شناسهٔ خبر: 68614519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

سوءاستفاده‌ها خرید اقلام گران مدارس را دردناک‌تر می‌کند

شهرکرد- مردم انتظار دارند بازار به گونه‌ای رصد شود تا در شرایطی که قیمت بسیاری از اقلام به خودی خود گران است، سوءاستفاده این مسئله را دردناک‌تر نکند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بازار استان چهارمحال و بختیاری در آستانه بازگشایی مدارس جان تازه‌ای گرفته است و دانش‌آموزان و والدین آن‌ها درصدد خرید برای فرزندان محصل خود برای روزهای آینده هستند.

موضوعی که ضرورت نظارت بیشتر بر بازار را می‌طلبد تا با حضور بازرسان دستگاه‌های مختلف بتوان از سوءاستفاده‌های احتمالی در این خصوص جلوگیری شود.

در سطح شهرستان شهرکرد ۱۲۰ الی ۱۳۰ واحد فروش لوازم التحریر و نوشت‌افزار وجود دارد که از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه کار بازرسی و نظارت از آن‌ها توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

کالای لوازم التحریر، کیف و کفش و پوشاک بر اساس فاکتورهای خرید چک می‌شود و سودی که هر فروشنده روی این اقلام می‌تواند اعمال کند به ترتیب ۱۲ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد است.

در طرح ویژه بازگشایی مدارس روزانه اکیپ‌های مختلف بازرسی بر وضعیت بازار اقلام مختلف ازجمله نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش نظارت می‌کنند. همچنین سامانه ۱۲۴ نیز آماده دریافت گزارش‌های تخلف در این حوزه است.

سوءاستفاده‌ها خرید اقلام گران مدارس را دردناک‌تر می‌کند

قیمت کالاهای مربوط به بازگشایی مدارس منطقه به منطقه و حتی شهر به شهر متفاوت است

یکی از مادران اهل شهرکرد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تفاوت قیمت در فروشگاه‌های لوازم التحریر، کیف و کفش و پوشاک در سطح شهر بسیار زیاد است.

وی افزود: بستگی دارد از چه خیابانی یا منطقه‌ای در شهر خرید کنید چون هر محله‌ای با توجه به شرایط، درصدی را روی نوشت‌افزار، لباس، کیف و یا کفش اضافه می‌کند و به فروش می‌رساند.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: حتی اختلاف قیمت در شهرها نیز زیاد است، قیمت لوازم التحریر در شهرهای استان‌های همجوار چون نجف‌آباد از قیمت این محصولات در استان ما به مراتب کمتر است.

سوءاستفاده‌ها خرید اقلام گران مدارس را دردناک‌تر می‌کند

ترجیح می‌دهم وسایل مورد نیاز مدرسه را اینترنتی بخرم

یک نوجوان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای خرید لوازم مورد نیاز مدرسه رفتم بازار ولی قیمت‌ها به حدی بالا بود که منصرف شدم.

وی افزود: در حالی قیمت نوشت افزار، کیف و کفش و.... در بازار شهرکرد بالا است که همین اقلام را با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر می‌توانم از طریق خرید اینترنتی تهیه کنم.

این دانش‌آموز ادامه داد: قیمت کیف در بازار شهرکرد تقریباً دوبرابر همان محصول در فروشگاه‌های اینترنتی است، پس قطعاً به صرفه‌تر است که وسایل مورد نیاز خود را با شرایط بهتر از طریق بسترهای اینترنتی تهیه کنم.

نظارت‌ها بر بازار در آستانه بازگشایی مدارس تشدید شده است

فضل الله رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج دانش آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید؛ نظارت بر نحوه عرضه انواع نوشت افزار و اقلام دانش آموزی در بازار تشدید شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت افزود: در طرح نظارت بازگشایی مدارس، روزانه ۱۰ تیم بازرسی نحوه عرضه اقلام مختلف از جمله نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش را نظارت می‌کنند.

