شناسهٔ خبر: 68610872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فضای مدیریتی دانشگاه تهران در سه سال گذشته سیاسی نبود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: فضای مدیریتی دانشگاه تهران در سه سال گذشته، فضای سیاسی نبود و از همه طیف‌ها در مدیریت دانشگاه تهران استفاده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در افتتاح چندین پروژه عمرانی دانشگاه تهران، با اشاره به افتتاح چندین پروژه در مدت زمان کوتاه، گفت: همه این پروژه‌ها با مدیریت خود بخش‌های مختلف دانشگاه تهران است و این باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش مدت زمان انجام پروژه‌ها شده است. در حالی که اگر این پروژه‌ها به دست پیمانکاران سپرده می‌شد، قطعاً کار با این سرعت و با این کیفیت انجام نمی‌شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سرعت و کیفیت انجام این پروژه‌ها را حاصل مدیریت دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت: با این اقدامات عمرانی که انجام شده، به وسعت دانشگاه تهران افزوده شده است؛ چرا که فضاهای بلااستفاده که تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها بود، به فضاهای بهره‌ور تبدیل شده است.

وی گفت: وقتی که در قانون برنامه پنج ساله داریم که در طول برنامه، هشت درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت که 8/2 درصد از محل بهره‌وری است؛ ناظر بر همان کاری است که امروز در دانشگاه تهران شاهد هستیم که از ظرفیت‌ها و فضاهای بلااستفاده، فضاهای کاربردی به دانشگاه تهران افزوده شده است و این مصداق عینی بهره‌وری است.

وی همچنین با تجلیل از اقدامات صورت گرفته در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران از جمله اعطای نشان عالی دانش و برگزاری جشن 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران، خاطرنشان کرد: این اقدام دانشگاه تهران که بسیار باشکوه برگزار شد، باعث معرفی آموزش عالی ایران در سطح بین‌المللی شد و این نشان‌دهنده جایگاه والای دانشگاه تهران در کشور است و ما هم مصمم به حمایت و تقویت دانشگاه‌ها هستیم.

منادی سفیدان با اشاره به مدیریت موفق، شفاف و قانونمند دانشگاه تهران، افزود: اقداماتی که مدیریت دانشگاه تهران در این دوره مدیریتی انجام داده است دقیقاً همان چیزی است که دکتر پزشکیان آن را عنوان کرده است و بر آن تاکید دارند.

وی تاکید کرد: فضای مدیریتی دانشگاه تهران در سه سال گذشته، فضای سیاسی نبود و از همه طیف‌ها در مدیریت دانشگاه تهران استفاده شده است و این همان شعار رئیس‌جمهور مبنی بر وفاق است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه علما، گفت: وقتی که ما دانایان را دور هم جمع نکنیم و آنها خانه‌نشین بشوند، نادان‌ها بر کشور حاکم می‌شوند. من به رئیس‌جمهوری هم عرض کردم که شرط پیروزی و موفقیت، این است که استادان و دانشگاه‌ها را دریابید.

 منادی سفیدان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: روال دولت دکتر پزشکیان این است که رؤسای موفق را نگه دارند و با آنها کار کند.

رئیس دانشگاه تهران نیز در حاشیه افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه تهران، گفت: دانشگاه تهران آماده جهش بزرگ است و همه زیرساخت‌ها آمادگی پیدا کرده است تا هم در عرصه‌های بین‌المللی و هم عرصه‌های فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه در آینده نزدیک شاهد جهش بالایی باشیم.

مقیمی با اشاره به افتتاح خوابگاه متأهلین 51 واحدی، گفت: همان طور که پیش از این قول داده بودیم، هیچ دانشجوی متقاضی خوابگاه متاهلی که واجد شرایط است، در سال تحصیلی جدید بدون خوابگاه نمی‌ماند.

