شناسهٔ خبر: 68581449 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

صرافی کیف پول نیست!

صرافی کیف پول نیست و امنیت کیف پول سخت افزاری را ندارد. درواقع صرافی‌ها در زمان تریدکردن مناسب هستند اما برای ذخیره و هولدکردن، کیف پول سخت افزاری بهترین و امن‌ترین انتخاب است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، در دنیای کریپتوکارنسی، صرافی و کیف پول دو ابزار مهم در معامله و دارایی سرمایه‌گذاران است. هر فردی که وارد این حوزه می‌شود باید دقت کند تا بر اساس سلیقه و نیاز خود انتخاب بهتری داشته باشد. این انتخاب امنیت سرمایه شما را تضمین می‌کند. در صرافی‌ها معمولا به‌غیراز کاربر افراد دیگری نیز بر دارایی‌ شخص کنترل و دسترسی دارند و این ویژگی امنیت را زیر سؤال می‌برد.
لازم است برای ذخیره‌کردن ارزهای دیجیتال از کیف پول‌ سخت‌افزاری استفاده شود تا با خاطری امن بتوانید به کسب سود و بهره بپردازید.
در ادامه به شما خواهیم گفت که چه تفاوتی بین کیف پول‌ شخصی ارز دیجیتال با صرافی‌ها وجود دارد و اینکه آیا می‌توان به صرافی‌ها برای سپردن دارایی‌های خود اعتماد کرد یا خیر؟
 
آشنایی بیشتر با صرافی ارز دیجیتال


صرافی جایی است که می‌توان در آن دارایی‌ها را تبدیل و ذخیره کرد. هنگامی که یک تریدر در یک صرافی حساب باز می‌کند باید یک کیف پول نیز داشته باشد که فقط داخل آن صرافی می‌تواند از آن استفاده کند. خریدوفروش دارایی‌های رمزارزی با کیف پول صرافی امکان‌پذیر می‌شود. این کیف پول یک آدرس مشخص دارد که برای ارسال و دریافت تراکنش‌ها باید از آن آدرس استفاده کند.
دو نوع صرافی وجود دارد؛ صرافی متمرکز و غیرمتمرکز.
در صرافی غیرمتمرکز، کنترل دارایی‌ها به عهده خودتان است؛ درحالی‌که در صرافی‌های متمرکز، کلید خصوصی در اختیار مالکان صرافی است. این مسئله باعث می‌شود که به‌غیراز شما، فرد دیگری نیز بر دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. این دلیل محکمی است برای اینکه از صرافی به‌عنوان کیف پول استفاده نکنید.

صرافی کیف پول نیست!
 
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


کیف پول‌ ارز دیجیتال عملکردی مشابه کیف پول‌های معمولی دارد؛ اما با این تفاوت که در آن‌ ارزهای دیجیتال نگهداری می‌شود. انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال در بازار موجود است که کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از معروف‌ترین آن‌هاست.
در این کیف پول‌ها یک کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌تواند به موجودی خود دسترسی داشته باشد و خریدوفروش کند. کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ساختاری غیرمتمرکز دارند که همین ویژگی امکان ردیابی توسط نهادهای دولتی را از بین می‌برد؛ اما در صرافی‌ها و کیف پول صرافی امکان ردیابی توسط نهادهای دولتی پابرجاست و احتمال مسدودشدن دارایی شما به دلیل تخلف یا اختلاس صرافی وجود دارد.


 
آیا کیف پول صرافی‌ها امن هستند؟


در ابتدا باید بگوییم که خیر. معامله در صرافی نیازمند وجود یک کیف پول است تا با استفاده از آن خریدوفروش امکان‌پذیر شود؛ اما نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول صرافی‌ها ناایمن و خطرناک است؛ زیرا کاربر مالکیتی بر آن ندارد و در اصل مالک دارایی شما صرافی است. کلید خصوصی این کیف پول‌ها در اختیار صرافی است و به طور کامل بر دارایی‌های کاربران دسترسی و امکان مدیریت و دست‌کاری آن را نیز دارد.
صرافی‌ها در برابر هک‌شدن مقاوم نیستند و باید دقت کنید دارایی‌های خود را در کیف پول امن که کلید خصوصی آن در اختیار خودتان است نگهداری کنید.
کیف پول‌های شخصی مخصوصاً کیف پول‌ سخت‌افزاری به شما این اجازه را می‌دهد که هر زمان خواستید به خریدوفروش ارز بپردازید و کنترل و مدیریت دارایی‌های خود را در اختیار داشته باشید. سطح امنیت در صرافی‌ها بسیار پایین است و نباید به آن‌ها اعتماد کرد.


 
۵ علت برای نگهداری ارزدیجیتال در کیف پول شخصی


در بالا اشاره کردیم که دو نوع کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارند که امنیت بیشتری نسبت به صرافی‌ها دارند. در بین این دو کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل عدم نیاز اتصال به اینترنت و آفلاین بودن سطح امنیتی بالایی دارند. علاوه‌بر امنیت بالا مزایای دیگر این‌ کیف پول‌ها نسبت به صرافی‌ها به شرح زیر است:
1.    کیف پول‌های شخصی بسیار کاربرپسند هستند و هر فردی چه مبتدی و چه حرفه‌ای می‌تواند با آن کار کند. 
2.    امکان خریدوفروش ارز در این کیف پول‌ها توسط خود کاربر انجام‌پذیر است. کاربران کنترل و مدیریت دارایی‌های خود را در دست دارند. 
3.    داشتن کلید خصوصی در کیف پول‌های ارز دیجیتال در دست کاربران امنیت آن را دوچندان می‌کند. 
4.    کیف پول‌های صرافی قابلیت پشتیبانی از تمام ارزهای دیجیتال را ندارند و فقط از ارزی پشتیبانی می‌کنند که صرافی قابلیت خریدوفروش آن را داشته باشد؛ اما این ویژگی در کیف پول‌های سخت‌افزاری وجود ندارد و می‌توانید هر ارزی را در آن نگهداری کنید. 
5.    کیف پول‌های شخصی غیرمتمرکز هستند و هیچ نهاد دولتی و سازمانی حق نظارت بر روی دارایی‌های افراد را ندارد. به همین علت کنترل کامل دارایی‌ها برعهده خود فرد است. 

صرافی کیف پول نیست!
  
۵ خطر استفاده از صرافی ارز دیجیتال چیست؟


1.    بزرگ‌ترین معضل استفاده از کیف پول صرافی دچارشدن در حمله هکرها و سارقان اینترنتی است. خطر حملات سایبری علاوه بر کیف پول‌های نرم‌افزاری گریبان‌گیر صرافی‌ها نیز است و آن‌ها را تهدید می‌کند. 
2.    مشکل دیگری که صرافی دارد اگر سرور صرافی به هر علتی مورد آسیب قرار بگیرد ممکن دارایی‌های کاربران از دست برود و هیچ روشی هم برای بازیابی آن وجود نداشته باشد. 
3.    همچنین اگر صرافی از نظر قانونی دچار مشکل شود سرمایه کاربران نیز مسدود خواهند شد و دسترسی به آن امکان‌پذیر نخواهد بود تا زمانی که مشکل قانونی برطرف شود. 
4.    برای استفاده از کیف پول صرافی نیاز به احراز هویت دارید و همین امر ممکن است زمانی که صرافی هک شود علاوه‌بر سرمایه شما اطلاعات شخصی شما نیز در معرض خطر قرار ‌گیرد. 
5.    صرافی‌هایی که از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند به علت اتصال به اینترنت به‌احتمال‌قوی از آسیب هکرها به‌دور نخواهند ماند. برای رفع این مشکل لازم است از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کرد تا خطرات را به حداقل رساند یا از بین برد. همچنین به دلیل اینکه کیف پول صرافی متمرکز است و نهادهای زیادی بر روی آن کنترل دارند امکان هک‌کردن صرافی و کیف پول معرفی‌شده توسط صرافی نیز بسیار راحت است. کیف پول متمرکز بیشتر مناسب تریدکردن است. 
صرافی کیف پول نیست!
 
جدول تفاوت کیف پول و صرافی
 
کیف پول شخصی    صرافی
مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت از دارایی‌های دیجیتال    خطرناک برای نگهداری طولانی‌مدت ارز دیجیتال در صرافی به دلیل ریسک امنیتی
مسئولیت نگهداری از ارزهای دیجیتال برعهده کاربر    اقدامات لازم برای تأمین امنیت حساب بر عهده صرافی
 
کنترل کلید خصوصی بر عهده کاربر    کنترل کلید خصوصی در دست صرافی
امکان دریافت و ارسال ارز دیجیتال    امکان خریدوفروش ارز دیجیتال
 
جمع‌بندی نهایی در مورد صرافی کیف پول نیست!


در آخر به این نتیجه می‌رسیم که صرافی نمی‌تواند کیف پول ارز دیجیتال باشد؛ زیرا همان‌گونه که در تعاریف گفتیم کیف پول وسیله یا نرم‌افزاری است که وظیفهٔ نگهداری، مدیریت و انتقال ارزهای دیجیتال را برعهده دارد. کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر امنیت سطح بالاتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری و صرافی‌ها دارند.
صرافی‌ها نیز یک پلتفرم آنلاین هستند که به‌صورت متمرکز کار می‌کنند و کاربران با استفاده از ابزارهای تحلیلی و معاملاتی اجازه خریدوفروش ارز دیجیتال را دارند؛ اما برای نگهداری طولانی‌مدت دارایی‌های دیجیتال مناسب نیستند.
 
سوالات متداول
1.    تفاوت کیف پول صرافی و شخصی چیست؟ 
تفاوت در نوع نگهداری و کنترل ارزهای دیجیتال است. در کیف پول شخصی کنترل، مدیریت و همچنین کلید خصوصی در دست خود شخص است؛ اما در صرافی مسئولیت نگهداری از کلید خصوصی و کنترل ارزهای دیجیتال را صرافی بر عهده دارد. 
2.    ذخیره ارزدیجیتال در کیف پول صرافی برای چه کسانی مناسب است؟ 
بهتر است اگر مقدار دارایی‌هایتان زیاد است در صرافی‌ها ذخیره نکنید و فقط در هنگام ترید کردن از آن‌ها استفاده کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

صرافی کیف پول نیست! صرافی کیف پول نیست! صرافی کیف پول نیست!

نظر شما