شناسهٔ خبر: 68595553 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

صرف افزایش قیمت بنزین تورم بالایی به جامعه منتقل می‌کند/ مجلس مخالفت خواهد کرد/ باید از روش‌های قیمتی و غیرقیمتی همزمان استفاده کرد/ قیمت بنزین مثل آب و برق می‌تواند با توجه به مصرف تصاعدی شود

قادری گفت: می‌توانیم قیمت سهمیه بندی بنزین را مثل آب و برق تصاعدی بکنیم. یعنی برای 60 لیتر اول قیمت ها تغییری نکند و 60 لیتر بعدی همان سه هزار تومانی که در بازار وجود دارد توزیع شود و برای مصارف بالاتر قیمت آن بیشتر بشود.

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی جهان نيوز: جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان نيوز پیرامون بحث این روزها درباره وام دهی بانک ها به کارکنان خود گفت: ما باید اول از مسئولان بانک مرکزی توضیح بخواهیم این تسهیلاتی که بانک ها به کارکنان خود دادند چند درصد تسهیلات اعطایی بانک ها است و آیا ضابطه ای برای پرداخت وام به کارکنان و تعیین سهم برای آنها وجود دارد یا خیر؟ اگر ضابطه ای وجود ندارد باید تلاش بکنیم که با کمک بانک مرکزی ضابطه ای تعیین بشود که حق و حقوق سایر تسهیلات گیرندگان و پرسنل بانک ها تعیین بشود. اگر ضابطه ای هم وجود ندارد، که در این صورت کار غیرمتعارفی است و باید برخورد بشود. اگر هم که این کار در حد متعارف است و سهم بالایی را شامل نمی شود، باید توضیح بدهیم که روی این آن جنجال و فضاسازی رسانه ای نشود.

قادری در ادامه تاکید کرد: هیچ منعی برای پرداخت تسهیلات بانک ها به کارکنان وجود ندارد، ولی اینکه آیا این سهم، سهم بالایی است یا خیر یا اینکه در حد متعارف است باید مشخص بشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یک سری تکالیفی بانک ها دارند و یکسری قدرت مانورهایی هم خودشان دارند. اگر بانک ها به تعهدات‌شان در تسهیلات وام ازدواج پاسخ ندادند و این تسهیلات را در جای دیگر به کار گرفته اند باید این موضوع در کمیسیون بررسی شود. اظهارنظر ما باید به بعد از گرفتن اطلاعات از بانک مرکزی موکول شود.

قادری همچنین درباره بحث گرانی بنزین که مورد تاکید رئیس جمهور و معاون اول است و آیا مجلس این گرانی را به صلاح می داند گفت: اینکه الان دولت سالیانه چند میلیارد دلار صرف واردات بنزین می کند موضوع قابل دفاعی نیست و باید به شکلی حذف بشود.

وی افزود: بخشی از این موضوع به مصرف بالای خودروهای ما بر میگردد و باید برای این کار تمهیداتی اندیشیده بشود. بخش دیگری از این موضوع به حمل و نقل عمومی بر می گردد که در کشور ما توسعه پیدا نکرده است و بار عمده حمل و نقل بر دوش بخش خصوصی است که باید این ایرادات و اشکالات برطرف بشود و با سرمایه گذاری لازم خطوط ریلی، ناوگان اتوبوسرانی و... توسعه یابد.

قادری ادامه داد: وقتی ما می توانیم بخش قابل توجهی از مصرف سوختمان را از طریق CNG تامین بکنیم چرا از این امکان استفاده نکنیم؟ وقتی که می توانیم یک بخش قابل توجهی از حمل و نقل درون شهری را از طریق تامین خودروهای برقی تامین بکنیم و هم موضوع آلودگی هوا و هم مشکل مصرف بنزین را حل بکنیم چرا از این امکان استفاده نکنیم؟

وی افزود: نکته دیگر بی عدالتی در توزیع بنزین است. یارانه ای که داریم پرداخت می کنیم، عملا شرایط فعلی وضعیتی را به وجود آورده شخصی که تمکن مالی دارد، چند ماشین قراضه خریداری می کند و از کارت آن برای بنزین مورد نیازش استفاده می کند که این موضوع قابل دفاع نیست. مشکل دیگر قاچاق بنزین است.

قادری تاکید کرد: باید روش های قیمتی و روش های غیرقیمتی به کار گرفته شود تا این چند مشکل و ایرادی که وجود دارد را بتوان حل کرد. راه حل در افزایش قیمت بنزین به تنهایی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از این روش ها می تواند این باشد که ما قیمت سهمیه‌بندی بنزین را مثل آب و برق تصاعدی بکنیم. یعنی برای 60 لیتر اول قیمت ها تغییری نکند و 60 لیتر بعدی همان سه هزار تومانی که در بازار وجود دارد توزیع شود و برای مصارف بالاتر قیمت آن بیشتر بشود.

وی گفت: می توانیم به خودروهای حمل و نقل عمومی صرفا سوخت CNG بدهیم و بنزین برای آنها قرار ندهیم. همچنین در بحث خودروهای برقی حتما باید سرمایه گذاری کنیم که هم آلودگی هوا و هم مصرف بنزین در شهرها کاهش پیدا بکند.

قادری تاکید کرد: می توانیم به هر نفر دارای گواهینامه مالک خودرو یک سهمیه قرار بدهیم و اجازه ندهیم آن شخصی که تمکن مالی دارد چند خودرو خریداری کند و از سهمیه تمامی خودروها استفاده بکند. اگر یک فرد بیشتر از یک خودرو داشت باید بنزین آزاد مصرف بکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: اینکه ما بخواهیم صرفا قیمت بنزین را اضافه بکنیم یک تورم بالا و مشکلاتی را در جامعه ایجاد می کند و مجلس هم قطعا مخالفت خواهد کرد. البته باید به تیم اقتصادی دولت اجازه دهیم که پیش بروند و در عمل ببینیم که اتحاد و انسجام دارند یا اینکه می‌خواهند متفرق عمل بکنند.

نظر شما