شناسهٔ خبر: 68571267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

اعتراضات اخیر در اراضی اشغالی پاشنه آشیل تل آویو در جنگ غزه است

قمار دوسرباخت صهیونیست ها

سعید سبحانی

اولین اعتصاب سراسری اسرائیل پس از آغاز جنگ غزه ، پس از آن رخ داد که ده‌ها هزار اسرائیلی در شهرهای مختلف اراضی اشغالی دست به تظاهرات زدند. اعتراض‌های گسترده پس از آن آغاز شد که اجساد ۶ گروگان در جنوب غزه پیدا شد و مقامات ارشد موساد، ارتش و کابینه رژیم اشغالگر قدس متهم به شکست همزمان در میدان جنگ و میدان مذاکره شدند.

صاحب‌خبر -

 اولین اعتصاب سراسری اسرائیل پس از آغاز جنگ غزه ، پس از آن رخ داد که ده‌ها هزار اسرائیلی در شهرهای مختلف اراضی اشغالی  دست به تظاهرات زدند. اعتراض‌های گسترده پس از آن آغاز شد که اجساد ۶ گروگان در جنوب غزه پیدا شد و مقامات ارشد موساد، ارتش و کابینه رژیم اشغالگر قدس متهم به شکست همزمان در میدان جنگ و میدان مذاکره شدند. به عبارت بهتر، اکثر ساکنان اراضی اشغالی قویا بر این باورند که تل آویو نه تنها به اهداف اعلامی خود در آغاز جنگ غزه از جمله نابودی حماس و اشغال کامل نوار غزه دست نیافته، بلکه در مذاکرات قاهره و دوحه نیز به طرفی  شکست خورده تبدیل شده است. همین مسئله سبب شده است تا ساکنان اراضی اشغالی نه چشم اندازی برای دستیابی به اهداف اعلامی نتانیاهو در جنگ دیده و نه نسبت به وقوع آتش بس دائمی خوشبین باشند! در این معادله، نتانیاهو بازنده مطلق میدان است زیرا دست به هر انتخابی میان این دو گزینه ( آتش بس دائمی و ادامه نبرد) بزند ، سرنوشتی جز سقوط و شکست نخواهد داشت. 
 تل آویو در بن بست
معترضان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس را متهم می‌کنند که برای بقای سیاسی خود، توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به بن‌بست کشانده است.این اتهام با توجه به واقعیات جاری در جنگ غزه و تاکید ژنرال های ارشد ارتش رژیم اشغالگر قدس مبنی بر عدم دستیابی به اهداف اعلام شده از سوی نتانیاهو، کاملا واقعی است! نتانیاهو بقای خود را در فرامتن جنگ غزه جست و جو می کند و این بدترین شرایط ممکن برای صهیونیستهاست.خانواده‌های اسرای صهیونیست و تعداد زیادی از ساکنان اراضی اشغالی  با استراتژی نتانیاهو در جنگ غزه مخالف بوده و خشم آن‌ها تشدید شده است. عصبانیت خانواده‌های اسرای صهیونیست این  است که اخیرا اجساد ۶ نفر از آنها توسط ارتش رژیم صهیونیستی در تونلی در غزه پیدا شده است..این ۶ نفر به نام‌های کارمل گت، ادن یروشلمی، هرش گلدبرگ-پولین، الکساندر لوبانوف، الماگ ساروسی و گروهبان ارشد اوری دانی‌نو شناسایی شدند.رسانه های صهیونیستی مدعی شده اند سه  نفر از آن‌ها قرار بود در مرحله اول یک پیشنهاد آتش‌بس که در ماه ژوئیه مطرح شد، آزاد شوند.با این حال اقدام نتانیاهو در به شکست کشاندن مذاکرات از طریق طرح تسلط صهونیستها بر محورهای نتساریم و فیلادلفیا مانع از انعقاد توافق آتش بس شد. از این رو
 اکثر ساکنان اراضی اشغالی نتانیاهو و کابینه اش ( خصوصا بن گویر و اسموتریچ) را عامل این بحران و شکست تلقی می کنند. 
معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «تو رئیس هستی. تو کسی هستی که باید سرزنش شوی.»۱۱ ماه پس از عملیات طوفان الاقصی، دهها صهیونیست  هنوز در غزه در اسارت هستند که از این تعداد، ۳۳ نفر احتمالاً کشته شده‌اند.اکثر این افراد در بمباران های رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه جان خود را از دست داده اند. 
