شناسهٔ خبر: 68568833 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تصمیم دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیکی | یارانه نقدی حذف خواهد شد؟

نماینده ادوار مجلس گفت: به نظر من دولت جدید به جای یارانه نقدی بهتر است کالابرگ الکترونیکی را به تأمین اقلام ضروری اختصاص دهد و یارانه نقدی را کاملاً متوقف و آن را در بخش تولید و تأسیس کارخانه‌ و واحدهای تولیدی هزینه کند.

صاحب‌خبر -

عزت‌الله یوسفیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با شمانیوز، بر تغییر شیوه پرداخت و تخصیص یارانه‌ها در کشور تأکید کرد و در این رابطه گفت: متأسفانه شیوه غیرصحیح تخصیص یارانه‌ها در کشور سبب شده تا منابع مالی هدر رود و از سوی دیگر ارزش پول ملی کاهش پیدا کند و نقدینگی در کشور افزایش یابد.وی افزود: مبلغ یارانه‌ای که هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود مبلغ فوق‌العاده ناچیزی است و اصلاً متناسب با تورم نیست. اگر دولت این مبالغ اندکی را که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند، در حوزه اشتغال‌زایی هزینه می‌کرد قطعاً نفع بیشتری برای اقتصاد داشت. مثلاً با این مبالغ می‌توان کارخانه در مناطق محروم تأسیس کرد و نفع بیشتری به اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور رساند ولی با این مبلغ یارانه اندک نه خانواده‌ها نفعی می‌برند و نه اقتصاد کشور.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دهه 80 که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد قرار بر این بود که مبلغ یارانه‌ها هرساله افزایش پیدا کند ولی این طرح به طور دقیق اجرایی نشد و از دولت‌ یازدهم به بعد هر طور که خواستند با این طرح بازی کردند و آن را دستخوش تغییر قرار دادند و معلوم نیست رویکرد دولت چهاردهم به شیوه کنونی تخصیص یارانه‌ها چیست.

یوسفیان با بیان اینکه دولت چهاردهم اگر با روش دولت‌های قبل پیش برود قطعاً وضعیت بدتر از قبل خواهد شد، گفت: مردم از اینکه یارانه دریافت نکنند ولی قیمت‌ها کنترل شوند رضایت کامل دارند. 

وی بیان کرد: واقعاً مردم تجربه خوبی از هدفمندی یارانه‌ها ندارند چون معتقدند میان مبلغ یارانه دریافتی با قیمت کالاها تناسب وجود ندارد و با یارانه‌ای که دریافت می‌کنند به سختی می‌توانند گوشت خریداری کنند چه برسد به اینکه سایر مایحتاج ضروری را با آن تأمین کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: به نظر من دولت جدید به جای یارانه نقدی بهتر است کالابرگ الکترونیکی را به تأمین اقلام ضروری اختصاص دهد و یارانه نقدی را کاملاً متوقف و آن را در بخش تولید و تأسیس کارخانه‌ و واحدهای تولیدی هزینه کند.

 

نظر شما