شناسهٔ خبر: 68582258 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

قفل اجاره‌نشینی با ۲۰۰ هزار کلید شکسته می‌شود؛ شهرداری تسهیل‌گر ساخت مسکن شد

مدتی است شهرداری تهران به‌منظور تحقق رویای خانه‌دارشدن تهرانی‌ها گام بلندی برداشته و برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن‌ استطاعت‌پذیر گوی و میدان را برای سازندگان فراهم کرده است. همچنین در بخشی از مناطق پایتخت نیز کلنگ‌زنی آن آغاز شده اما سؤال اینجاست که آیا کیفیت نقش‌آفرینی شهرداری در ساخت مسکن برای افکار عمومی به‌وضوح مشخص شده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از فارس؛ یکی از معضلات اساسی پایتخت‌نشینان تأمین مسکن است که این امر برای افراد کم استطاعت و آسیب‌پذیر سختی‌های متعددی را به همراه دارد.بر اساس بند 21 ماد 55 قانون شهرداری‌ها احداث بناها و ساختمان‌های موردنیاز محل از جمله سرویس‌های بهداشتی، میادین، مکان‌های تفریحی برای کودکان و ورزشگاه‌ها مطابق اصول صحیح، فنی و همچنین اتخاذ تدابیر لازم در خصوص ساختمان خانه‌های ارزان‌قیمت برای افراد کم و بی‌بضاعت ساکن شهر به عهده شهر به عهده شهرداری‌ها است.

نقش شهرداری در فرایند تأمین مسکن پایتخت

در همین راستا رفع موانع تولید و تسهیل فرایندهای تأمین مسکن مناسب برای گروه‌های کم‌درآمد با اولویت نوسازی در بافت فرسوده و ناکارآمد از طریق همکاری شهرداری در تأمین زمین و عوارض صدور پروانه با مشارکت مالی و اجرایی سازمان و نهادهای عمومی، دولتی و بخش خصوصی و امکان فروش متری مسکن و ترویج روش اجاره‌داری تسهیل شده توسط شهرداری صورت می‌گیرد.

ایجاد قرارگاه جهادی گامی نو به‌ سوی توسعه شهر
 ازاین‌رو مدیریت شهری در دوره ششم قرارگاه جهادی تأمین مسکن برای افراد کم استطاعت را با اهداف مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع‌زدایی از همه فرایندهای مربوط به تأمین مسکن، شناسایی ظرفیت‌های تولید مسکن و تلاش برای فعال‌سازی آنها، به‌حداقل‌رساندن زمان و حذف فرایندهای زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن، در اولویت قراردادن و به‌کارگیری ابزارهای موردنیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، به میدان آوردن امکانات شهرداری شامل زمین، مجوزها و جز آن برای تأمین مسکن و به‌ویژه مسکن استطاعت‌پذیر، فعال‌کردن اجرای بند 21ماده 55 قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم استطاعت در دستور کار قرارداد. بر همین اساس شهرداری با تهیه و تصویب طرح بازآفرینی بخش قابل‌توجهی از عرصه‌های شهری که امکان سرمایه‌گذاری و اقدامات اجرایی در آن‌ها وجود نداشت، ظرفیت قابل‌توجهی را برای تأمین مسکن ایجاد کرد و محدوده‌هایی که پیش‌ازاین به‌عنوان فضاهای بی‌دفاع شهری، محمل بروز انواع آسیب‌های اجتماعی بودند، به بسترهای توسعه شهر تبدیل شدند. از سویی دیگر نیز با تدوین مشوق‌های بافت فرسوده، شرایط تأمین مسکن در کل شهر نیز تسهیل شد که آمار و مستندات سال‌های اخیر به‌خوبی می‌تواند بیانگر این اقدامات باشد.
ازآنجایی‌که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وظیفه شهرداری تهران در طرح قرارگاه جهادی مسکن صدور مجوز و پروانه ساخت است؛ با تمهیدات درنظرگرفته شده توانست نرخ صدور پروانه را در بازه زمانی دوساله از صفر به 14000 مورد افزایش دهد. طبق مستندات مرکز آمار نرخ رشد صدور پروانه در سال‌های 91 تا 95 حدود 30 هزار مورد ارزیابی شده است که این آمار پس از یک دوره ۵ساله در سال 1400 به صفر رسید و در این دوره از مدیریت با پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال 1401 به 9000 مورد و در سال 1401 به حدود 14 هزار مجوز رسید و روند صعودی به خود گرفت.اما شهرداری در این دوره از مدیریت شهری تنها به تسهیلگری هم اکتفا نکرد و به‌منظور کنترل تورم و نرخ رشد صعودی بازار مسکن ساخت 30 هزار واحد مسکونی در قالب ارائه زمین و صدور پروانه ساخت در پهنه جنوبی پایتخت را عهده‌دار شد.
 
تأکید شهرداری تهران برای ساخت 30 هزار واحد مسکونی 
تاکنون از این 30 هزار واحد مسکونی که شهردار در قالب 32 تفاهم‌نامه عهده‌دار آن شده است 287000 هزار واحد به مرحله دستور نقشه رسیده و از کمیسیون ماده خارج شده است و مابقی در مرحله تکمیل است.نکته حائز اهمیت این است که نقش اصلی شهرداری در تأمین مسکن معطوف به ظرفیت‌سازی و تسهیلگری بوده و در این حوزه شهرداری از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و در کلیه اراضی شناسایی شده که با مساعدت و کار شبانه‌روزی، مصوبات لازم را کرده اخذ کرده‌اند؛ لذا امکان اقدامات اجرایی فراهم شده و بخشی از آن‌ها نیز وارد اجرا شده‌اند.
همچنین با چنین اقدامی که از سوی شهرداری صورت‌گرفته است نه‌تنها گامی مؤثر در راستای نوسازی بافت فرسوده و مهار تورم قیمت مسکن برداشته شده است بلکه با تغییر کاربری زمین‌های بلااستفاده بافت شهری که کلونی رشد آسیب‌های اجتماعی درون آن توسعه پیدا کرده بود مهار و تبعات اجتماعی آن برای شهر و پایتخت‌نشینان مهار شده است.

نظر شما