شناسهٔ خبر: 68603830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خود اوکراین هم ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرد

نخست‌وزیر اوکراین گفت، کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال موشک از ایران به روسیه و استفاده از آن‌ها توسط نیروهای مسلح روسیه در اختیار ندارد.

صاحب‌خبر -

نخست‌وزیر اوکراین گفت، کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال موشک از ایران به روسیه و استفاده از آن‌ها توسط نیروهای مسلح روسیه در اختیار ندارد.

درحالی‌که اتحادیه اروپا مدعی اطلاعات موثق مبنی بر ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه شده، نخست‌وزیر اوکراین «دنیس شمیگال» روز گذشته گفت که کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال این موشک‌ها و استفاده از آن‌ها توسط نیروهای مسلح روسیه در اختیار ندارد.

او در ادامه مدعی شد که «درعین‌حال، اطلاعات مبنی بر این که دشمن (روسیه) همچنان ممکن است که آن‌ها را دریافت کند، نگران‌کننده است».

پیش‌تر، کاخ سفید هم گفته بود که نمی‌تواند گزارش‌ها را تأیید کند؛ بااین‌حال، وزیر خارجه آمریکا «آنتونی بلینکن» ضمن تکرار این ادعای بی‌اساس، گفت که تحریم‌های جدیدی به‌عنوان پاسخی علیه تهران به دلیل همکاری با روسیه معرفی خواهد شد.

موج جدید علیه ایران در حالی است که سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه «دیمیتری پسکوف» در نشست خبری گفت که چنین اطلاعاتی با واقعیت مطابقت ندارد و سخنگوی وزارت خارجه ناصر کنعانی هم در نشست خبری تأکید کرد ایران بخشی از جنگ و بحران اوکراین نیست و راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌داند. وی تأکید کرد «این اتهامات را قویاً رد می‌کنیم، به‌ویژه اینکه اتهام زنندگان به ایران از کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف (اوکراین) هستند و نقش بسزایی در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند».

جان کربی، سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که گزارش‌های اخیر درباره تحویل موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تأیید نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت جو بایدن اضافه کرد که واشنگتن نمی‌تواند گزارش‌ها را مبنی بر اینکه ایران موشک‌های بالستیک به روسیه داده است، تأیید کند.

پیش از این، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های ادعایی مبنی بر ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه در جنگ با اوکراین، گفت: ما بسیار نگران این گزارش‌ها هستیم. هرگونه ارسال موشک از ایران به روسیه، یک تشدید تنش جدی و همچنین تشدید قابل توجه حمایت ایران از تهاجم روسیه به اوکراین خواهد بود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما و شرکایمان در گروه ۷ و ناتو به صراحت بیان کرده‌ایم که آماده اعمال عواقب قابل توجه این اقدامات هستیم.

او گفت: ما از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از افزایش همکاری دفاعی ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده بودیم و به این روابط از نزدیک توجه خواهیم کرد.

پاتل تصریح کرد: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران بارها به گسترش روابط خود با جهان و همچنین بهبود اقتصاد ایران اشاره کرده است. ایران نمی‌تواند چنین انتظاری داشته باشد و در همین حال اقداماتی انجام دهد که صلح و نظم بین‌المللی را تهدید می‌کند. بنابراین ما ایران را بر اساس اعمال آن قضاوت خواهیم کرد.

 

نظر شما