وی افزود: در سال 1400 که تیم جدید مسئولیت اداره دانشگاه را برعهده گرفت، بیش از 120 خانواده در نوبت قرار داشت اما با ایجاد ظرفیت‌های جدید برای اسکان خانواده دانشجویان متأهل، در دانشگاه تهران با مشکل کمبود خوابگاه متأهلین مواجه نیستیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ایجاد زنجیره‌ای از ظرفیت‌ها در جهت قانون جوانی جمعیت، بیان داشت: در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران، مرکز ازدواج دانشگاهیان با هدف تسهیل شرایط برای ازدواج آگاهانه دانشگاهیان راه‌اندازی شد و وام‌های قرض‌الحسنه ویژه به دانشجویانی که جریان ازدواج ایشان از طریق مشاوره‌های این مرکز سامان می‌گیرد، اعطا خواهد شد.

 مقیمی از احداث مجتمع خوابگاهی 500 واحدی متأهلین دانشگاه تهران به عنوان حلقه‌ای از این زنجیره نام برد و گفت: مهدکودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران نیز با حمایت بنیاد مصلی‌نژاد احداث شد و در اختیار خانواده دانشگاه تهران قرار گرفت.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران از نظر کمبود کلاس‌های درس، یادآور شد: با اجرای طرح توسعه دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، مشکل این دانشکده از نظر فضای فیزیکی، تا چندین سال آینده مرتفع می‌شود.

وی به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه توجه به تغییرات تحولی در مهارت‌های تخصصی دانش‌آموختگان و گسترش و توسعه آموزش‌های مهارتی و برنامه‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها با تکیه بر نوآوری و فنآوری اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌های اجراشده در دانشگاه تهران با برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگان مردم در خانه ملت، دارای قرابت است. پس از ایجاد ساختار اداره کل مهارت در دانشگاه تهران در سال گذشته، فضای فیزیکی مناسبی به منظور اجرای مأموریت‌های این حوزه مهم نیز فراهم شد.

رئیس دانشگاه تهران در زمینه ضرورت ایجاد دفتر مرکزی پردیس‌های بین‌المللی و شعب خارج از کشور دانشگاه تهران که ساختمان محل استقرار آن با حضور رؤسای پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید نیز گفت: دفاتر پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه تهران در نقاط مختلف پراکنده بود و نیاز بود یک مکان مشترک داشته باشند.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران تا قبل از سال 1400 دارای دو پردیس بین‌الملل کیش و ارس بود که در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران شاهد راه‌اندازی پردیس‌های بین‌الملل اروند، خلیج فارس (قشم) و کاسپین و همچنین شعبه‌های دانشگاه تهران در خارج کشور بودیم. راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در نجف اشرف در شرف دریافت موافقت اصولی است. شعبه گرجستان نیز در مهر ماه 1403 با پذیرش 120 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری افتتاح خواهد شد.

 مقیمی همچنین به راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی مالی محاسباتی در همکاری مشترک بین دانشکده حکمرانی و دیوان محاسبات کشور اشاره کرد و گفت: هدف ما در اندیشکده حکمرانی مالی محاسباتی این است که از یافته‌های بسیار باارزش حسابداری و داده‌های که در مجموعه دیوان محاسبات است آنها را با حضور کارشناسان و مدیران دستگاه‌های مختلف در مجموعه اندیشکده به معرض نقد و بررسی بگذارد.

وی در پایان گفت: یکی از خروجی‌های اندیشکده حکمرانی مالی محاسباتی، خدمت به مجلس شورای اسلامی خواهد بود. یکی از مراجع اطلاعاتی مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور است ولی اطلاعات خام نمی‌تواند خیلی مبنای تصمیم‌گیری باشد. اندیشکده حکمرانی تلاش می‌کند تا داده‌های خام را تبدیل به اطلاعات، دانش و حکمت که مبنای حکمرانی درست در کشور است، تبدیل کند.

انتهای پیام/

نظر شما