شناسهٔ خبر: 68590536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار بررسی می‌کند؛

صادرات LNG ایالات متحده در انتظار نتیجه انتخابات| خیز واشنگتن برای قبضه بازار گاز مایع

هرچند که انتظار می‌رود هریس مسیر جو بایدن را در جهت روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر دنبال کند اما شرکت‌های نفت و گاز روی پیروزی ترامپ حساب ویژه باز می‌کنند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت گاز مایع در آمریکا در انتظار انتخابات ریاست جمهوری آتی است که سیاست آینده تنظیم سوخت‌های کم کربن را شکل خواهد داد. باید توجه داشت که دیدگاه‌های اتخاذ شده توسط دو نامزد اصلی در انتخابات ایالات متحده؛ دونالد ترامپ جمهوری خواه و کامالا هریس دموکرات، در مورد بخش گاز طبیعی مایع متفاوت است. هرچند که انتظار می‌رود هریس مسیر جو بایدن را در جهت روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر دنبال کند، شرکت‌های نفت و گاز روی پیروزی ترامپ حساب ویژه باز می‌کنند که به‌خاطر سیاست‌های مغایر با تغییرات آب و هوا و تشویق فعالیت‌های مربوط به سوخت‌های فسیلی شهرت دارد.

بخش گاز مایع در آمریکا با توجه به افزایش اختلافات حقوقی با فعالان و توسعه دهندگان و تعلیق مجوزهای فدرال برای پروژه‌های جدید با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است که این امر، سرعت افزایش قدرت بزرگترین صادرکننده این سوخت استراتژیک در جهان را کاهش می‌دهد. براساس برآوردها، اگر هریس در رقابت انتخاباتی تصمیم بگیرد که سیاست‌های بایدن در مورد ممنوعیت مجوزهای جدید برای منع صدور مجوزهای جدید را دنبال می‌شود، ادامه دهد. این چالش‌ها وضعیتی ازعدم اطمینان در مورد رشد صادرات LNG در آمریکا منابع آینده ایجاد می‌کند.

ترامپ و لغو قوانین

براساس رسانه های انرژی عربی، دونالد ترامپ متعهد شده است که با پایان دادن به مقررات زیست محیطی وضع شده توسط دولت بایدن، از انتشار متان تا لغو ممنوعیت مجوزهای جدید صادرات گاز مایع، این محدودیت‌ها را کاهش دهد. حتی در دوره‌ای که تولید گاز آمریکا در نتیجه پیشرفت‌های فنی و افزایش بهره‌وری به رکوردهایی رسیده، ترامپ به سمت افزایش تولید نفت و گاز و حمایت از صادرات برای افزایش درآمد از این بخش حیاتی فشار می‌آورد.

دونالد ترامپ متعهد شده است که با پایان دادن به مقررات زیست محیطی وضع شده توسط دولت بایدن، از انتشار متان تا لغو ممنوعیت مجوزهای جدید صادرات گاز مایع، این محدودیت‌ها را کاهش دهد.

شرکت‌های گاز تا حد زیادی با طرح ترامپ در زمینه مسائلی مانند صادرات گاز مایع آمریکا و اجاره بهای فعالیت‌های حفاری و همچنین مقررات‌زدایی تجارت برای صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان همسو هستند. اقتصاد انرژی و عوامل عرضه و تقاضا نقش مهم‌تری نسبت به سیاست‌های ریاست‌جمهوری دارند، اما سیاست ترامپ در تشویق به اکتشاف نفت و گاز می‌تواند باعث افزایش عرضه شود. این امر تاثیر مثبتی بر قیمت‌های داخلی و بین المللی دارد.

با این حال، موضع ترامپ ممکن است مورد استقبال تعداد زیادی از قانونگذاران جمهوری خواه قرار نگیرد و تعدادی از شرکت‌های نفت و گاز نیز احتمالا از مشوق‌های ارائه‌شده توسط قانون کاهش تورم، از جمله مشوق‌های مربوط به فناوری جذب، ذخیره‌سازی و بهره‌برداری کربن بهره‌مند شوند.

