شناسهٔ خبر: 68599752 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش ۵۰ درصدی محصولات سردرختی به دلیل تگرگ

بارش تگرگ در بهار امسال به کاهش ۵۰ درصدی تولید محصولات سردرختی در شهرستان خلخال جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن نورمحمدی عصر امروز در جریان بازدید از باغات و برداشت محصول گلابی، اظهار داشت: 850 هکتار باغات مثمر در شهرستان خلخال وجود دارد که امسال به دلیل شرایط بحرانی تگرگ تولید محصولات در این باغات تا 50 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: از این میزان باغات مثمر 600 هکتار مربوط به باغات گلابی است که امسال تولید چهار هزار تن محصول کیفی در این زمینه پیش‌بینی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: از 15 شهریور تا 15 مهرماه برداشت گلابی به عنوان میوه خوشمزه و شیرین در شهرستان خلخال انجام می‌‌شود که فرصت اشتغال برای یک‌هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم است که برای تولید محصولات سردرختی در این شهرستان فراهم می‌آید.

وی ضرورت پوشش بیمه‌ای محصولات زراعی و باغی و برقراری تجهیزات مربوط به تگرگ‌زدایی را در باغات خلخال یادآور شد و افزود: انتظار می‌رود با این اقدامات زمینه جبران خسارت وارده فراهم شده تا ما بتوانیم در تولید 50 نوع محصول به ویژه گردو، سیب و گلابی در شهرستان خلخال کشاورزان را مورد حمایت و همراهی قرار دهیم.

نورمحمدی به کیفیت بالای تولید سیب، گلابی و انجیر در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: همه این میوه‌های بهشتی با کیفیت و طعم شیرین تولید و روانه بازار مصرف استانی و خارج از استان می‌شود که گلابی تولید شده در خلخال از خوش خوراک‌ترین محصولات در مناطق شمالی کشور محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال خاطرنشان کرد: امیدواریم با نوسازی باغات و همچنین بهره‌گیری از شیوه‌های جدید به ویژه استفاده از دستگاه‌های تگرگ‌زدایی زمینه افزایش تولید محصولات با کیفیت باغی در این منطقه فراهم آمده و از میزان خسارت وارده به این بخش جلوگیری شود.

انتهای پیام/131/

نظر شما