شناسهٔ خبر: 68615141 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی:

می‌توان از ظرفیت دین برای حل آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد

فاطمه علی آبادی

حجت الاسلام رضا عزت زمانی گفت: آسیب‌های اجتماعی یکی از آفت‌ها در مسیر پیشرفت کشور بوده و مقام معظم رهبری نیز به رفع آن تاکید دارند چرا که این آفت‌ها زیبنده جامعه اسلامی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، در نشست خبری «رویداد ملی محله پیشرفت» که در محل ساختمان معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار داشت: می‌توان از ظرفیت دین برای حل مسائل و مشکلات کشور از جمله آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد. آسیب‌های اجتماعی یکی از آفت‌ها در مسیر پیشرفت کشور بوده و مقام معظم رهبری نیز به رفع آن تاکید دارند چرا که این آفت‌ها زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی افزود: ما معتقد هستیم که اسلام دارای یک حکمرانی اختصاصی است، انقلاب اسلامی ایجاد شد تا برای گره گشایی، پیشرفت و حل مشکلات خودش یک مدل اصیل اسلامی ارائه دهد، قطعاً استفاده از تجربیات بشر و دستاوردها مهم است اما این به آن معنا نیست که بر مبنی محتوایی که دین دارد اقدامی از سوی ما صورت نپذیرد و صبر کنیم تا ببینیم جهان در این زمینه چه می‌گوید. امام راحل فرمودند اسلام برای حل مشکلات جامعه کنونی حرف دارد نه آن راهی که بشر را از سرمایه‌های خودش دور کرده و به آن تک بعدی نگاه می‌کند. اسلام انسان را چند بعدی و با ظرفیت‌های مختلف می بیند و برای رفع آسیب‌هایی که با آن مواجه می‌شود نیز راه حل ارائه می‌دهد. انقلاب اسلامی نیز با همین مبنا آغاز کرد و با جاهلیت امروزی مبارزه کرد. بر این اساس ما برای حل مسائل مبتنی بر دستورات اصلاحی اسلام راهکار داریم و تنها کافی است به این راهکارها اعتماد داشته و به آن پایبند باشیم و مسیری را طی کنیم که بتوانیم این راهکارها را اجرایی کنیم.

عزت زمانی با بیان اینکه در نظام حکمرانی کلان اسلامی مسجد یک هویت متعالی و ویژه ای دارد گفت: زمانی که پیامبر اکرم (ص) حکومت اسلامی را بنا کرد اولین جایی که تأسیس کرد مسجد بود. ایشان می‌توانست مرکز حکومت و دارالاماره بسازد اما ایشان این کار را نکرد و نخستین اقدامی که انجام داد تأسیس مسجد بود. این مسجد مرکز حکومت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… پیامبر شد. در گذر زمان و ادامه مسیر حکمرانی اسلام مسجد از این جایگاه دور شد و به یک عبادت گاه تبدیل شد در حالی که ما معتقد هستیم زمانی که پیامبر پایه‌های حکمرانی خود را در مسجد بنا کرد با یک توجه ویژه به این مهم اقدام کرد و امروز مسجد می‌تواند یک نظام حکمرانی ایجاد کند و این به معنای آن نیست که همه کارها در مسجد انجام شود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه مسجد مرکز حکمرانی نرم انسان پایه‌ای می‌تواند باشد که مبتنی بر آن می‌تواند حل مشکلات پیرامونی خود را داشته باشد ابراز کرد: البته مسجد باید نسبت خود را با نظامات حکمرانی کلان برقرار کند. در شبکه امامت امام است که می‌تواند پیوندهای اجتماعی را برقرار کند تا استعداد مردم شکوفا شود بر این اساس اگر امام به عنوان محور کلیدی مسجد نقش خودش را پیدا کند و نسبت خودش را با مردم بفهمد می‌تواند کارهای بزرگی را رقم بزند. ما در سازمان تبلیغات و بنیاد هدایت هدفمان این است که جدی ترین و کلیدی ترین نقطه‌ای که می‌تواند در ارتباط مستقیم با مردم به رفع مشکلات و باز کردن گره‌ها اقدام کند و کشور را رشد دهد امام است و امام باید با مردم حرکت کند تا مشکلات حل شود.

