شناسهٔ خبر: 68584359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست امروز ریاض، بیانیه‌ای در مورد تحولات کشورهای منطقه و جهان از جمله تحولات غزه و ایران صادر کردند.

صاحب‌خبر -

وزاری خارجه اعضای این شورا در ابتدای بیانیه به تحولات غزه اشاره و عنوان کردند: ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی و آوارگی اجباری آنها را محکوم می‌کنیم.

وزرای خارجه شورای همکاری تأکید کردند در جریان تحولات جاری نوار غزه و اطراف آن، در کنار ملت برادر فلسطین ایستاده‌ایم و خواستار رسیدگی فوری و آتش بس دائمی در غزه هستیم.

شورای وزیران همچنین بر اهمیت آماده کردن یک طرح یکپارچه برای بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه پس از پایان جنگ و مخالفت با جدایی غزه از کرانه باختری تأکید کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه ترور سیاسی، خشونت سیاسی، ارتکاب جنایات توسط اشغالگران اسرائیل علیه مردم فلسطین و تضعیف تلاش های صلح را محکوم می‌کنیم.

شورای وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس همچنین تجاوز مستمر اسرائیل به شهر رفح، تهاجم نیروهای اشغالگر به گذرگاه زمینی، بسته شدن ورود کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه، تخریب مستمر محله‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، کلیساها و زیرساخت‌ها در نوار غزه را محکوم کرد.

وزاری خارجه شورای همکاری خلیج فارس، پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته و برای او و ملت ایران آرزوی موفقیت، پیشرفت و توسعه این کشور کردند.

شورای وزیران همچنین بر مواضع و تصمیمات قاطع خود در مورد داشتن روابط با ایران تأکید و بر لزوم پایبندی خود به مبانی و اصول اساسی مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد و منشورهای حقوق بین الملل، اصول حسن همجواری، حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی، حل و فصل اختلافات از راه های مسالمت آمیز و عدم استفاده از زور یا تهدید آن و رد فرقه‌گرایی تأکید کردند.

شورای وزیران نگرانی عمیق خود را نسبت به تحولات اخیر و تشدید تنش نظامی در منطقه خاورمیانه و تأثیر منفی آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز و بر اهمیت کاهش فوری تنش‌ها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه و لزوم تلاش مشترک همه طرف‌ها و اتخاذ رویکرد دیپلماسی به عنوان راهی موثر برای حل و فصل اختلافات و اعمال حداکثر خویشتنداری تأکید کردند.

شورای وزیران از تفاهمات منعقد شده در چارچوب میانجیگری عمان بین ایران و فرانسه که منجر به آزادی یک شهروند فرانسوی شد استقبال کرد.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس نگرانی کشورهای عضو این شورا را از تحولات پرونده هسته‌ای ایران ابراز کرد و بر اهمیت تسریع دستیابی به تفاهمات سازنده بین ایران و کشورهای ذیربط در مورد پرونده هسته‌ای به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه تأکید کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: شورای همکاری برای همکاری و برخورد موثر با پرونده هسته ای ایران و شرکت در کلیه مذاکرات، گفت‌گوها و نشست‌های منطقه ای و بین المللی در این زمینه هستیم. این مذاکرات باید علاوه بر برنامه هسته ای ایران شامل همه موارد از جمله مسائل امنیتی و نگرانی‌های کشورهای عربی خلیج فارس مانند موشک های بالستیک، موشک های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و ایمنی ناوبری بین المللی و تاسیسات نفتی باشد.

شورای وزیران بر اهمیت تعهد ایران به عدم عبور از میزان غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای استفاده‌های صلح‌آمیز و لزوم انجام تعهدات خود و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و آبراه‌ها در منطقه و مقابله با فعالیت‌هایی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند، از جمله هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری و تهدید خطوط کشتیرانی دریایی، تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه خود به تحولات یمن پرداخته و اعلام کردند: ما عمیقا نگران تحولات دریای سرخ و خلیج عدن و خواستار کاهش تنش به منظور حفظ امنیت و ثبات دریای سرخ و خلیج عدن هستیم و بر حق کشتیرانی مطابق با مقررات حقوق بین الملل و کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها تأکید داریم.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر تکرار مواضع قبلی خود در خصوص جزایر سه گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) تأکید کرده و مدعی شدند: از حق حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آب های سرزمینی، قلمرو هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی جزایر سه گانه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو امارات حمایت می‌کنیم!

در ادامه ادعاهای شورای همکاری درباره جزایر سه گانه ایرانی آمده است: هرگونه تصمیم یا اقدام ایران در مورد جزایر سه گانه باطل بوده و هیچ یک از حقایق تاریخی و حقوقی در مورد حاکمیت (ادعایی) امارات بر جزایر سه گانه را تغییر نمی دهد.!

در این بیانیه همچنین آمده است: از ایران می‌خواهیم به تلاش‌های امارات برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.

شورای وزیران ادامه ساخت و سازهای مسکونی توسط دولت ایران برای اسکان ایرانیان در جزایر سه گانه و مواضع و اقدامات تشدید کننده مقامات ایرانی از جمله بیانیه های صادر شده توسط ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و بیانات رئیس جمهور مرحوم ایران (آیت الله رئیسی) در ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ در جلسه هیات وزیران در خصوص تلاش های صنعتی ایران در جزایر سه گانه، علاوه بر اظهارات محمد مخبر - معاون اول رئیس جمهور ایران در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، در مورد تکمیل سند توسعه سه جزیره و شامل ساخت تاسیسات و پروژه های مسکونی در جزایر سه گانه اماراتی را محکوم کرد.

شورای وزیران در ادامه اتهامات و ادعاها در مورد جزایر سه گانه ایرانی، مانورهای نظامی ایران در تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، و آبهای سرزمینی، قلمرو هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این سه را محکوم کرد.

وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس همچنین مدعی شدند کل میدان «آرش» در مناطق دریایی کشور کویت واقع شده است و مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم شده زیردریایی در مجاورت منطقه تقسیم شده عربستان و کویت است و آنها به تنهایی حق بهره برداری کامل از منابع طبیعی در آن منطقه را بر اساس مفاد حقوق بین الملل و بر اساس توافقنامه های منعقده دارند./ایسنا

نظر شما