هریس و عدالت زیست محیطی

معاون رئیس جمهور ایالات متحده و نامزد دموکرات ریاست جمهوری، کامالا هریس هنوز جزئیات طرح انرژی خود را فاش نکرده، اما این طرح نسبت به مسائل «عدالت زیست محیطی» مغرضانه توصیف شده است. پلتفرم منتشرشده حزب دموکرات نشان می‌دهد که هریس بر حمایت از مشوق‌های مالیاتی انرژی‌های تجدیدپذیر اعطا شده بر اساس قانون کاهش تورم، همراه با اعتبارات و تخفیف‌های مرتبط آن و تشدید محدودیت‌ها بر تولیدکنندگان سوخت فسیلی تمرکز خواهد کرد.

در مورد LNG ایالات متحده نیز، انتظار می‌رود کامالا هریس رویکرد سختگیرانه‌ای را نسبت به استانداردهای اقلیمی به ویژه با توجه به تصویب صدور مجوزهای جدید برای صادرات این سوخت استراتژیک اتخاذ کند.

هریس به‌عنوان دادستان کل و سناتور کالیفرنیا، موضعی طرفدار محیط‌زیست اتخاذ کرده و از سیاست‌های اعمال شده علیه بخش نفت و گاز ایالات متحده حمایت می‌کند. انتظار می‌رود هریس وضعیت موجود را حفظ و حتی ممکن است در اجرای سیاست‌های فعلی، از جمله فشار برای اعمال مالیات‌های بالاتر بر شرکت‌های نفت و گاز، همکاری با شرکای خارجی برای کاهش انتشار گاز متان، و تلاش‌های دولت بایدن برای یکپارچه‌سازی سیاست‌های آب و هوایی بهتر از بایدن عمل کند. در مورد LNG ایالات متحده نیز، انتظار می‌رود کامالا هریس رویکرد سختگیرانه‌ای را نسبت به استانداردهای اقلیمی به ویژه با توجه به تصویب صدور مجوزهای جدید برای صادرات این سوخت استراتژیک اتخاذ کند.

زیرساخت‌های LNG در دوران بایدن به یک موضوع بحث برانگیز در سراسر کشور تبدیل شده و دولت کامالا هریس تحت فشار شدید نخبگان چپ قرار خواهد گرفت تا حداقل صادرات جدید را محدود کند. علاوه بر این، هریس احتمالاً از انتقاد دموکرات‌ها از قراردادهای ادغام در صنعت نفت و گاز آمریکا حمایت می‌کند و این امکان وجود دارد که او به وزارت دادگستری مأموریت دهد تا تأثیرات آب و هوایی جهانی شرکت‌های نفتی بزرگ را بررسی کند.

جنگ تجاری بین آمریکا و چین

ترامپ بر اساس یک سیاست تجاری حمایت‌گرایانه با تعرفه‌های جامع که کمتر از ۱۰ درصد بر واردات اعمال نمی‌شود، مبارزات انتخاباتی خود را انجام می‌دهد. در مورد چین، جنگ تجاری که توسط دولت ترامپ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مطرح شد، با تهدید به اعمال تعرفه‌های گمرکی جامع که برای کالاهای چینی کمتر از ۶۰ درصد بر کالاهای چینی نخواهد بود، عمیق‌تر خواهد شد، که به باور کارشناسان آسیب جدی به اقتصاد آمریکا و جهان وارد می‌کند.

جنگ تجاری که توسط ترامپ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ آغاز شد بخش LNG را نیز در بر گرفت، زیرا تعرفه‌های تلافی جویانه چین باعث شد صادرات سالانه گاز مایع آمریکا به چین با کاهش ۸۸ درصدی به ۰.۲۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ برسد.

