شناسهٔ خبر: 68581825 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با هدف تبدیل ایران به قطب فناوری جهان اسلام؛

منطقه بین المللی نوآوری ایران آغاز به کار کرد

مهتاب چابوک

مراسم تأسیس منطقه بین المللی نوآوری ایران و بیست و دومین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس در این مراسم در پارک پردیس اظهار کرد: با هدف ارتقا جایگاه جهانی کشور در فناوری و نوآوری و تبدیل ایران به قطب فناوری جهان اسلام، افزایش سهم فناوری صنایع دانش بنیان در اقتصاد و درآمد ملی و دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته منطقه بین المللی نوآوری ایران در ۲۴ تیرماه سال ۱۴۰۳ در جلسه هیئت وزیران تصویب شد.

وی ضمن اشاره به اینکه اولویت‌های منطقه نوآوری شامل سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدید پذیر و مالی است، افزود: منطقه بین المللی نوآوری ایران یک زیست بوم جامع کار و زندگی با هدف توسعه فناوری و نوآوری کشور برای پیشبرد و توسعه فعالیت‌های دانشی و اقتصادی شرکت‌ها، کارآفرینان، مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها و بازیگران داخلی و خارجی است.

صفاری نیا با بیان این مطلب که این منطقه با محوریت پارک فناوری پردیس مدیریت و راهبری می‌شود و اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه می‌توانند از خدمات و مزایای منطقه و پارک فناوری پردیس برخوردار شوند، خاطرنشان کرد: اکوسیستم نوآوری در منطقه بین المللی نوآوری ایران شامل سرمایه‌گذاران،شرکت‌های بین‌المللی و بزرگ ملی شرکت‌های نوآور، استارتاپ، خدمات تخصصی و استخر ایده و اختراع است.

واحدهای فناور فعال مجاز اقتصادی می‌شوند

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به مزایای عضویت در منطقه بین المللی نوآوری ایران گفت: واحدهای فناور منتخب و برتر عضو منطقه با معرفی پارک در چهارچوب توافق معاونت و گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان فعال مجاز اقتصادی تعیین می‌شوند.

صفاری نیا افزود: همچنین به منظور ترخیص صدور کالاهای وارداتی یا صادراتی واحدهای فناور مستقر در منطقه گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم و ایجاد گمرک تخصصی را فراهم کند.

جذب یا همکاری با متخصصان ایرانی غیر مقیم

وی با بیان این مطلب که وزارت امور خارجه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فناوری فنی ایران موظف و نسبت به جذب یا همکاری کارآفرینان و متخصصین ایرانی غیرمقیم و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری با اولویت در منطقه اقدام کنند، گفت: وزارت امور خارجه موظف است در مذاکرات و معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برنامه‌های علمی فناوری و نوآوری را با اولویت منطقه پیگیری کند. وزارت صنعت معدن و تجارت موظف است ضمن تعیین مشوق‌های لازم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا استقرار بخش‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های بزرگ صنعتی در منطقه در اولویت قرار گیرد. همچنین نسبت به اولویت استفاده از ظرفیت فناوری منطقه در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های خود اقدام کند.

رئیس پارک فناوری پردیس در تشریح اولویت های کاری وزارت صنعت در مصوبه تاسیس منطقه بین المللی نوآوری ایران گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظفند تسهیل در تامین مالی خارجی،بر اساس رفع موانع و کمک به توسعه و تقویت نهادهای تخصصی مستقر در منطقه تامین ارز واردات شامل تجهیزات ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای فناور مستقر در منطقه و تخصیص و پیگیری رفع تعهدات ارزی کالاهای مورد نیاز آنها را با تایید پاک و با رعایت قوانین مقررات در اولویت قرار دهند.

ترخیص تجهیزات ماشین آلات و مواد اولیه توسط واحدهای فناور مستقر در پارک فناوری پردیس

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی در چهارچوب ضوابط و مقررات اساسنامه سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق در منطقه را در اولویت خود قرار دهد، بیان کرد: گمرک جمهوری اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف اند نسبت به ترخیص تجهیزات ماشین آلات و مواد اولیه توسط واحدهای فناور مستقر در پارک فناوری پردیس و رفع تعهد ارزی وارد کننده با رعایت قوانین مقررات و معرفی پارک اقدام کنند.

رئیس پارک فناوری پردیس گفت: سازمان ملی استاندارد برای ایجاد نقشه ویژه صدور گواهی انطباق و گواهی برای محصولات تولید شده در منطقه و سازمان توسعه تجارت ایران برای اعطای نشان تجاری محصولات منطقه با رعایت قوانین مقررات اقدام می‌کنند.

وی گفت: ایجاد تالار معاملات فناوری کشور در منطقه و ساماندهی کارگزاران تجارت فناوری ساز و کار تبادل فناوری و بازاریابی فروش محصولات دانش بنیان را از طریق شبکه فن بازار ملی ایران در سطح ملی و بین المللی انجام پذیر است.

وی به سایر بخش های مصوبه تاسیس منطقه بین المللی نوآوری ایران گفت: تمام دستگاه‌هایی که به نوعی ارائه دهنده خدمات به شرکت‌های مختلف و فناور محور هستند مانند سازمان امور مالیاتی بیمه مرکزی سازمان توسعه تجارت سازمان غذا و دارو، سازمان ثبت و غیره میز خدمت در پارک مستقر می‌کنند. همچنین ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان تهران موظف است رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت واحدهای فناور منطقه را در اولویت قرار دهد.

رئیس پارک فناوری پردیس گفت: واحدهای فناور مستقر در منطقه مشمول تعرفه‌های مصرف انرژی و برق مراکز پژوهشی و فناوری می‌شوند. وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظف منطقه را از اعمال هرگونه خاموش برنامه‌ریزی شده در اوج زمان اوج مصرف شبکه برق و قطعی آب و گاز معاف کنند پارک تمهیدات لازم برای مدیریت و کاهش مصرف انرژی را صورت می‌دهد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور موظف اند در چهارچوب قوانین و مقررات نسبت به صدور مجوزها و امکانات لازم و جانمایی و اختصاص حداکثری اراضی توسعه منطقه با اولویت واگذاری مانده اراضی ملی به پارک و ایجاد شهرک مسکونی نخبگانی واقع در اراضی طاهرآباد تا پایان سال ۱۴۰۳ اقدام کنند.

صفاری نیا برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و کارکردهای ملی و بین‌المللی منطقه بین المللی نوآوری را تشریح کرد و گفت: توسعه فضاهای کار اشتراکی و شتاب دهنده‌های نوآوری از طریق مرکز شتاب دهی نوآوری، راهبری و برگزاری رویداد ملی حوزه فناوری و نوآوری کشور اینوتکس، راهبری رقابت‌های بین‌المللی فناوری و نوآوری در قالب المپیک فناوری، حمایت از ایجاد و توسعه مدرسه حکمرانی برای توسعه الگوهای بومی، ایجاد تالار معاملات فناوری کشور در منطقه از طریق شبکه فن بازار ملی ایران در سطح ملی و بین‌المللی، ایجاد مرکز ملی نمایشگاهی و آموزش علمی و فناوری در منطقه، تاسیس شعب دانشگاه‌ها و بانک‌های خارجی در منطقه، کمک‌های افراد حقیقی حقوقی به پارک فناوری پردیس یا بنیاد علم و فناوری مصطفی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از جمله این مزایا به شمار می رود.

نظر شما