وی افزود: اگر سازوکاری برای توانمندسازی امام و رشد او ایجاد کنیم و به او یاد دهیم تا تیم بسازد و محله خود را رشد دهد، می‌تواند مشکلات را حل کند. این کار را حدود ۴ سال است که در بنیاد هدایت شروع کردیم. این مدل را هم در قالب نمایشگاهی با عنوان مسجد جامع پرداز ارائه کردیم که در حال حاضر به صورت دائمی، در مسجد جمکران برپاست.

عزت زمانی گفت: تلاش کردیم امام جماعت مسجد را با عنوان امام رشد دهیم با این عبارت که او، امام محله است و باید برای تمام محله برنامه‌ریزی کند. براساس دستور اسلام یک مسجد با ۴۰ خانه اطراف خود باید ارتباط داشته باشد و آنها را محله خود بداند. امروز در هزار نقطه کشور که محل‌های پر آسیب هستند، هزار طلبه فعال و به عنوان امام محله مشغول کار هستند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: با همکاری مسؤولان و وزارت کشور دولت قبل، مدلی برای حل مسائل با محوریت مسجد و با همراهی مردم پیشنهاد دادیم که برای عملیاتی شدن آن یک رویداد تعریف کردیم. امام و تیم او را در دوره‌های مختلف توانمندسازی آموزش دادیم که یکی از مراحل آن حضور در قم و بازدید از نمایشگاه و شنیدن حرف و نکات ما بود. یک امام با تیم خود باید نقشه پیشرفت محله را ترسیم کند و برای رسیدن به آن مسائل و مشکلات را بررسی کنند و برای حل آن برنامه‌ریزی داشته باشند. ابتدا ۱۰۰۰ مسجد انتخاب شدند و از دل آن ۷۰۰ مسجد مجری شد که امامان و تیم آنها در قم حضور پیدا کردند و آموزش دیدند. راهبران هم در مساجد حضور پیدا کرده و تلاش کردند تا این مدل را پیاده کنند. هفته آینده نفرات برگزیده این دوره در مشهد، دوره تکمیلی را خواهند گذراند تا به عنوان الگو به مساجد معرفی شوند.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین برای باز کردن همه گره‌های ذهنی است که اگر این حل شود، صدها مسئله برطرف خواهد شد ادامه داد: برخی از امامان محله با شناسایی مسائل محله خود با کمک مردم، گره‌گشایی کردند که با ارائه آن در رسانه‌ها به دنبال الگوسازی این اقدامات هستیم. سند ملی مسجد در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب قرار گرفته است که ذیل آن تقسیم‌کارهایی برای نهادهای مرتبط صورت می‌گیرد. سازمان تبلیغات موظف به توانمندسازی امام، حوزه علمیه موظف به تربیت امام جماعت، بسیج موظف به تربیت و تأمین نیروی انسانی در مسجد و… می‌شود. ۸۰ هزار مسجد در کشور داریم که ۳۰ هزار مسجد دارای امام فعال هستند.

یادآور می‌شود دوره محله پیشرفت از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ آغاز و اختتامیه آن در مشهد برگزار می‌شود. این دوره شامل رویدادهای مختلفی اعم از رویداد شهید آرمان با حضور ۱۰۰۰ امام محله در قم، سرکشی راهیاران در مساجد، دو رویداد ۱۰۰ نفره برای بانوان با عنوان شهیده فاتحی، رویداد شهید اصلانی با حضور امام محله و تیم او در مرکز استان، نشست شهید شهرکی با حضور امام و تیم همراهش بود اختتامیه «رویداد ملی محله پیشرفت» از جمعه ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در مشهد برگزار و از برگزیدگان آن تجلیل می‌شود.

نظر شما