شناسهٔ خبر: 68611168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ولایتی: ایران و عراق هر دو در مقابل آمریکا ایستاده اند

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل گفت: ایران و عراق از ارکان اصلی جبهه مقاومت در مبارزه با ظلم رژیم صهیونیستی و استکبار هستند و هر دو در مقابل آمریکا ایستاده اند.

صاحب‌خبر -

علی اکبر ولایتی در گفت‌وگو با المیادین، اظهار داشت: اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق انتخاب شده و اهمیت ویژه‌ای دارد از این نظر که کشور عراق یکی از کشورهایی است که جایگاه بالایی برای ما دارد. دو ملت ایران و عراق روابط تاریخی طولانی و عمیقی از صدر اسلام و پیش از آن با یکدیگر دارند و هیچگاه مشکلی با هم نداشتند مگر در زمان رژیم بعث که توسط آمریکا و ایادی مرتجع منطقه تحمیل شد و به محض اینکه سایه شوم صدام از سر دو ملت برطرف شد، برادری و اخوت میان دو ملت روز به روز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه نمونه این نزدیکی و برادری سفرهای آسان و گسترده هر دو ملت ایران و عراق مانند سفر با شکوه اربعین و سفرهای مردم عراق به ایران است، افزود: حوزه‌های علمیه دو کشور نقش اساسی در انسجام و تحکیم دینی دارند و در زمان بعد از شکست عثمانی در جنگ اول و اشغال عراق توسط انگلیسی‌ها مرحوم محمد تقی شیرازی معروف به میرزای دوم علیه انگلیسی‌ها فتوای جهاد داد و ایرانی‌ها و عراقی‌ها علیه انگلیس‌ها جنگیدند و در زمانی که روسیه در سال ۱۳۲۹ شمال ایران را اشغال کرد مرحوم آخوند خراسانی در عراق علیه روس‌ها فتوا صادر کرد و عشایر دجله و فرات مسلح شدند و به سمت جبهه برای دفاع از ایران حرکت کردند.

ولایتی عنوان کرد: در ایران و عراق در عصر حاضر ۲ انقلاب انجام شد که یکی از سوی حضرت امام خمینی و از سوی دیگر آیت الله سید محمد باقر صدر و آیت الله حکیم این انقلاب‌ها را رهبری کردند.

وی گفت: اکنون هر دو کشور از ارکان اصلی جبهه مقاومت در مبارزه با ظلم رژیم صهیونیستی و استکبار هستند و هر دو در مقابل آمریکا ایستاده‌اند همانطور که مردم ایران، آمریکا را از خاک کشور اخراج کردند عراقی‌ها نیز در حال انجام چنین کاری هستند.

ولایتی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است زمانی که در همین سال‌های اخیر یکی از پسماندهای رژیم بعث به نام البغدادی یک گروهک تروریستی به نام داعش را تأسیس کرد که حکومت عراق و سوریه را ساقط کند ولی با رشادت‌های سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی مهندس و دیگر رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم شکست خورد و مردم عراق و سوریه نجات پیدا کردند.

وی گفت: اکنون سفر رئیس جمهور ایران به عراق به عنوان اولین سفر خارجی ایشان انجام می‌شود که اهمیت ویژه‌ای برای هر دو کشور از نظر تحکیم روابط راهبردی دارد و این سفر همچنین اثر بسیار مهمی در آینده سیاسی روابط ایران و عراق و صلح و ثبات منطقه خواهد داشت. بیگانگان از بعد انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری کردند تا روابط دو کشور تیره و تار شود ولی به هدف شیطانی خود نرسیدند و امروز شاهدیم که دو ملت ایران و عراق بیش از هر زمان دیگری با هم متحد و نزدیک می‌باشند.

ولایتی عنوان کرد: همکاری‌های بین ایران و عراق در همه عرصه‌ها یک نمونه مثبت برای جهان اسلام است. زیرا هر دو کشور انقلابی و مستقل و با جهت گیری‌های مترقی علیه دشمنان اسلام یعنی صهیونیزم و آمریکا می‌باشند و این دو کشور علی رغم مشکلاتی که تا کنون توسط دشمنان علیه آنها ایجاد شده از پا ننشسته‌اند و با قدرت راه خود را ادامه داده‌اند.

وی بیان کرد: ایران و عراق سابقه فرهنگی و تاریخی عمیق و ریشه دار دارند و لذا در مقابل تهدیدها و تطمیع‌ها مواضعشان تغییر نمی‌کند.

ولایتی در مورد ادعاهای مطرح شده در نشست اخیر وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس افزود: آنهایی که به جای تلاش مشترک برای جهان اسلام در مقابله با صهیونیسم و حامیان آنها در نشست‌هایی تشریفاتی می‌نشینند و هیچ همدردی عملی با ملت مظلوم تحت ظلم قرار گرفته فلسطین انجام نمی‌دهند و برعکس در خلوت با آنها همدست هستند. آنها باید دست از شیطنت بردارند و به جای دلالی بین ظالمین جهانی (صهیونیسم و آمریکا) در عمل به فکر کمک به فلسطینیان مظلوم که روزانه قتل عام می‌شوند باشند.

وی تصریح کرد: کسانی که بی اعتنا به جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطین در هتل‌های مجلل نشسته‌اند و علیه جبهه مقاومت با محوریت ایران که در راه دفاع از آرمان‌های اسلامی هرگونه ایثار و از جان گذشتگی انجام می‌دهد و هزاران شهید در این راه داده است را شماتت می‌کنیم که ادعاهای کاذب و دست نیافتنی و واهی در رابطه با سرزمین ایران مانند جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی مطرح می‌کنند و اینها بدانند که این ادعاها فقط صهیونیست‌ها و حامیان آنها را خوشحال می‌کند و الا تا ایرانی زنده است محال است که متجاوزان و حامیان آنها در منطقه بتوانند به گوشه‌ای از خاک ایران تجاوز کنند.

مهر

نظر شما