میانجیگران آمریکایی، مصری و قطری تلاش می‌کنند برای آتش‌بسی میانجیگری کنند که حماس در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، گروگان‌های در اختیار خود را آزاد کند.
 معترضان چه می‌خواهند؟
اولویت معترضان، دستیابی به توافق آتش‌بس با حماس و بازگشت اسراست. با این حال نتانیاهو تنها راه بقای حداقلی خود در قدرت را استمرار جنگ و پرهیز از آتش بس قلمداد می کند.
 منابع نظامی-امنیتی در اراضی اشغالی می گویند استمرار جنگ غزه به لحاظ میدانی و فرامتنی توجیهی ندارد و تنها انگیزه نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس از ادامه جنگ، خرید زمان با هدف نجات از بن بست است. خواسته و هدفی که هیچ گاه محقق نخواهد شد. 
چه کسی اعتراض‌ها را سازماندهی می‌کند؟
هنگامی که خبر رسید که اجساد ۶ گروگان که پیش‌تر تصور می‌شد زنده هستند، در غزه پیدا شده است، معترضان به خیابان‌ها رفتند.به دنبال آن، فراخوان‌هایی برای تظاهرات بیشتر و یک اعتصاب عمومی مطرح شد.هیستادروت، اتحادیه کارگری اصلی در اراضی اشغالی،  پشت بزرگ‌ترین اعتصاب سراسری از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، در اراض اشغالی  قرار دارد.انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودان از عموم مردم خواستند که در یک «تظاهرات گسترده» شرکت کنند تا «تل آویو
  را متوقف کنند» و بسیاری از خدمات عمومی و جاده‌های اصلی دچار اختلال شدند.رهبر مخالفان نتانیاهو ، یائیر لاپید که نخست‌وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس محسوب می شود از استمرار اعتراضها و اعتصابها حمایت کرده اند.
 بازی مقصرسازی صهیونیستها 
بنیامین نتانیاهو هرگونه پیشنهاد مبنی بر اینکه او تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس را مسدود کرده، رد کرده و به طور کامل حماس را مقصر می‌داند! با این حال روایتگری معکوس و دروغین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس حتی از سوی متحدان غربی تل آویو نیز مورد قبول قرار نگرفته است. عزت الرشق، یکی از مقام‌های حماس، مخالفت رژیم صهیونیستی و کارشکنی های نتانیاهو در مسیر آتش بس و طرح و خواسته های وقیحانه و نامعقول از سوی تل آویو را عامل به خطر افتادن جان اسرا ( بر اثر بمباران های رژیم اشغالگر قدس) دانسته است. 
بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم اشغالگر قدس که به دیدگاه‌های راست افراطی‌اش معروف است، اعتصابات را غیرقانونی خوانده است! اما نکته قابل تامل، وقوع اختلافات علنی میان گالانت و نتانیاهو می باشد. یواف گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس  که مدت‌هاست نتانیاهو را به مذاکره برای یک توافق آتش‌بس ترغیب می‌کند، در ایکس (که پیش‌تر توییتر نام داشت) خواستار لغو حمایت کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی  از خواسته‌های نتانیاهو در مذاکرات شد.اعتراض های جاری در اراضی اشغالی  که بزرگ‌ترین تظاهرات رژیم صهیونیستی  از زمان عملیات طوفان الاقصی محسوب می‌شوند – هدفشان فشار بر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی  برای رسیدن به توافق آتش‌بس است که مدت‌ها در انتظار آن بوده‌اند.آنچه مسلم است اینکه بحران های زیربنایی و عمیق ایجاد شده در اراضی اشغالی قرار نیست پایان یابد. استمرار جنگ یا انعقاد توافق آتش بس ، هردو نماد شکست و ناکامی مطلق صهیونیستها در مقابل حماس ، جهاد اسلامی و دیگر اضلاع جبهه مقاومت خواهد بود.

نظر شما