شناسهٔ خبر: 68601859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هریس با ترامپ چگونه مناظره خواهد کرد؟

برای هریس این رویداد فرصتی را فراهم می کند تا برنامه اقتصادی خود را مطرح کند و خود را به رای دهندگانی که هنوز تصوری مبهم از او دارند معرفی نماید و به آمریکایی ها اطمینان خاطر دهد که او آماده خدمت به عنوان فرمانده کل قوا خواهد بود. منابع آگاه نزدیک به کارزار ترامپ می گویند هدف ترامپ آن است که بحث را به نرخ تورم بالا در دوران ریاست جمهوری بایدن و نگرانی های عمومی بر سر وضعیت مرزی امریکا و مکزیک بکشاند و هریس را به سیاست های بایدن مرتبط سازد.

صاحب‌خبر -

فرارو- کامالا هریس و دونالد ترامپ روز سه شنبه برای (اولین و شاید تنها بار) در فیلادلفیا در پنسیلوانیا با یکدیگر مناظره خواهند داشت. این رخداد باعث می شود تا اولین باری باشد که هریس و ترامپ رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. این لحظه ی سرنوشت، دو ماه پس از کناره گیری "جو بایدن" از رقابت انتخابات ریاست جمهوری و جایگزینی "کامالا هریس" به جای او در ادامه رقابت خواهد بود. ترامپ آخرین بار در مناظره ای در ماه ژوئن در مقابل بایدن ظاهر شد مناظره ای که بایدن عملکرد ضعیفی در آن داشت و همان موضوع سبب کناره گیری اش از رقابت شد.

به گزارش فرارو، به نظر می رسد جایگزینی هریس به جای بایدن به عنوان نامزد دموکرات ها کارزار انتخاباتی ترامپ را عصبی کرده است. این مناظره فرصتی مناسب برای ارائه نظرات نامزدها به رای دهندگان خواهد بود به ویژه در زمانی که نتایج نظرسنجی ها رقابت شانه به شانه میان دو نامزد را در ایالت های اصلی میدان نبرد نشان می دهند.

برای هریس این مناظره می تواند به او اجازه دهد تا به وعده مکرر خود به رای دهندگان عمل کند: این که او با استناد به پرونده های مطرح شده علیه ترامپ وی را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. سابقه سیاسی هریس هم در صحنه مناظره و هم در جلسات استماع سنا نشان می دهد که او از موقعیت خوبی برای طرح این موضوع برخوردار است. با این وجود، هریس نیز فاقد آسیب پذیری نیست.

در ادامه به پنج ویژگی هریس خواهیم پرداخت که می تواند کمک کند گمانه زنی دقیق تری درباره استراتژی احتمالی او در مناظره پیش رو میان دو نامزد داشته باشیم:

1- حس شوخ طبعی

پیش از آن که هریس معاون رئیس جمهور شود او به عنوان دادستان کل کالیفرنیا و سپس سناتور جوان آن ایالت خدمت می کرد زمانی که هریس در سال 2016 میلادی برای کسب کرسی سنا نامزد شد "لورتا سانچز" رقیب اصلی او نماینده دموکرات ها در کنگره بود. این دو نامزد در اکتبر 2016 در یک مناظره یک ساعته با هم روبرو شدند و علیرغم گفتگوهای قوی پیرامون سیاست این رویداد بیش تر به خاطر سخنان پایانی عجیب و غریب سانچز به یادگار مانده است.

سانچز تصمیم گرفت آخرین نظرات خود را با یک حرکت رقص به پایان برساند! هریس با بهت زدگی به این حرکت سانچز واکنش نشان داد و لب هایش را محکم به هم فشار تا جلوی خنده اش را بگیرد و پس از آن با خنده گفت: "بنابراین، تفاوت آشکاری بین نامزدهای این رقابت وجود دارد". این واکنش ساده از سوی او به طور موثری موقعیت سانچز را تضعیف کرد و باعث تقویت دست هریس شد. هریس یک ماه بعد سانچز را با 23 امتیاز شکست داد. هریس پیش تر حس شوخ طبعی خود را به کار گرفته تا ترامپ که تحمل مورد تمسخر واقع شدن را ندارد تضعیف کند و ممکن است در مناظره پیش رو نیز به دنبال انجام این کار باشد.

