شناسهٔ خبر: 68604990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

طرح سازندگی قرارگاه خاتم روی میز پزشکیان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه خبر داد که این قرارگاه طرح «تلاش برای سازندگی ایران» را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده است. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز گفت قرارگاه خاتم بازوی توانمند دولت برای اجرای طرح‌های سازندگی است

صاحب‌خبر -

آخربن روز تیرماه گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و مجلس را به همکاری و تعامل با هم فراخواندند و تأکید کردند: «همه کمک کنند که رئیس‌جمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق بشود، این موفقیت همه ما است؛ اگر او در اداره کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفقیت دست پیدا کند، همه ما به موفقیت دست [پیدا]کرده‌ایم؛ پیروزی او پیروزی همه ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.» نمود عینی این همکاری و تعامل، اما با رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به همه کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان رقم خورد و دولت جدید نیز کوشیده است، با شعار «وفاق ملی» تمام تلاش خود را مصروف رفع مشکلات کشور و معیشت مردم کند که البته ارزیابی عملکرد دولت در این خصوص بسیار زود است. اما آنچه روشن است اینکه همه قوا، نهاد‌ها و ارکان حاکمیتی در مواضعی همدلانه آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با دولت جدید اعلام کرده‌اند. دیروز هم رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان یک بازوی توانمند و یک مشت پر و قدرتمند برای رهبر انقلاب و دولت‌های جمهوری اسلامی ایران یاد کرد. سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی هم از ارائه طرح «تلاش برای سازندگی ایران» این قرارگاه به دکتر پزشکیان خبر داد. 

سرلشکر محمد باقری در حاشیه بازدید از طرح‌ها و توانمندی‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به اینکه این قرارگاه حاصل ابتکار سپاه در به کارگیری بخشی از توان مهندسی دوران دفاع مقدس است، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امروز به یک بازوی توانمند و یک مشت پر و قدرتمند برای رهبر انقلاب و دولت‌های جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. وی افزود: یکی از ویژگی‌های قرارگاه تحمل بیشتر در بحث تأمین مالی طرح‌هاست و اگر دولت به هر دلیلی در پرداخت هزینه‌ها دچار تأخیر شود کار به تعطیلی نمی‌کشد. 

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در ادامه با بیان اینکه امسال قرارگاه پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته، گفت: طرح‌های قرارگاه با هدف توسعه کشور و محرومیت‌زدایی، با رعایت استاندارد‌های لازم و کیفیت بالا درحال اجراست و در اجرای آن هم نیروی مردمی با استعداد بالا درحال به کارگیری است. باقری با تأکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا این طرح‌های سنگین را در مناطق مرزی، محروم و دارای خطر که دیگر مجریان کشور کمتر به حضور در آنجا و انجام طرح‌های سازندگی رغبت دارند، انجام می‌دهد، یادآور شد: این اتفاق در هماهنگی کامل قرارگاه با نیرو‌های مدافع و رزمی ارتش و سپاه در جریان است. وی یادآور شد: قرارگاه ساندگی خاتم‌الانبیا درحال حاضر جوانان دانشجوی کشور را به واسطه برگزاری اردو‌های راهیان پیشرفت با مجموعه و اقدامات خود آشنا می‌کند و حتی آنان را به واسطه به کارگیری در شرکت‌های دانش بنیان در فعالیت‌های خود سهیم می‌کند. 

 عابد: میادین مشترک حلقه مفقوده دولت‌ها بوده است

سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، اما روز گذشته در نشست خبری از غفلت دولت‌های جمهوری اسلامی در ادوار مختلف، پیرامون میادین مشترک نفت و گاز با کشور‌های همسایه خبر داد و گفت: میادین نفتی میادین مشترکی است که برای توسعه آن‌ها در دولت سیزدهم تلاش کردیم. در سفری استانی به شهید آیت‌الله رئیسی گفتم، امروز در کشور حلقه مفقوده‌ای داریم که این حلقه مفقوده در کشور با اینکه همه دولت‌ها آمدند و رفتند، ماند. ما میادین مشترکی داریم که در مصاحبه‌ها و گفتگو‌ها از آن صحبت می‌شود. با وجود اینکه در دریا و در خشکی میادین مشترک داریم، اما عزم و اراده جدی برای استفاده از این میادین مشترک را ندیدم. وی افزود: ما چه در بخش میعانات گازی و چه در بخش نفت با کشور‌هایی به جز بحرین با عراق، کویت، عربستان، قطر، امارات تا عمان و از طرف شمال هم با ترکمنستان، آذربایجان میادین مشترک داریم که البته آیت الله رئیسی قول داد و جلساتی هم برگزار و قرارگاه هم در این زمینه پیش قدم شد و نشان دادیم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. عابد با بیان اینکه ما باید هم به جهت دیپلماسی و هم به جهت پیگیری فعال باشیم، اظهار کرد: باید وزارت امورخارجه و مسئولان دیگر و آن‌هایی که مرتبط در این زمینه مسئول هستند مطالبه و پیگیری کنند و تا زمانی که این اتفاق نیفتند همین روال وجود دارد. 

 طرح تلاش برای سازندگی ایران را به پزشکیان دادیم

سردار عابد درباره پیام بازدید رئیس دولت چهاردهم از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: رهبر معظم انقلاب درباره قرارگاه و کمک به دولت فرمودند که قرارگاه به عنوان بازوی توانمند برای کمک به دولت‌ها است، بنابراین هم فرصتی برای ما و هم برای دولت است که از این توان بالقوه قرارگاه در جهت رفع نیاز‌ها استفاده شود، چراکه قرارگاه خودش را مجهز کرده و آماده انجام هر مأموریتی برای رفع نیاز کشور است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: پیش از این شهید رئیسی از قرارگاه بازدید داشت و با ظرفیت‌های آن از نزدیک آشنا شد و دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور جدید هم در اولین برنامه خود از این قرارگاه بازدید کرد و با ظرفیت‌های آن آشنا شد و این حضور زئیسان جمهور نشان از نقش مهم قرارگاه در توسعه کشور و اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی است. سردار عابد یادآور شد: در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به این نکته اشاره کردیم که در دولت قبل پیشنهادی به عنوان طرح «تلاش امید» ارائه دادیم و براساس آن خیلی از پروژه‌هایی که هدف‌گذاری نشده بود، به اتمام رسید یا تا آخر سال به اتمام می‌رسد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه طرح «تلاش برای سازندگی ایران» را به دولت چهاردهم پیشنهاد دادیم، گفت: کار گروهی مشخص شد تا از تعداد ۳۸۰ پروژه که در حال اجرا داریم، ۸۵ پروژه را در اولویت قرار دهند تا ۱۴۰۴ بتوانیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم و امیدواری در مردم ایجاد کنیم. منتظریم جلسه این کارگروه با سازمان مدیریت برنامه و بودجه برنامه‌ریزی‌ها برگزار شود. 

 قرارگاه در تدارک رفع ناترازی آب و بنزین

سردار عابد درباره ناترازی بنزین و آب نیز اظهار کرد: موضوع بنزین داستان مفصلی است. ما به‌دنبال این هستیم که این ناترازی را رفع کنیم. اما در کنار آن باید جلوی مصرف بی‌رویه بنزین گرفته شود، در حالی که هیچ کشوری این مصرف بی‌رویه را ندارد. بنزین در کشور ما ارزان است و از طرف دیگر خودرو‌های تولیدی ما پرمصرف هستند. وی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است، گفت: ۴۰ درصد تولید بنزین کشور از پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. پالایشگاه در چهار فاز تعریف شده بود که سه فاز آن تمام شده است و فاز چهارم آن در دولت دوازدهم ماند؛ انگیزه‌ای برای تکمیل آن وجود نداشت که سپاه برای تکمیل آن ورود کرد تا دوباره اتفاق چند سال قبل که وارد کننده بودیم نیفتد. بنزین تأثیر مستقیمی در زندگی مردم دارد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: بر همین اساس در سال ۹۸ شروع به ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس کردیم که کنار همان پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. طراحی، تأمین تجهیزات و تأمین سرمایه و اجرا همه بر عهده خود قرارگاه بود و در دو فاز آن را تعریف کردیم، اگر چه در تأمین سرمایه مشکل داشتیم، اما برای آنکه وارد کننده بنزین نشویم این کار را پذیرفتیم و منابع آن را از پروژه‌های دیگر تأمین کردیم تا بتوانیم موضوع ناترازی را رفع کنیم. 

