شناسهٔ خبر: 68595293 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خدائیان:

۸۰ درصد اقدامات سازمان بازرسی پیشگیرانه است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۸۰ درصد اقدامات سازمان بازرسی پیشگیرانه است و در قالب هشدار بر اساس آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته به مدیران ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح‌اله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم معارفه بازرس کل استان کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای حادثه کرمان و ضمن یادآوری اصل ۱۵۶ قانون اساسی، نکاتی را پیرامون وظایف دستگاه قضائی و سازمان بازرسی مورد اشاره قرار داد.

وی با تبیین بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اجرای قانون، به نقش سازمان بازرسی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی عالی‌ترین دستگاه‌های نظارتی سازمان بازرسی کل کشور است که وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور را بر عهده دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسی بر همه دستگاه‌ها نظارت دارد و این نظارت هر دستگاهی که دولت به نحوی در سرمایه یا سهام آن سهیم است یا به آن کمک می‌کند و تحت نظارتش است، شامل می‌شود.

خدائیان با بیان اینکه نوع نظارت سازمان بازرسی، نظارت بر همه امور است، بیان کرد: صلاحیت نظارت نیز هم قبل اقدام، هم حین آن و هم بعد از اقدام است.

وی با اشاره به ضمانت اجرای قانون‌گذار برای نظارت‌های سازمان بازرسی، تصریح کرد: قانون‌گذار برای اینکه سازمان بازرسی بتواند به خوبی به کارش عمل کند ضمانت اجراهایی را در نظر گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: بر اساس قانون دستگاه‌ها مکلف‌اند همه اسناد را در اختیار بازرس قرار دهند و اگر مسئولی استنکاف کند در خود قانون پیش‌بینی شده که این عمل جرم است و مجازات دارد.

خدائیان گفت: ۸۰ درصد اقدامات سازمان بازرسی پیشگیرانه است و در قالب پیشنهاد و هشدار بر اساس آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته به مدیران ارائه می‌شود که این پیشنهادات لازم‌الاجرا است.

وی یادآور شد: در قانون به سازمان بازرسی اجازه داده شده که از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند و مردم را به کمک بطلبد، چون بهترین ناظر بر اعمال ما، خود مردم هستند و برای همین امر درگاه و سامانه تلفنی ۱۳۶ راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان، لزوم استفاده درست از آن‌ها جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم را مورد اشاره قرار داد و تلاش مدیران برای حل مسائلی از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچاق سوخت، ریزگردها، کمبود صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی و توزیع امکانات در سراسر استان را ضروری دانست.

وی با تاکید بر اینکه اگر صنایع و معادن به کمک بخش‌های مختلف استان بیایند همه نقاط استان می‌تواند رشد و توسعه متوازنی داشته باشد، به بازرس کل استان کرمان مأموریت داد نحوه وصول حقوق دولتی را مورد بررسی قرار دهد.

خدائیان تاکید کرد: حقوق دولتی معادن باید به موقع وصول شود و در این زمینه باید پیگیری لازم از سوی بازرسی کل استان کرمان صورت گیرد.

رئیس سازمان بازرسی همچنین با اشاره به مقوله مهم مسئولیت اجتماعی، تاکید کرد که بررسی هزینه کرد مسئولیت اجتماعی و نحوه هزینه کرد آن از سوی معادن مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: در آستانه اجرای برنامه هفتم هستیم و سازمان بازرسی احکام مربوطه به هر دستگاه را استخراج و به مدیر مربوطه اعلام می‌کند و باید بررسی شود که آیا این تکالیف به موقع عمل می‌شود یا خیر.

خدائیان در پایان با معارفه دادخدا سالاری به عنوان بازرس کل جدید کرمان، از زحمات احمد آبیار تقدیر کرد.

نظر شما