شناسهٔ خبر: 68593970 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تدوین الزامات عمومی طراحی شهرها و شهرک‌های جدید مسکونی الزامی است

زهره آقاجانی

مسئول کمیته فنی بهینه سازی ومدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: موضوع تدوین الزامات عمومی طراحی شهرها و شهرک‌های جدید ساحلی و داخلی باید در دستور کار قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر قرائتی مسئول کمیته فنی بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: بر اساس اظهارات مقامات مسؤول در سازمان ملی زمین و مسکن حدود ۱۰۰ شهرک با کاربری مسکونی جانمایی نهایی شده و از سوی دیگر احداث ۲۷ شهر جدید ساحلی نیز در هیئت دولت به تصویب رسیده و از بد حادثه جهت طراحی این سیل عظیم ساخت و ساز هیچ الزام و ضابطه عمومی طراحی در کشور وجود ندارد.

وی گفت: همچنین، یکی از معضلات طراحی در کشور، تقسیم بندی ۴ اقلیمی است که بر اساس شواهد این تقسیم بندی بایستی به ۱۰ تا ۱۲ اقلیم افزایش یابد. البته در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کارگروهی در این خصوص تشکیل شده است و موضوع تدوین الزامات عمومی طراحی شهرها و شهرک‌های جدید داخلی و ساحلی نیز در کارگروهی به همین نام در کمیسیون عمران و امور زیر بنایی اتاق بازرگانی تهران با حضور اکثریت ذی‌نفعان و دست اندر کاران دولتی و خصوصی در دست بررسی است که امیدوارم منتج به نتیجه شود.

قرائتی افزود: از نکات مهم دیگر در طراحی شهری و شهرک‌ها، موضوع تعریف محله و محله محوری است که این موضوع هم در کمیسیون صنعتی سازی و مسکن نهاد تعامل (سازمان برنامه و بودجه) با حضور متخصصین مربوطه در دست مطالعه قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخصه‌های مورد توجه در جهان، هوشمند سازی شهرها و شهرک‌ها است که این هوشمند سازی در تمامی مراحل یک شهرک می‌تواند رسوخ داشته باشد مانند کنترل تردد ورودی و داخلی شهرک چه افراد و چه وسایل نقلیه.

مسئول کمیته فنی بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: البته برای هوشمند سازی، نیاز به امکان ثبت داده‌ها و تعریف شاخص‌ها و پایش و ارزیابی و کنترل این مصارف است، لذا استفاده از سنسورهای مختلف در طراحی شهری، مسکونی، اداری و غیره امری ضروری است؛ بدین ترتیب کلیه مصارف، پایش می‌شود و در صورت نیاز کنترل لازم در جهت عدم تخطی از شاخص‌های مصوب مربوطه اعمال می‌شود.

قرائتی در ادامه این جلسه و. در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: ظرفیت مصرف برق متوسط شبانه روزی هر واحد مسکونی در روزهای گرم سال به دو تا دو و نیم کیلو وات رسید یعنی مصرف بالای پنجاه هزار مگاوات که به همین دلیل ضمن خاموشی دادن به صنایع آن هم هفته‌ای دو تا سه روز و کم کردن ساعات کار ادارات وحتی تعطیلی بسیاری از آنها طی روزهای گرم، مجبور به خاموشی منازل هم شدیم.

وی تاکید کرد: لذا برنامه‌ریزی بهینه سازی مصرف برای وضعیت واحدهای موجود بسیار مهم و حیاتی است و در همین راستا باید نسبت به جلوگیری از هدر رفت انرژی به خصوص سرمایش و گرمایش از پوسته‌های خارجی ساختمان‌ها اقدام کنیم و در همین حال از تولید تجهیزات سرمایش و گرمایش و لوازم خانگی که مصرف بالایی دارند جلوگیری و با ارتقا تکنولوژی ساخت این نوع از محصولات به سمت جایگزین و تعویض و تغییر آنها در بستر زمانی تعیین شده حرکت کنیم.

نظر شما