شناسهٔ خبر: 68581695 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پاسخ سازمان هواپیمایی کشوری درباره دریافت عوارض یورویی خروج از کشور

اقتصادنیوز : مسافران پروازهای خارجی با سن ۲ سال به بالا بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید مبلغ ۱۰ یورو به ازای هر نفر بابت عوارض پروازهای خارجی بر روی قیمت بلیت پروازشان بپردازند.

صاحب‌خبر -

ایرانیان از ابتدای هفته جاری با یک خبر عجیب مواجه شدند و آن دریافت یک عوارض دیگر برای خروج از کشور بود آن هم به یورو.

بر اساس مصوبه جدید، مسافران پروازهای خارجی باید بر اساس نرخ یورو در مرکز مبادله این مبلغ را که حدود ۶۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر می شود، بپردازند. قیمت یورو در مرکز مبادله ایران امروز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۵۴ هزار و ۶۷۸ تومان اعلام شده است. در این زمینه روز شنبه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی به تسنیم گفته است: «از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) و بر اساس بند ت ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور از هر مسافر پرواز‌های خارجی شرکت‌های داخلی و خارجی که بالای ۲ سال سن داشته باشد، معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله بانک مرکزی اخذ و به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد تا برای توسعه زیرساخت‌های هوایی کشور هزینه شود.»

قانون چه می گوید؟

ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت تصریح کرده (وزارت راه و شهرسازی) به ­منظور تأمین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین ­المللی، از مسافران پرواز‌های خارجی معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله به ­ازای هر مسافر که به ­صورت جداگانه در بلیت، درج و از مسافرین اخذ می شود، دریافت و به­ حساب مربوط در خزانه­ داری کل کشور واریز نماید. پرواز‌های با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنی است.

 

بر این اساس، سفرهای زیارتی از جمله نجف، بغداد و دمشق شامل این عوارض نمی شوند. به گزارش اقتصادنیوز، در حالی این موضوع مطرح شد که مسافران پروازهای خارجی از سال ۱۳۶۴ در حال پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. این رقم در سال ۱۴۰۳ به این شرح اعلام شد که هزینه عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در سفر اول ۵۲۰ هزار تومان، برای مسافران عادی در سفر دوم ۷۸۰ هزار تومان و برای مسافران عادی در سفر سوم و پس از آن ۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان محاسبه می شود. 

در این زمینه علیرضا سلیمی نماینده مجلس به ایسنا اعلام کرد: «این عوارض، ربطی به عوارض خروج از کشور ندارد بلکه بر روی بلیت پروازهای خارجی اعمال می‌شود. پروازهای خارجی بر اساس «ساعت - پرواز» و به نرخ یورو انجام می‌شود. ما در این قانون معادل‌سازی کردیم یعنی یا مسافر ۱۰ یورو پرداخت می‌کند و یا اینکه معادل آن را به ریال می‌پردازد.»

پاسخ سازمان هواپیمایی کشوری

به گزارش اقتصادنیوز، این مصوبه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده است و جعفر یازرلو سخنگوی این سازمان به ایسنا گفته است: «هدف از دریافت این عوارض توسعه زیر ساخت های فرودگاه های کشور و خدمات مسافری است.» اما یازرلو در حالی هدف از دریافت این عوارض یورویی را اعلام کرده است که صدای کاربران و مسافران را بالاتر برده است چرا که بر اساس پیام های برخی کاربران در شبکه اجتماعی ایکس، گویا توسعه و خدماتی در کار نیست و این عوارض ۶۵۰ هزار تومانی فقط بهانه ای برای دریافت پول بیشتر از مسافران پروازهای خارجی است.

3xsa6wu1NnAK - Copy

در مطلبی که تسنیم درباره آمار خروج ایرانیان از کشور اعلام کرده است به نظر می رسد سالانه حدود پنج میلیون مسافر از ایران به مقصد کشور‌های خارجی سفر می‌کنند.

نظر شما