پکن همچنان برای صنعت گاز مایع در آمریکا مهم است. شرکت‌های چینی یک سری معاملات بلندمدت در مورد این سوخت منعقد کرده‌اند که به شرکت‌های تولیدی آمریکایی در تامین مالی و ساخت کارخانه‌های مایع‌سازی بیشتر کمک کرد. کامالا هریس احتمالاً سیاست‌های تجاری دولت بایدن را حفظ خواهد کرد که بیشتر تعرفه‌های دوران ترامپ بر چین را شامل می‌شود و منعکس‌کننده اجماع دو حزبی در مورد چین به عنوان یک تهدید امنیت ملی و یک رقیب اقتصادی است.

صادرات گاز مایع آمریکا

بر اساس گزارش رسمی، ایالات متحده در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ با افزایش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۳ میلیون تن رسید و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده گاز مایع در جهان تبدیل شد. پس از آن به ترتیب استرالیا و قطر در رده‌های بعدی قرار گرفتند. صادرات گاز مایع آمریکا در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴ به ۴۹.۶۱ میلیون تن رسید که نسبت به ۴۸.۴۸ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

صنعت LNG آمریکا در سال‌های اخیر شاهد احیای مجدد بوده که با افزایش تقاضای خارجی حمایت می‌شود، به‌ویژه در شرایطی که اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به گاز روسیه پس از جنگ اوکراین است.

لازم به توضیح است که قطر با کنار زدن امریکا، در صدر لیست بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در ماه ژوئیه قرار گرفت. قطر در این ماه با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به ماه قبل، ۷.۱۴ میلیون تن گاز طبیعی مایع صادر کرد. امریکا نیز با صادرات حدود ۶.۷۶ میلیون تن و کاهش ۴ درصدی در رتبه دوم بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع قرار گرفت. قطر در این بازه زمانی با صادرات ۴۶.۹ میلیون تن در رتبه سوم بیشترین میزان صادرات قرار گرفت. این کشور حدود ۷۷ درصد از صادرات گاز کشورهای عربی را به خود اختصاص داده و بزرگترین صادرکننده گاز در میان کشورهای عربی است.

ایالات متحده با حدود ۹.۷ میلیارد فوت مکعب در روز بیشترین ظرفیت بالقوه برای افزایش صادرات گاز مایع را دارد، بنابراین انتظار می‌رود برای چندین سال آینده بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان باشد.

افزایش ظرفیت صادراتی آمریکای شمالی

براساس برخی برآوردها، ظرفیت صادرات LNG آمریکای شمالی با افزایش بیش از دو برابری بین سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ می‌تواند شاهد رشد قابل توجهی باشد. در این راستا، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۸، آمریکای شمالی ظرفیت صادرات LNG خود را از ۱۱.۴ میلیارد فوت مکعب در سال ۲۰۲۳ به ۲۴.۴ میلیارد فوت مکعب افزایش دهد. گسترش ظرفیت صادرات LNG در آمریکای شمالی به دلیل موجی از پروژه‌های جدید در حال ساخت در مکزیک، کانادا و ایالات متحده است.

در مکزیک و کانادا، انتظار می‌رود تولیدکنندگان اولین پایانه‌های صادرات LNG در تاریخ خود را ظرف چند سال آینده راه‌اندازی کنند. همچنین، در ایالات متحده، ظرفیت جدیدی به امکانات موجود اضافه خواهد شد. تخمین زده می‌شود که رشد ظرفیت صادرات LNG آمریکای شمالی از مجموع ۱۰ پروژه جدید در حال ساخت در ۳ کشور حاصل شود که شامل ۰.۸ میلیارد فوت مکعب در روز در مکزیک و ۲.۵ میلیارد فوت مکعب در روز در کانادا می‌شود. در این میان، ایالات متحده با حدود ۹.۷ میلیارد فوت مکعب در روز بیشترین ظرفیت بالقوه برای افزایش صادرات گاز مایع را دارد، بنابراین انتظار می‌رود برای چندین سال آینده بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان باشد.

نظر شما