2- مهارتهای دوره دادستانی

هریس پس از راه بافتن به سنا به سرعت نام خود را به عنوان پرسشگر سرسختی که می توانست شاهدان را تحت تاثیر قرار نشان داد تثبیت کرد. "جف سشنز" اولین دادستان کل ترامپ این موضوع را در ژوئن 2017 میلادی تجربه کرد.

زمانی که هریس در کمیته اطلاعات سنا حاضر شد سشنز را تحت فشار قرار داد تا به موضوع ارتباط  اش با اتباع روسیه در طول کارزار انتخاباتی ترامپ در سال 2016 میلادی اعتراف کند. سشنز در آن زمان به عنوان جانشین ترامپ فعالیت می کرد. هریس مجموعه سوالاتی را از سشنز مطرح کرد و زمانی که سشنز سعی می کرد پاسخ های واضحی بدهد هریس او را ناامید کرد. در حالی که سشنز سعی می کرد یکی از پاسخ های خود را بیش تر توضیح دهد هریس به او گفت:"آقا، من فقط چند دقیقه وقت دارم" سشنز حرف هریس را قطع کرد و گفت:"اجازه می دهید؟ در غیر این صورت شما مرا به دروغگویی متهم خواهید کرد بنابراین، باید تا جایی که می توانم درست رفتار کنم... نمی توانم به این سرعت عجله کنم. این مرا عصبی می کند". این سوال و جواب رابطه کارزار ترامپ با مقام های روس را بیش از پیش در معرض دید افکار عمومی قرار داد و مهارت های دادستانی هریس را به نمایش گذاشت.

3- درگیری با کاوانا

بازجویی هریس از "برت کاوانا" در سال 2018 میلادی زمانی که هریس کاوانا به عنوان نامزد حضور در دادگاه عالی را در مورد مکالمات او درباره تحقیقات "رابرت مولر" بازپرس ویژه و دیدگاه هایش در مورد دسترسی شهروندان به امکانات مورد نیاز برای سقط جنین تحت فشار قرار داد در فضای مجازی پخش شد. هریس از کاوانا پرسید که آیا او درباره تحقیقات مولر با کسی در یک شرکت حقوقی که توسط "مارک کاسوویتز" وکیل ترامپ تاسیس شده صحبت کرده است یا خیر. هریس به کاوانا گفت:"در مورد پاسخ خود مطمئن باشید". کاوانا به هریس گفت: "من دوست دارم کسی را که به او فکر می کنید بشناسم". هریس پاسخ داد:"من فکر می کنم شما به کسی فکر می کنید و نمی خواهید به ما بگویید".

وقتی هریس از کاوانا پرسید: " آیا می‌توانید به قوانینی فکر کنید که به دولت قدرت تصمیم‌ گیری در مورد بدن مردان را بدهد"؟ کاوانا پاسخ داد: "خوشحال می شوم که به یک سوال خاص تر پاسخ دهم" و زمانی که تحت فشار گرفت پاسخ داد: "در حال حاضر به هیچ کس فکر نمی ‌کنم سناتور". این اظهار نظر در سال 2022 میلادی دوباره مورد توجه قرار گرفت زمانی که کاوانا به یکی از قضات دادگاه عالی تبدیل شد که به حکم لغو قانون سقط جنین رای مثبت داد و طبق آن حکم به حمایت های فدرال برای دسترسی زنان به امکانات سقط جنین پایان داده شد. هریس ترامپ را به خاطر این تصمیم مقصر دانسته زیرا سه تن از قضاتی که به حکم لغو سقط جنین رای مثبت دادند از سوی ترامپ منصوب شده بودند. هریس مطئمنا درمناظره پیش رو درباره دسترسی به امکانات سقط جنین این موضوع را مطرح می کند.

4- "آقای معاون رئیس جمهور، من صحبت می کنم"

علیرغم درگیری لفظی بایدن و هریس در جریان مناظره ژوئن 2019 میلادی بایدن کامالا هریس را به عنوان معاون خود انتخاب کرد و هریس بلافاصله به عنوان نامزد معاونت رئیس جمهور برای تبلیغ کارزار انتخاباتی دست به کار شد. هریس در مناظره خود علیه "مایک پنس" در اکتبر 2020 میلادی مجبور شد در حالی که معاون رئیس‌ جمهور وقت تلاش می‌ کرد وسط حرف اش بیاید و سخن اش را قطع کند با آن رفتار پنس مخالفت کند. در زمانی از مناظره که به یک لحظه وایرال تبدیل شد هریس به پنس گفت:" آقای معاون رئیس جمهور من دارم صحبت می کنم". این عبارت او الهام بخش شده و به شعار نوشته شده روی اقلام تبلیغاتی کارزار بایدن – هریس تبدیل شد. این موضوع نشان می دهد چرا موضوع قطع یا عدم قطع میکروفون نامزدها در طول مناظره پیش رو بین هریس و ترامپ محل اختلاف بوده است.

5- یک پاسخ غیر دقیق و مبهم

ترامپ در حالی که برای مناظره پیش رو برنامه ریزی می کند دلایلی برای نگرانی دارد اما هریس نیز آسیب پذیری هایی را از خود نشان داده که می تواند به ترامپ در آن مناظره کمک کند. در اولین مصاحبه مهم هریس از زمان برعهده گرفتن نامزدی دموکرات ها او در گفتگو با مجری شبکه خبری "سی ان ان" در پاسخ به یک پرسش نسبتا واضح که برنامه های او برای روز اول دولت اش چه خواهد بود"؟ پاسخ داد:" خب، چیزهای زیادی وجود دارد. در ابتدا به شما می‌ گویم که یکی از بالاترین اولویت ‌های من این است که آن چه می‌توانیم برای حمایت و تقویت طبقه متوسط ​​انجام دهیم. وقتی به آرمان‌ ها، اهداف و بلندپروازی های مردم امریکا نگاه می ‌کنم فکر می‌ کنم که مردم آماده راه جدیدی هستند". پاسخ مبهم او باعث شد مجری دوباره سوال اش را مطرح کرده و بپرسد:" پس روز اول چه کار می کنید"؟

هریس سپس برنامه‌ های خود را برای اجرای "اقتصاد فرصت" از جمله افزایش اعتبار مالیاتی کودکان توصیف کرد. آن گفتگو نشان داد هریس تمایل دارد هنگام بحث وارد جزئیات سیاستگذاری های آینده اش در صورت پیروزی در ائتخابات نشود. ترامپ نیز در این باره موضع صریحی ندارد اما رای دهندگان در مناظره پیش رو از هریس انتظار دارند چشم انداز دقیق تری را برای دوره ریاست جمهوری خود در صورت پیروزی در انتخابات ترسیم کند.

در همین حال، برای هریس این رویداد فرصتی را فراهم می کند تا برنامه اقتصادی خود را مطرح کند و خود را به رای دهندگانی که هنوز تصوری مبهم از او دارند معرفی نماید و به آمریکایی ها اطمینان خاطر دهد که او آماده خدمت به عنوان فرمانده کل قوا خواهد بود.

منابع آگاه نزدیک به کارزار ترامپ می گویند هدف ترامپ آن است که بحث را به نرخ تورم بالا در دوران ریاست جمهوری بایدن و نگرانی های عمومی بر سر وضعیت مرزی امریکا و مکزیک بکشاند و هریس را به سیاست های بایدن مرتبط سازد. ترامپ هم چنین قصد دارد سوابق هریس را به‌ عنوان دادستان در کالیفرنیا مطرح کرده و او را دادستانی ضعیف در مقابله با جرایم خشونت آمیز توصیف کند. استراتژیست های حزب جمهوری خواه به ترامپ توصیه کرده اند که حملات اش علیه هریس متمرکز بر سیاست های او و نه شخصیت، هوش، جنسیت و نژادش باشد. هریس در تبلیغات و سخنرانی های عمومی پایه و اساس بحث هایش را بر روی پرداختن به مسائلی مانند طرح اقتصادی خود و حمایت از حقوق سقط جنین بنا نهاده است.

پیش تر برای هریس مناظره های ساختگی ترتیب داده شده و "فیلیپ رینز" مشاور سابق کلینتون در آن مناظره ساختگی برای تمرین هریس نقش ترامپ را بازی کرده است.

ترامپ تجربه مناظره تلویزیونی بیشتری در سطح ملی دارد و در سال 2016 میلادی توانست بر سایر رقبای جمهوری خواه اش غلبه کند. او در همان سال در سه مناظره با حضور هیلاری کلینتون شرکت کرده بود.

منبع: گاردین، وال استریت ژورنال

نظر شما