 سال ۱۴۰۴ بنزین یورو ۵ تولید می‌کنیم

سردار عابد با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه مهر خلیج فارس ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: در دولت سیزدهم قولی که دادیم این بود که تا پایان سال ۱۴۰۳ فاز اول را و فاز دوم را در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ به اتمام برسانیم. بر همین اساس یکی از پروژه‌های اولویت‌داری که به دولت چهاردهم پیشنهاد شد و به عنوان یک پروژه راهبردی تعیین شد، ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس است که در صورت حمایت دولت می‌توانیم تا پایان سال جاری فاز اول را به اتمام برسانیم و این اقدام، می‌تواند مقداری ناترازی بنزین را رفع کند چراکه فاز اول می‌تواند ۱۳ میلیون لیتر روزانه بنزین تولید کند. با تکمیل فاز دوم این پروژه نیز در سال ۱۴۰۴ می‌توانیم بنزین یورو ۴ تولیدی این پالایشگاه را به بنزین یورو ۵ تبدیل کنیم. وی درباره ناترازی آب هم گفت: درسطح کشور ۶۲ سد ساخته و افتتاح شده است. با برنامه‌ای که پیشنهاد داده‌ایم، دو رشته تونل باید حفر کنیم که یکی پروژه حفر تونل از سد لار است که ۲۷ کیلومتر تونل باید احداث شود، از این ۲۷ کیلومتر تا کنون ۹ کیلومتر آن احداث شده است و مابقی هم براساس برنامه زمانبندی این پروژه امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به پایان برسانیم و تا حدودی نگرانی تأمین آب پایتخت را کاهش دهیم البته باید در زمینه مصرف آب در تهران فرهنگ‌سازی شود. وی اضافه کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های قرارگاه تأمین موضوع آب برای استان‌های دیگر است که این موضوع یکی از پیشنهاد‌های ما به دولت چهاردهم است. 

 محرومیت‌زدایی قرارگاه در شعاع ۲۰ کیلومتری پروژه‌ها

سردار عابد اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی ما به دولت چهاردهم اتمام راه آهن است. امیدواریم دولت کمک کند که بتوانیم تا زودتر از سال ۱۴۰۴ آن را به اتمام برسانیم و آماده بهره برداری شود. وی با بیان اینکه ما بخش خصوصی نیستیم، گفت: بدهی دولت به ما زیاد است، اما سعی و تلاش ما این است که کمک حال دولت باشیم و ملاحظه آن را می‌کنیم. دولت به اندازه اعتباراتی که دارد می‌تواند کمک کند. سعی و تلاش ما این است که خلأیی وجود نیاید که باعث تعطیلی کار شود. عابد درباره توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: این فرودگاه بهترین محل برای ترانزیت هوایی است که در این خصوص همکاران ما برای اجرای باند دوم و جنوبی فرودگاه فعال هستند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در خصوص پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه هم گفت: قرارگاه هر پروژه‌ای که دارد، در حد فاصل ۲۰ کیلومتری این پروژه‌ها اگر نیاز باشد، خدمات محرومیت‌زدایی مانند احداث و مرمت جاده و خانه مسکونی، و تهیه جهیزیه برای ازدواج جوانان انجام می‌دهد که در این رابطه تاکنون بیش از یک همت (هزار میلیارد تومان) هزینه کرده است. 

 عمده این طرح‌ها در مناطق مرزی و مناطق محروم و مناطق دارای خطر که دیگر مجریان کشور کمتر به آن رغبت پیدا می‌کنند، صورت می‌گیرد. 

ویژگی اساسی که در قرارگاه وجود دارد این است که در کنار این تلاش عمرانی، بحمدالله توانسته است جوانان کشور از دانشگاه‌های مختلف، چه در بازدید‌ها از طریق راهیان ژیشرفت و چه در بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان به نحوی در فعالیت‌های خودش سهیم کند.

منبع: روزنامه جوان

 

نظر شما