رحمتی افزود: بازرسان هرگونه تخلف مربوط به گرانفروشی، فروش اجباری نوشت افزار توسط کتابفروشی‌های توزیع کننده کتاب، صادرنشدن فاکتور و فروش نوشت‌افزار تقلبی _ قاچاق و لباس فرم مدارس را شناسایی و رسیدگی می‌کنند.

مردم از دستفروشان و فروشندگان سیارخرید نکنند، شکایت این افراد قابل بررسی نیست

محمود حبیبیان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در راستای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس اتحادیه‌های کیف و کفش، اتحادیه پوشاک و اتحادیه لوازم التحریر همکاری دارند.

وی افزود: طرح نظارت بر بازار در آستانه بازگشایی مدارس از نیمه شهریورماه آغاز و تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه اجرا می‌شود، در این طرح دو اکیپ نظارتی از اتاق اصناف شهرکرد و یک اکیپ مشترک با دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

رئیس اتاق اصناف شهرکرد ادامه داد: از ساعت هشت صبح تا یک ظهر اکیپ‌های نظارت بر سطح شهر حاضر شده و موارد را رصد می‌کنند، در این نظارت‌ها هم از بازرسین اتحادیه و هم بازرسانی که به صورت افتخاری با مجموعه اتاق اصناف همکاری می‌کنند استفاده می‌شود.

حبیبیان عنوان کرد: شهروندانی که برای رفع نیاز دانش‌آموزان خود اقدام به خرید اقلام مختلفی چون کیف و کفش، لوازم التحریر و پوشاک می‌کنند، حتماً به استاندارد کالا توجه داشته باشند و همچنین به منظور حمایت از کالای ایرانی از تولید داخل استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سود مشخص شده برای فروش لوازم التحریر باید ۱۲ درصد، برای کیف و کفش ۱۵ درصد و پوشاک ۲۰ درصد باشد و این مسئله در فاکتور خرید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

حبیبیان بیان کرد: از مردم تقاضا دارم از افرادی که در سطح شهر به صورت دستفروش یا با استفاده از خودرو به صورت سیار اقدام به فروش لوازم التحریر، کیف و کفش و پوشاک می‌کنند خرید نکنند، شکایت از این قبیل افراد قابل بررسی نیست و همچنین از اجناس غیر استاندارد برای فروش استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: اتاق اصناف شهرکرد آماده دریافت شکایات و پیشنهادات مردم در قالب دو شماره اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مقاطعی چون عید نوروز، شب یلدا، بازگشایی مدارس و… تب و تاب بازار به شدت افزایش پیدا می‌کند، مردم در تلاش هستند تا اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند و قطعاً در این شرایط بستر برای سوءاستفاده‌ها نیز فراهم می‌شود.

خرید در آستانه بازگشایی مدارس نیز یکی از این مقاطع است که مردم به دنبال تأمین نیاز فرزندان خود هستند و انتظار دارند بازار به گونه‌ای رصد شود تا در شرایطی که قیمت بسیاری از اقلام به خودی خود گران است، سوءاستفاده این مسئله را دردناک‌تر نکند.

دستگاه‌های نظارتی چون سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری و اتاق اصناف شهرکرد قول داده‌اند تا بر بازار نظارت داشته باشند تا مردم با آرامش خرید کنند اما یک نکته مهم و قابل توجه وجود دارد و آن خریدهای اینترنتی است که روز به روز بیش از پیش در حال رشد هستند.

کسب و کارهای اینترنتی بعضاً با حذف واسطه‌ها یا برای ربودن گوی سبقت در شرایط سخت رقابتی همه تلاش خود را برای ارائه کالایی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به کار گرفته‌اند مسئله‌ای که می‌تواند رقیب جدی برای فروش حضوری باشد و اگر اصناف بخواهند از ضرر در این شرایط دور بمانند باید به فکر ارائه بهتر و با قیمت مناسب باشند.

نظر شما