شناسهٔ خبر: 68593716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انتقاد وزیر بهداشت از وضعیت نامناسب سقط جنین در ایران/ باید متوقف شود

تسنیم : طفرقندی گفت: جمعیت مسئله آینده ایران و یک مسئله ملی است و اگر به ابعاد آن نگاه کنیم بحث‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نیز در بحث جوانی جمعیت نهفته است.

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت نامناسب سقط جنین در ایران گفت: روند لجام گسیخته سقط جنین در کشور باید متوقف شود.

محمدرضا ظفرقندی؛ وزیر بهداشت امروز در نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت در مرکز قلب شهید رجایی اظهار کرد: ۷۳ ماده قانونی تصویب شده که بخش عمده آن در حوزه وزارت بهداشت و بخش دیگر نیز در حوزه وزارتخانه‌های دیگر است. در حوزه سلامت حدود ۷۰ درصد مشکلات خارج از وزارت بهداشت ایجاد و تعریف می‌شود. برای مثال سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات کشته می‌شوند که عمدتاً جوان هستند در حالی که کاهش این آمار خارج از حیطه وزارت بهداشت و یک موضوع فرابخشی است. اگر مشکلات خودرو در کشور حل نشود کار ما در حوزه بهداشت و درمان، سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: جمعیت مسئله آینده ایران و یک مسئله ملی است و اگر به ابعاد آن نگاه کنیم بحث‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نیز در بحث جوانی جمعیت نهفته است.

ظفرقندی بیان کرد: مسائل ارزشی و نگرشی در حوزه باروری باید تغییر کند و باید از تجارب بین‌المللی در حوزه جمعیت استفاده کنیم. در حوزه سقط جنین آمار خوبی وجود ندارد و چه سقط‌های قانونی و چه غیرقانونی، آمارها مناسب نیست و بنابراین باید به همه جنبه‌های سقط جنین و پیشگیری از آن در کشور توجه شود و روند لجام گسیخته سقط جنین متوقف شود.

وی ادامه داد: ارزیابی‌ها در حوزه جمعیت باید پویا باشد و آینده دور باید در نظر گرفته شود. زمانی یک تصمیم سیستمیک گرفته شد که در همه بخش‌های جامعه، جمعیت محدود شود و الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید این چالش را رفع و آن اقدامات سیستمیک برای کاهش جمعیت را جبران کنیم. یکی از علل کاهش تولید مثل این است که به دلیل تحدید جمعیت در نسل‌های قبلی، الان تعداد مادران کم است.

وزیر بهداشت هشدار داد: اگر با همین روند پیش برویم ایران در آینده نه چندان دور سالمندترین کشور جهان خواهد شد. در عین حال با پیری جمعیت نیاز به نیروهایی که خدمات بهداشتی را ارائه می‌کنند بیشتر خواهد شد.

در ادامه حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: در هر بخشی از جوانی جمعیت بخواهیم ورود کنیم وزارت بهداشت از قبل از بارداری تا بعد از زایمان و تولد نوزاد با خانواده‌ها سروکار دارد و بنابراین باید به همه این ابعاد یعنی از سلامت بانوان و مادران تا سلامت نوزادان توجه کنیم.

وی افزود: تجربه خوب دکتر پزشکیان از وزارت بهداشت و آشنایی او با حوزه های مختلف این امیدواری را ایجاد کرده که توجه به مسائل حوزه جمعیت بیشتر شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تا ۳۰ سال دیگر کشورهای همسایه با رشد جمعیت مواجه خواهند شد در حالی که کشور ما با کاهش جمعیت مواجه خواهد شد. در حالی که جوانی جمعیت اقتدار ایران را به دنبال خواهد داشت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما