شناسهٔ خبر: 68570308 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مخالفت نتانیاهو با میانجیگری مصر در مذاکرات آتش‌بس در غزه

صاحب‌خبر -
مخالفت نتانیاهو با میانجیگری مصر در مذاکرات آتش‌بس در غزه
خبرگزاری آریا - رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند که نخست‌وزیر رژیم اسرائیل با میانجیگری مصر در مذاکرات مربوط به تبادل اسرا و آتش‌بس در باریکه غزه مخالفت می‌کند.

روزنامه " معاریو " گزارش داد " بنیامین نتانیاهو " نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکایی‌ها اعلام کرده که تل‌آویو نیازی به نقش با میانجیگری مصر در مراحل بعدی مذاکرات تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه ندارد.
معاریو افزود: طرف مصری این امر را ناقض توافق سازش میان دو طرف تلقی کرده‌ و خواستار اعمال فشار بر نتانیاهو جهت خروج از محور فیلادلفیلا شده است.
طبق این گزارش، مقامات قاهره که از این موضع نتانیاهو خشمگین شده‌اند در حال بررسی برخی سناریوها برای مقابله با طرف اسرائیلی برآمده‌اند از جمله فراخواندن " خالد عزمی " سفیر این کشور از تل‌آویو، و ارجاع این موضوع به شورای امنیت برای اعمال فشار به تل‌آویو جهت خروج از فیلادلفیلا.
محور فیلادلفیا یا محور فیلادفلی یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر به طول 14 کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال 1979 میان مصر و رزیم صهیونیستی امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از باریکه غزه در سال 2005، محور فیلادلفیا تحت کنترل این رژیم بود‌. تا قبل از توافق فیلادلفیا میان قاهره و تل‌آویو، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود‌ اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی 18 ماهه در سپتامبر 2005 حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاح‌های سبک در این منطقه مستقر شوند. تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا طبق این توافقنامه، تقریبا 750 نظامی گارد مرزی است که به سلاح‌های سبک مجهز هستند. این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند .

نظر شما