شناسهٔ خبر: 68609605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

حاشیه‌های مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس؛ «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» درباره ایران چه گفتند؟/ ویدئو

مناظره «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، نخستین مناظره انتخاباتی «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» برگزار شد.

«دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» با فاصله اندکی از یکدیگر برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقابت می‌کنند. آنها در نظرسنجی‌ها در سطح ایالات متحده آمریکا، با فاصله اندکی در موقعیتی تقریبا برابر با هم قرار دارند. در ایالت‌های سرنوشت‌ساز از قبیل ایالت پنسلیوانیا هنوز بسیاری تصمیم نگرفته‌اند. نخستین مناظره آنان برای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه «ای‌بی‌سی» در شهر فیلادلفیا برگزار شد.

«کامالا هریس» کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره موضعش در مورد اسرائیل و جنگ غزه از «حق خود برای دفاع» سخن مدعی شد: «روز هفتم اکتبر سازمان تروریستی حماس بسیاری از اسرائیلی‌ها را قتل عام کرد پس حق دارد از خود دفاع کند، اما اینکه چطور از خود دفاع می‌کند، مهم است. این جنگ باید خاتمه پیدا کند و برای پایان آن به آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس نیاز داریم و هم‌چنین باید به راه‌حل ۲ دولتی برسیم و امنیت برای اسرائیلی‌ها و فلسیطینان تامین شود، همچنین باید در مقابل ایران و نیرو‌های نیابتی آن مقابله کنیم.»

هریس افزود: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما چگونگی انجام این کار مهم است. هم‌چنین تعداد زیادی از فلسطینیان بی‌گناه از جمله کودکان و مادران کشته شده‌اند.»

«دونالد ترامپ»  کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،  در واکنش تاکید کرد: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، اصلا این اتفاق نمی‌افتاد. حتی جنگ اوکراین رخ نمی‌داد و پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد. هریس از اسرائیل متنفر است و در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد و اگر رئیس جمهور شود، اسرائیل ۲ ساله نابود می‌شود. هریس حتی از عرب‌ها متنفر است. ایران زمان من ورشکست بود، اما با لغو تحریم‌ها حالا ثروتمند شده است. من پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ام به جنگ اوکراین و غزه خاتمه می‌دهم.»

ترامپ افزود: «هریس مایه این جنگ‌ها است. پوتین چندی پیش گفت دوست دارد که کامالا هریس پیروز شود، زیرا او می‌داند که هریس و بایدن ضعیف هستند.»

ترامپ درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت: «من می‌خواهم این جنگ متوقف شود. میلیون‌ها نفر کشته می‌شوند. ۲۵۰ میلیارد یا حتی بیشتر کمک فرستادیم، اما اروپایی‌ها کمتر کمک کردند. من می‌خواهم به این جنگ خاتمه دهم. پوتین و زلنسکی را خوب می‌شناسم، اما این روسای جمهور به امثال بایدن احترام نمی‌گذارند و من پیش از تحلیف به آن خاتمه خواهم داد. من پیش از ترک کاخ سفید و جهنم شدن آمریکا با پوتین حرف زدم، اما بایدن نمی‌داند چه کار کند. ما در آستانه جنگ‌جهانی سوم هستم. بایدن را مثل سگ انداختند بیرون و اصلا رئیس‌جمهور نیست. این به نفع آمریکاست که جنگ اوکراین خاتمه یابد.»

هریس گفت: «باید به رئیس‌جمهور سابق بگویم که تو با من رقابت می‌کنی نه با بایدن. او می‌خواهد اوکراین در عرض ۲۴ ساعت برود و خود را تسلیم کند. من با زلنسکی صحبت کردم و اطلاعاتی را به اشتراک گذاشتیم و سپس به جناح شرقی ناتو رفتیم و ائتلافی را تشکیل دادیم تا با تسلیحات و مهمات از خود دفاع کند. اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود، پوتین در کی‌یف نشسته بود. ما باید به اوکراین کمک کنیم تا از خود دفاع کند وگرنه پوتین به لهستان می‌آید!»

ترامپ پاسخ داد: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، پوتین در مسکو می‌ماند و به اوکراین حمله نمی‌کرد. او سلاح هسته‌ای دارد و شاید از آن استفاده کند. هریس را برای مذاکرات فرستادند، اما بعد از آن جنگ شروع شد. بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ما بایدن و بدترین معاون هم هریس است.»

هریس در واکنش گفت: «ترامپ فقط دروغ می‌گوید. من بیش از پنج بار باز زلنسکی دیدار کردم. ما باید از متحدانمان دفاع کنیم و نباید به دشمنان لطف کنیم.»

ترامپ گفت: «من ۲۸ کشور ناتو را وادار کردم در تامین بودجه دفاعی این پیمان مشارکت کنند. کشور‌های اروپایی از ما سوءاستفاده می‌کنند و من گفتم اگر کمک نکنند، ناتو از آنها دفاع نخواهد کرد.»

حاشیه جالب مناظره انتخاباتی «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس» 

در ابتدای مناظره «دونالد ترامپ» و «کامالا هریس»، هریس به سوی ترامپ رفت و با او دست داد.

اقدام هریس و زبان بدن او، مورد تفسیر بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما