و غیربومی تالاب طور منظم پایش شده و شاخصه‌های فیزیکی و شیمیایی احیای تالاب نئور را شاهد باشیم.

اشرفی‌زاده گفت: با ریشه‌کن شدن گونه مهاجم که امر سخت و دشواری است، تلاش برای کنترل جمعیت گونه مهاجم و افزایش گونه بومی وجود دارد که قطعا با این روند بهتر می‌توان در احیای این تالاب اقدامات مؤثری را انجام داد.

انتهای پیام/131/.

نظر شما