شناسهٔ خبر: 68603258 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

خودرو

هیولای ژاپنی وارد بازار خودرو ایران میشود

در ادامه به معرفی خودروی جذاب ژاپنی پرداختیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز: مورانویی که زمانی خودرویی نوآورانه تلقی می‌شد، هم‌اکنون در قعر کلاس خود قرار گرفته است و در برابر رقبایی مثل خودرو هیوندای سانتافه، مزدا CX-۷۰ و جیپ گرند چروکی حرفی برای گفتن ندارد. بااین‌حال، نسل جدید این خودرو شاسی‌بلند ژاپنی هم‌اکنون در دست توسعه است و انتظار می‌رود سال آینده راهی بازار خودرو شود. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم مروری داشته باشیم بر هر آنچه که تاکنون از نسل چهارم نیسان مورانو میدانیم.

هنوز نمی‌دانیم که نسل چهارم مورانو دقیقاً چه شکلی خواهد بود ولی می‌توانیم در این رابطه حدس‌هایی بزنیم و بر این اساس اقدام به طراحی رندرهایی کرده‌ایم. با توجه به ظاهر خشن و جعبه‌ای شکل پث‌فایندر، انتظار می‌رود مورانوی آینده به‌عنوان یک شاسی‌بلند شیک و لوکس همچنان به ریشه‌های خود وفادار بماند و برخی عناصر را از کراس‌اوور الکتریکی آریا قرض بگیرد. به اعتقاد ما، یکی عنصر طراحی اصلی آریا که در مورانو هم وجود خواهد داشت، چراغ‌های جلوی بال مانند در طرفین جلوپنجره خواهد بود. البته در مورانو مطمئناً باید این بال‌ها کمی بازتر شوند تا جلوپنجرهٔ بزرگی که برای خنک کردن پیشرانهٔ بنزینی نیاز است را در بین خود جای دهند. علاوه بر این، انتظار می‌رود بسیاری از جزییات طراحی پروفیل جانبی آریا مثل انحنای زیبای روی درها، لچکی مشکی‌رنگ عقب و طراحی خاص ستون D هم شبیه به آریا باشد. در عقب نیز مثل کراس‌اوور الکتریکی نیسان، باید انتظار دیدن چراغ‌های سراسری را داشته باشیم. البته مورانو به سر اگزوز هم نیاز خواهد داشت که آریا فاقد آن خواهد بود ولی انتظار می‌رود مثل پث‌فایندر، در اینجا هم سر اگزوز به شکلی مخفی طراحی شود.

 

پیشرانه و مشخصات فنی

درحال‌حاضر، نیسان هیچ پیشرانهٔ درون‌سوز جدیدی را در دست توسعه ندارد و با توجه به فروش نه‌چندان بالای مورانو که سالانه زیر ۱۰۰ هزار دستگاه است، احتمالاً از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V۶ سالخورده‌ای که هم‌اکنون در نسل فعلی استفاده می‌شود استفاده خواهد کرد. این پیشرانه در مورانوی کنونی ۲۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما شاید نیسان در نسل جدید شاسی‌بلند میان سایز خود، از نسخهٔ جدیدتر و قوی‌تر این موتور ۳.۵ لیتری استفاده کند که هم‌اکنون با ۲۹۵ اسب بخار قدرت در پث‌فایندر ارائه می‌شود. همچنین اگر نیسان سر عقل آمده باشد، گیربکس CVT مورانو را هم با گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک پث‌فایندر جایگزین خواهد کرد. بااین‌حال، انتظار می‌رود نسل چهارم مورانو هم مثل نسل کنونی در نسخه‌های محرک جلو و چهارچرخ محرک عرضه شود. هرچند نیسان اخیراً تمرکز زیادی روی پیشرانه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی کرده است ولی فعلاً انتظار نمی‌رود که مورانوی جدید از این پیشرانه‌های پاک‌تر بهره ببرد هرچند که احتمال ارائهٔ نسخه‌های هیبریدی این شاسی‌بلند را در آینده رد نمی‌کنیم.

 

قیمت و زمان معرفی

برای اینکه بفهمیم چقدر از این پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درست است، نیازی نیست مدت زیادی منتظر بمانیم زیرا انتظار می‌رود نسل جدید مورانو در پاییز پیش رو رونمایی و از اواخر امسال برای فروش راهی بازار شود. نرخ تخمینی برای این شاسی‌بلند ژاپنی هم حدود ۳۸ هزار دلار خواهد بود درحالی‌که قیمت نسل کنونی از ۳۵ هزار دلار (معادل ۲.۱ میلیارد تومان) آغاز می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما