شناسهٔ خبر: 68578161 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نگاه «مجله مهر» به حواشی توییت جدید ایلان ماسک؛

عروسک گردان واقعی کیست؟

سیاست همواره با دست‌های پشت پرده همراه بوده و توییت اخیر ایلان ماسک به شکلی کنایه‌آمیز به عروسک‌گردانان این صحنه اشاره دارد؛ کسانی که در سایه‌ها قدرت مسیر بازی سیاسی را تعیین می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه مجله – فاطمه برزویی: «ایلان ماسک» صاحب پلتفرم «ایکس» که عنوان ثروتمندترین مرد جهان را یدک می‌کشد، چند روز پیش با انتشار یک کاریکاتور از «جو بایدن» و «کامالا هریس»، توییت نسبتاً تندی علیه حزب دموکرات‌ها را منتشر کرد: «عروسکی جدید مشابه عروسک قدیم!» همین جمله کوتاه و تصویر همراهش بار دیگر صدای کاربران فضای مجازی را در آورد.

عروسک گردان واقعی کیست؟

ستاره‌ای مرموز یا بازی قدرت!

از همان ابتدا، عده‌ای از کاربران به ستاره‌ای که روی کت عروسک‌گردان در تصویر دیده می‌شود، اشاره کرده و نوشتند که این ستاره به‌وضوح نشان می‌دهد عروسک‌گردان چه کسی است. یکی از کاربران با اشاره به این نماد نوشت: «ستاره داوود، یا لابی صهیونیستی، کسی است که رئیس‌جمهورهای آمریکا را از جیب خود بیرون می‌آورد. بنابراین هیچ تفاوتی بین رؤسای جمهوری که حکومت می‌کنند وجود ندارد، زیرا همه باید اهداف لابی صهیونیستی را دنبال کنند.»

در حمایت از این دیدگاه، کاربری دیگری نوشت: «آیا روح خود را به شیطان و اسرائیل فروختی، ایلان؟ آیا تو عروسک اسرائیل هستی؟» این کاربر به این نظریه اشاره می‌کرد که ایلان ماسک تحت نفوذ اسرائیل قرار دارد. در توییت دیگری، کاربر دیگری با انتشار تصویری که به‌صورت نمادین به عروسک‌گردان اشاره داشت، کنایه‌ای زده و نوشت: «ایلان می‌داند چه کسی مسئول است.»

عروسک گردان واقعی کیست؟

توییت‌هایی با این محتوا بسیار بودند و بیشتر این کاربران در کنار نام کاربری خود از شکلک پرچم آمریکا استفاده کرده بودند. اما در مقابل، برخی از کاربران با این تفسیرها مخالفت کردند و اعلام کردند که ستاره روی کت، ستاره داوود نیست و در واقع یک ستاره پنج‌پر معمولی است. یکی از کاربران با لحنی تمسخرآمیز به این ادعاها پاسخ داد و نوشت: «اوه، تلاش خوبی بود، ضدیهود! این نشان داوود نیست. متأسفم که رویاهای کوچکت را خراب کنم. فکر کردی کار بزرگی کردی، نه؟»

عروسک گردان واقعی کیست؟

عده‌ای دیگر نیز بر این باور بودند که عروسک‌گردان واقعی کسی جز باراک اوباما نیست و کنترل او بر حزب دموکرات ادامه دارد. در این راستا، یکی از کاربران نوشت: «عروسک اوباما قابل تعویض است.» این دسته از کاربران معتقدند که نفوذ اوباما در حزب دموکرات همچنان قوی است و تصمیمات کلیدی از طریق او هدایت می‌شود.

عروسک گردان واقعی کیست؟

اتحادی غیر منتظره

تجارت و سیاست گاهی به دلایل منافع مشترک به یکدیگر پیوند می‌خورند و اتحاد اخیر ماسک و دونالد ترامپ یکی از نمونه‌های بارز این هم‌پیمانی‌ها است. ماسک، که به‌عنوان یکی از نوآوران بزرگ در عرصه فناوری با شرکت‌هایی مانند تسلا و اسپیس‌ایکس شناخته می‌شود، با یک چرخش قابل توجه، حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده است؛ اقدامی که بسیاری آن را غیرمنتظره می‌دانند. چرا که او در انتخابات ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به «هیلاری کلینتون» رأی داد. در سال ۲۰۱۷ او از نخستین اعضای شورای تجاری کاخ سفید بود، اما به دلیل مخالفت با سیاست‌های ترامپ درباره تغییرات اقلیمی از این شورا کناره‌گیری کرد. در سال ۲۰۱۸ ماسک خود را فردی میانه‌رو در سیاست معرفی کرد.

در رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ حزب دموکرات، ماسک از «اندرو ینگ» و طرح او برای درآمد پایه همگانی حمایت کرد. او همچنین در همان سال از کمپین ریاست‌جمهوری «کانیه وست» پشتیبانی کرد و اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به «جو بایدن» رأی داده است. همچنین گفته می‌شود که ماسک یک بار شش ساعت در صف ایستاد تا با اوباما دست دهد و شرکت تسلا، که خودروهای برقی تولید می‌کند، بارها هدف انتقاد «دونالد ترامپ» قرار گرفت؛ ترامپ این خودروها را گران و غیرعملی می‌دانست.

عروسک گردان واقعی کیست؟

با وجود این مسائل، ایلان ماسک از مدت‌ها پیش منتقد جدی نحوه نظارت تنظیم‌کنندگان مالی بوده است. روابط او با بایدن نیز پس از آنکه در یک جلسه تجاری کاخ سفید حضور نیافت، تیره شد. او در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفته است که احساس می‌کند به‌طور ناعادلانه‌ای «نادیده گرفته شده است.»

همچنین مالک جدید ایکس پس از اعلام کناره‌گیری بایدن در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «من به آن آمریکایی اعتقاد دارم که آزادی و شایستگی فردی را به کمال می‌رساند. سابقا حزب دموکرات این قابلیت را داشت بود، اما اکنون این اتفاق در حزب جمهوریخواه رخ می‌دهد.» و حمایت خود را از ترامپ به شکلی دیگر نشان داد.

همچنین مالک جدید ایکس پس از اعلام کناره‌گیری بایدن در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «من به آن آمریکایی اعتقاد دارم که آزادی و شایستگی فردی را به کمال می‌رساند. سابقا حزب دموکرات این قابلیت را داشت بود، اما اکنون این اتفاق در حزب جمهوریخواه رخ می‌دهد.» به این ترتیب، او بار دیگر حمایت خود از دونالد ترامپ را به‌طور غیرمستقیم اعلام کرد.

سیاست در سایه فناوری

روزنامه گزارش «وال استریت ژورنال» اخیراً گزارش داده است که ماسک متعهد شده است ماهانه ۴۵ میلیون دلار به ستاد انتخاباتی ترامپ کمک کند. بعد از انتشار این گزارش ثروتمندترین مرد جهان تأیید کرد که از نزدیک در تلاش‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ستاد ترامپ، مشارکت دارد، اما در عین حال رقم کمک ۴۵ میلیون دلاری را تکذیب کرد و گفت که آن‌چه او از جیب خودش بدهد، بسیار از این رقم کمتر خواهد بود.

مدارک موجود نشان می‌دهند که حمایت ماسک از ترامپ صرفاً یک همکاری انتخاباتی ساده نیست. این دو نفر به دنبال ایجاد نوعی معامله متقابل هستند که در آن ماسک به دلیل کمک‌های مالی و سیاسی خود، نقش کلیدی در دولت آینده ایفا خواهد کرد. از سوی دیگر، ترامپ نیز اعلام کرده است که در صورت پیروزی، ماسک را به‌عنوان حسابرس یکی از نهادهای فدرال منصوب خواهد کرد؛ نقشی که به ماسک اجازه می‌دهد تا به کاهش بوروکراسی و مقررات زائد کمک کند، موضوعی که مدت‌ها دغدغه او بوده است.

ماسک همچنین از نفوذ و قدرت خود در شبکه اجتماعی ایکس به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش استفاده می‌کند، به شکلی که کاربری پس از انتشار توییت او درباره بایدن و هریس نوشت: «هر کس روایت را کنترل کند، رأی را هم کنترل می‌کند. تو کنترل ایکس را در دست داری. آیا کنترل دموکراسی آمریکا را هم در دست داری؟»

عروسک گردان واقعی کیست؟

همچنین او هشدار داده است که در صورت پیروزی دموکرات‌ها، این پلتفرم ممکن است به دلیل فشارهای سیاسی از فروشگاه‌های نرم‌افزاری بزرگ مانند اپل و گوگل حذف شود؛ تهدیدی که می‌تواند بر آینده این پلتفرم و نفوذ آن در فضای مجازی تأثیرگذار باشد.

تحلیلگران نیز گفته‌اند که حمایت چهره‌های کلیدی دنیای فناوری نشان می‌دهد که محبوبیت ترامپ در حال گسترش است و این اتحاد میان یک غول تکنولوژی و یک سیاستمدار، نشان‌دهنده تعاملات پیچیده میان دنیای تجارت و سیاست است؛ جایی که هر دو طرف به دنبال تقویت موقعیت خود و تحقق اهداف مشترک هستند. در حالی که هنوز مشخص نیست این همکاری چه نتایجی به همراه خواهد داشت، اما تأثیرات آن به‌طور قطع فراتر از مرزهای آمریکا خواهد بود و می‌تواند پیامدهایی جهانی به همراه داشته باشد.

نظر شما