شناسهٔ خبر: 68574927 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اقتصاد اسرائیل زیر آتش جنگ/موج بزرگ فرار سرمایه‌ ادامه دارد

منابع صهیونیستی و غربی با اشاره به موج بزرگ فرار سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی از فلسطین اشغالی به دلیل جنگ غزه، اعلام کردند که در سایه کمپین تحریم‌های جهانی علیه اسرائیل و فرار سرمایه‌ها، این رژیم شاهد یک بحران اقتصادی بی‌سابقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که اقتصاد رژیم صهیونیستی اولین و برجسته‌ترین بخشی بود که تحت تاثیر مستقیم جنگ غزه قرار گرفت، با گذشت نزدیک به یک سال از این جنگ ویرانگر، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در فلسطین اشغالی به شکل قابل توجهی کاهش یافته و از همان ماه‌های ابتدایی جنگ، موج بزرگی از فرار سرمایه‌های داخلی و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی از اراضی اشغالی به وجود آمد.

طبق گزارشی که شرکت «هنلی آند پارتنرز» شرکت مشاوره مهاجرت سرمایه‌گذاری بین‌المللی در 18 ژوئن 2024 منتشر کرد، فلسطین اشغالی از فهرست 10 «کشوری» که میلیونرها طی چند دهه گذشته به آنجا مهاجرت می‌کردند خارج شده است.

این شرکت انگلیسی که متخصص در برنامه‌ریزی برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در جهان است، اعلام کرد که جنگ کنونی نه تنها وجهه اسرائیل را به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران خارجی تخریب کرده است، بلکه اقتصاد آن را هم به شکل قابل توجهی تهدید می‌کند.

کاهش 56 درصدی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اراضی اشغالی

بر اساس این گزارش جنگ کنونی در غزه موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در اراضی اشغالی در سه ماهه اول سال 2024 حدود 56 درصد کاهش یابد. بیشتر خروج سرمایه‌ها از اراضی اشغالی مربوط به بخش فناوری است؛ درحالی که 80 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه اسرائیل متمرکز شده است و این بخش به تنهایی نیمی از صادرات اسرائیل را تشکیل می‌دهد.

شرکت آمریکایی اینتل چند ماه بعد از جنگ غزه کار خود را در توسعه کارخانه‌های تولید ریزپردازنده در فلسطین اشغالی به حالت تعلیق درآورد. این در حالی است که قرار بود این شرکت بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی را در اراضی اشغالی انجام دهد. اما علاوه بر فرار سرمایه‌گذاران خارجی، خود اسرائیلی‌ها هم به تدریج در حال خارج کردن سرمایه‌ها از فلسطین اشغالی و سرمایه‌گذاری در آمریکا و کشورهای اروپایی هستند؛ زیرا اعتمادی به آینده در سایه شرایط کنونی ندارند و نمی‌خواهند سرمایه‌های خود را هدر دهند.

صهیونیست‌ها سرمایه‌های خود را به آمریکا و اروپا می‌برند

در همین زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم صهیونیست‌ها در آمریکا در سه ماهه اول سال 2024 با یک چهارم افزایش نسبت به سال گذشته به3.6 میلیارد دلار رسید.

در این میان کمپین بزرگ تحریم‌هایی که علیه رژیم صهیونیستی در سراسر جهان به راه افتاده، تبدیل به یک فشار مضاعف بر اقتصاد این رژیم شده است. چند ماه قبل دادگاهی در فرانسه اعلام کرد که در سایه شکایت یک سازمان حامی فلسطین از حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان اسرائیلی در نمایشگاه بزرگ تسلیحاتی «یورو استوری» در پاریس، تصمیم بر این شد که از ورود اسرائیلی‌ها به این نمایشگاه جلوگیری شود و همچنین ورود هر شخص یا نهاد حقوقی که ممکن است برای شرکت‌های اسرائیلی به عنوان واسطه کار کند هم ممنوع است؛ تصمیمی که منجر به شوک صهیونیست‌ها شد، زیرا آنها اصلاً انتظارش را نداشتند.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، سرمایه‌گذاری خارجی در این رژیم در سه ماهه اول سال جاری با کاهش 56 درصدی همراه بوده که پایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاری از سال 2021 تاکنون است.

کمپین بزرگ تحریم‌های جهانی علیه اقتصاد اسرائیل

مجله فرانسوی لوپوئن در گزارشی به این منظور با اشاره به گسترش تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی در سراسر جهان، اعلام کرد که موضوع فقط به کاهش سرمایه‌گذاری‌های مالی به ویژه در حوزه فناوری پیشرفته در اسرائیل (فلسطین اشغالی) مربوط نمی‌شود؛ بلکه مسئله بیشتر مربوط به انزوای جهانی اسرائیل است و همچنین سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به همکاری با طرفی که در حال جنگ است و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، ندارند.

این رسانه فرانسوی افزود: بیش از 20 درصد از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل که در جنگ غزه شرکت کرده‌اند، از کارمندان حوزه فناوری پیشرفته هستند و غیبت چندین ماهه آنها، مدیریت بسیاری از شرکت‌های نوپا را به شدت پیچیده کرده است. در شرایطی که جنگ هنوز ادامه دارد و اسرائیل نمی‌خواهد آن را متوقف کند، وضعیت این شرکت‌ها هر روز بدتر می‌شود.

هشدار درباره فرار بی رویه سرمایه‌ها از اراضی اشغالی

از سوی دیگر «میخا کوفمان» یکی از بنیانگذاران و مدیر کل شرکت «فایور» رژیم صهیونیستی که 770 کارمند اسرائیلی دارد، در نامه‌ای برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم و وزرای دارایی و اقتصاد، نسبت به نابودی مشاغل در حوزه فناوری پیشرفته هشدار داده و تاکید کرد: شرکت‌های اسرائیلی به دلیل فرار سرمایه‌گذاران، بودجه کافی ندارند. آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که سرمایه‌گذاری در اسرائیل بسیار خطرناک است.

در پی اعلام تعلیق پروژه توسعه کارخانه‌های تولید ریز پردازنده توسط شرکت آمریکایی اینتل در اراضی اشغالی، سرمایه‌گذاری اضافی به مبلغ 15 میلیارد دلار که در ماه دسامبر وعده داده شده بود، کاملاً از بین رفت. این خبر بسیار بدی برای محافل اقتصادی رژیم صهیونیستی بود؛ زیرا غول ریز پردازنده آمریکایی 50 سال قبل در اراضی اشغالی تاسیس شد و در طول دهه‌های گذشته همواره یکی از شرکت‌های پیشرو در توسعه صنایع نوآورانه در فلسطین اشغالی بود.

میخا کوفمان در ادامه توضیح داد که فهرست مشکلات اسرائیل در حوزه اقتصاد به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا ما باید کاهش 33 درصدی صادرات را هم در نظر بگیریم و این به معنای از دست رفتن بسیاری از فرصت‌هاست و اگر کشورهای اروپایی تهدید به لغو یا تعلیق توافق‌های همکاری با اسرائیل کنند، وضعیت بدتر می‌شود. همچنین باید به کاهش رتبه اعتباری اسرائیل توسط موسسات اعتباری «مودیز» و «استاندارد آندپورز» هم توجه داشته باشیم؛ جایی که این موسسات آمریکایی امتیازات منفی به رتبه اسرائیل ضمیمه کرده‌اند.

روزنامه اقتصادی صهیونیستی کالکالیست هم در گزارشی اعلام کرد که وضعیت سرمایه‌گذاری در اسرائیل بسیار نگران کننده بوده و کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی ناشی از جنگ اسرائیل در غزه است.

این رسانه صهیونیستی افزود: کاهش حدود 56 درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی نه تنها بیانگر ترس سرمایه‌گذاران از ادامه جنگ است؛ بلکه اساساً نشان می‌دهد که مقامات اسرائیلی توجهی به اقتصاد ندارند، به ویژه اینکه اقتصاد اسرائیل تا حد بسیار زیادی وابسته به سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

منابع عبری گزارش می‌دهند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی نقش حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی اسرائیل دارد و 80 درصد سرمایه‌ها در بخش فناوری که محرک اصلی اقتصاد اسرائیل است، از خارج می‌آید. بنابراین کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و فرار سرمایه‌گذاران به معنای ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد اسرائیل است و حتی در دوره بعد از جنگ، این بخش با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما