شناسهٔ خبر: 68585886 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اولین پیامک به رئیس جدید صادر شد

انتظارات از سکاندار بعدی

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : با پذیرش استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان از سوی شورای عالی بورس و اوراق بهادار، شمارش معکوس برای انتخاب سکاندار جدید سازمان آغاز شده است. در این میان که صحبت‌های ضدونقیضی از معرفی کاندیداهای ریاست به گوش می‌رسد، نکته قابل‌توجه انتظارات از رئیس جدید فارغ از انتخاب شخص مشخصی است. با وجود اینکه نوع نگاه ریاست جدید سازمان در سمت‌وسو بخشیدن به شرایط بازار و بهبود آن تاثیرگذار است، اما فرای آن بهبود شرایط بازار از مسیر تغییر ریل‌گذاری گذشته بازار می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

بهبود وضعیت صنایع با عملیاتی شدن موضوعاتی نظیر تک‌نرخی شدن نرخ ارز و حذف قیمت‌گذاری دستوری صورت می‌گیرد. بازار در سال‌های گذشته از تصمیمات خلق‌الساعه و نابجای زیادی رنج برده است. براساس این تصمیمات بود که به اعتماد سرمایه‌گذار به بازار غرق در رکود خدشه وارد شد و وضعیت بازار بیش از گذشته دگرگون شد. بنابراین از رئیس جدید انتظار می‌رود درخصوص توسعه ابزارهای مالی و افزایش شفافیت جهت بازگشت اعتماد از‌دست‌رفته سرمایه‌گذاران برنامه جامع و مدونی داشته باشد.

مطالبات جدید

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص استعفای رئیس سابق سازمان و تردید بازار تا انتخاب رئیس جدید گفت: بازار سرمایه در ماه‌های گذشته شرایط چندان مساعدی نداشته است. افت سنگین ارزش معاملات در کنار تصمیمات غیرکارشناسی در طول یک سال گذشته به آفتی تبدیل شده بود که توان بازار را برای حرکت و تحرک گرفته بود. با روی کار آمدن دولت جدید و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جدید دولت، انتظارات برای انتخاب سکاندار جدید سازمان بورس و اوراق بهادار بالا رفت. بر این مدار دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص رئیس جدید سازمان مطرح می‌شد.

از جنس بازار بودن اصطلاحی است که برخی صاحب‌نظران از آن استفاده می‌کنند و عقیده دارند که ریاست بعدی سازمان بورس باید خاک‌خورده بازار باشد تا بتواند تصمیمات و سیاستگذاری‌های مرتبط با بازار و همسو با منافع سهامداران بگیرد. برخی دیگر معتقدند ریاست جدید سازمان باید فردی خارج از چارچوب بازار با نگاه مالی و اقتصادی باشد. این عقیده که تنها انتخاب ریاست سازمان می‌تواند شرایط بورس را دگرگون کند انتظار چندان بجایی نخواهد بود.

واقعیت این است که با وجود اینکه در دوره گذشته انتقادات زیادی از رئیس سابق سازمان شد اما در دوره‌های پیشین بهبود تولید آن‌طور که باید و شاید در دستور کار قرار نگرفته بود. باید توجه کرد بهبود بورس از دریچه تغییر رویکرد دولت نسبت به توجه ویژه به بخش تولیدی می‌گذرد. در صورتی که دولت برنامه‌ها و شعارهایی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری و تک‌نرخی کردن ارز را که پیش از انتخابات نسبت به آنها تاکید کرد در پیش بگیرد، بهبود بورس در کنار تفکرات ریاست جدید میسر خواهد شد. از این رو ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار از این جهت تاثیرگذار است که بتواند شرایط عادلانه‌ای را برای معاملات افراد در کنار توسعه بازارهای مالی نسبت به ارتقای جایگاه بازارهای مالی فراهم کند. از این رو به اصول شفافیت، عدالت و توسعه باید توجه ویژه‌ای شود.

این کارشناس بازار نسبت به اقدامات پیشنهادی که ریاست جدید می‌تواند در روزهای نخست پس از معرفی در پیش بگیرد گفت: موضوع نخست حذف یا برداشتن محدودیت دامنه نوسان است. از ماه‌های گذشته همزمان با افزایش موج تنش‌های ژئوپلیتیکی و منطقه‌ای، سازمان دامنه نوسان بازار را محدود کرد. با این وجود پس از کاهش احتمال تشدید تنش‌ها، از هفته‌های گذشته سازمان نسبت به افزایش مقطعی دامنه نوسان اقدام کرده است. نکته شایان ذکر این است که ریاست جدید باید نسبت به بازگشت دامنه نوسان به شرایط گذشته توجه داشته باشد تا سیستم و مکانیسم بازار به حالت طبیعی بازگردد.

نکته دیگر افزایش شفافیت تصمیمات سازمان است. زمانی که بازار در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال گذشته پس از فتح قله ۲میلیون و ۵۳۵هزار واحدی ریزش سنگینی را تجربه کرد، حدود ۵۱روز پس از ریزش، نامه پرحاشیه پتروشیمی‌ها افشا شد که شوک بزرگی را به اهالی بازار سرمایه وارد کرد. متولیان می‌توانستند در زمان ریزش بازار، برای جلوگیری از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران شفافیت اطلاعاتی داشته باشند و نسبت به رسانه‌ای کردن تصمیمات توجه زیادی شود.

تقویم اقتصادی مورد دیگری است که ریاست جدید باید نسبت به آن تصمیمات جدی بگیرد. بناگذاری سکوهای اعتمادسازی در شرایطی به وقوع خواهد پیوست که برنامه‌ها و سیاست‌های مشخصی مثلا در خصوص نرخ خوراک در تاریخ معینی گرفته شود. این اقدام سرمایه‌گذار را از گمراهی ناشی از تصمیمات و مصوبات آنی نجات می‌دهد و سرمایه‌گذار با فراغ بال تصمیم به سرمایه‌گذاری در سهام می‌گیرد. از طرفی با توجه به اهمیتی که بازار سرمایه به عنوان بخش مولد و تاثیرگذار در اقتصاد دارد، مشارکت ریاست و حضور رئیس جدید در جلسات هیات دولت می‌تواند نشانه مثبتی از تاثیر زیاد بورس بر سایر بخش‌های اقتصاد باشد.

در پایان، هیات رئیسه جدید سازمان باید در خصوص وضعیت صندوق‌های اهرمی تعیین‌تکلیف جدی کند. در کشور بسیاری از دارایی‌ها حباب دارند ولی در بازار سهام خبری از حباب نیست. نتیجه آن کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به سوی دارایی‌های دیگر است. از این رو باید تصمیم مشخصی در خصوص افزایش جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاری سهامداران گرفته شود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد روز سه‌شنبه تکلیف اهالی بازار در خصوص ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شود و امید می‌رود بازار از روز چهارشنبه تا انتهای شهریور‌ماه شرایط مطلوبی را پیش رو داشته باشد.

نظر شما