شناسهٔ خبر: 68586510 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

قصه تکراری بسکتبال؛ سبد پر از خالی ایران!

تیم ملی بسکتبال جوانان ایران از صعود به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۵ سوئیس بازماند تا ناکامی های این رشته پرطرفدار همچنان ادامه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبر ورزشی، درحالی که به نظر می رسید شرایط تیم ملی بسکتبال جوانان ایران برای حضور در مسابقات کاپ آسیا که در رده سنی زیر ۱۸ سال برگزار می شد، مساعد است و جوانان ایرانی می توانند سهمیه جام جهانی را کسب کنند اما این اتفاق رخ نداد و شکست مقابل نیوزیلند باعث شد تیم ملی نتواند به نیمه نهایی صعود کند. تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی ، مقابل نیوزیلند  با نتیجه ۸۷ - ۶۱ شکست خورد و شاگردان سرجان در این دیدار نتوانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند. از آنجایی که فدراسیون جهانی بسکتبال اعلام کرده بود تنها ۴ تیم راه یافته به مرحله نیمه ‌نهایی کاپ آسیا ۲۰۲۴ اردن، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۵ را کسب می‌کردند که به این ترتیب جوانان ایران از کسب سهمیه جام جهانی بازماندند.

ناکامی فاجعه بار آینده سازان

ایران امروز هم آخرین دیدار خود به مصاف کره جنوبی رفت و با نتیجه ۶۶ بر ۵۷ شکست خورد تا با مقام ششمی این مسابقات را به پایان برساند و حسرت حضور در جام جهانی بر دل جامعه بسکتبال بماند. در ثبت دو شکست اخیر تیم ملی به ویژه در دیدار مقابل نیوزیلند، چند نکته آماری و عملکرد ضعیف بازیکنان ایران کاملا توی ذوق می‌زند؛ آماری که جای تامل بسیاری دارد و کمتر آن را در بسکتبال روز جهان می‌بینیم. جوانان ایران که با هدایت سرجان ایوانوویچ در این رقابت ها حاضر شده بودند در بازی حیاتی مقابل نیوزیلند عملکردی فاجعه بار داشتند. در این دیدار بازیکنان تیم ملی ایران ضمن ثبت ترن‌اورهای زیاد (اشتباهات و از دست دادن توپ)، در بحث پرتاب‌های سه امتیازی نیز یکی از بدترین آمار این رقابت‌ها را به ثبت رساندند. در ترن‌اورها شاگردان سرجان ۱۶ اشتباه مقابل ۱۱ اشتباه تیم نیوزیلند به ثبت رساندند که باعث شد نیوزیلند از این طریق ۱۶ امتیاز به دست آورد. در حالی که ایران از روی اشتباهات حریف تنها ۹ امتیاز کسب کرد. نکته مهم ‌تر عملکرد بسیار ضعیف در پرتاب‌ها و خصوصا پرتاب‌های سه امتیازی است. بازیکنان ایران در این بازی سرنوشت‌ساز تنها ۱۰.۵۳ درصد پرتاب‌های سه امتیازی خود را تبدیل به امتیاز کردند که آمار بسیار ضعیفی است.

قصه تکراری بسکتبال؛ سبد پر از خالی ایران!

قصه تکراری شکست و ناکامی در بکستبال

نوجوانان ایران که آینده سازان رشته بسکتبال محسوب می شوند، درحالی از صعود به جام جهانی بازماندند که ناکامی های این رشته پرطرفدار در یکی دو سال اخیر تبدیل به یک قصه تکراری شده است. مردان بسکتبال ایران درحالی که این روزها زیر نظر سوتیریس مانولوپولوس یونانی برای حضور در پنجره دوم کاپ آسیا مقابل قزاقستان و قطر آماده می‌شوند، سالی پر از ناکامی را در ۱۴۰۲ سپری کردند. بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۳ نتایجی گرفت که هیچکسی انتظارش را نداشت. شکست و ناکامی بخش اعظم اتفاقات زیر سبد بسکتبال ایران در سال کهنه بودند و تنها رگه‌هایی کمرنگ از موفقیت را در بخش زنان شاهد بودیم تا سالی تیره و تار زیر سبد رقم بخورد.تیم ملی بسکتبال سال گذشته را با ناکامی های سریالی با سرمربیگری سعید ارمغانی آغاز کرد. این ناکامی ها باعث شد فدراسیون تصمیم به تغییر سرمربی بگیرد و در نهایت هاکان دمیر در اردیبهشت ماه سرمربی تیم ملی شد. او ایران را در پنجره‌های انتخابی کاپ آسیا، جام جهانی و بازی‌های آسیایی عهده‌دار شد. نخستین آزمون بزرگ دمیر با تیم ملی ایران جام جهانی بسکتبال بود. شاگردان هاکان دمیر در ۳ مسابقه مرحله گروهی، مغلوب برزیل،‌ ساحل عاج و اسپانیا شدند. ایران  پس از سقوط به گروه بازنده‌ها در مرحله دوم نیز از فرانسه و لبنان شکست خورد تا در پایان جام جهانی، تنها بالاتر از اردن در مکان سی‌ویکم و ماقبل پایانی قرار بگیرد.

قصه تکراری بسکتبال؛ سبد پر از خالی ایران!

پایان جام جهانی با اتفاق خاصی همراه بود که تلخی ۵ شکست متوالی را در کام هواداران بسکتبال، ماندگار کرد. حامد حدادی، اسطوره و نماد بسکتبال ایران در سال‌های اخیر در پایان بازی با لبنان، پیراهن شماره ۱۵ خود را بوسید و برای همیشه از تن درآورد. بازنشستگی حدادی از بازی‌های ملی، نقطه عطفی در بسکتبال ایران بود و نشان داد که در سال‌های گذشته، فکری برای جانشین این ستاره فراموش‌نشدنی و تأثیرگذار نشده است.

در آسیا هم دستمان به مدال نرسید

در نهایت تیم ملی بدون کاپیتان حدادی، راهی چین شد تا در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کند. فدراسیون امیدوار بود در میان حریفان آسیایی به سکو برسد اما شاگردان هاکان دمیر در یک چهارم نهایی به فیلیپین باختند و در نهایت پنجم شدند تا در بازی‌های آسیایی هم دست بسکتبال به مدال نرسد. عملکرد فاجعه بار بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۲ باعث تغییراتی در تیم ملی شد تا امیدوار به آغاز فصلی جدید در این رشته پرطرفدار باشیم. حالا با شکست و ناکامی جوانان دوباره این نگرانی به سراغ طرفداران این رشته آمده و باعث نگرانی دوباره آنها برای تکرار ناکامی ها شده است. با این حال امید می رود تیم ملی با هدایت مانولوپولوس یونانی بتواند در پنجره دوم کاپ آسیا موفق باشد تا کابوس تکراری ناکامی از این رشته دور شود.

نظر شما