گروه صنعتی ایرانخودرو پس از دریافت قیمت نهایی محصول تازه خود یعنی ریرا، تصمیم گرفت بخشی از ظرفیت تولید سال جاری خود را به صورت پیشفروش و فروش فوقالعاده برای متقاضیان عرضه کند.
در این طرح فروش، ایرانخودرو به منظور تسهیل خرید مصرفکنندگان واقعی، بخشی از ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۳ محصولات ریرا، خانواده پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورنپلاس و خانواده هایما و دو خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT را به صورت طرح پیشفروش و فروش فوقالعاده و طبق اولویتبندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، برای مشتریان عادی، مادران و دارندگان خودروهای فرسوده عرضه کرد.
بر اساس آن، مشتریان پس از وکالتی کردن حساب خود نزد یکی از بانکهای عامل بهنام ایرانخودرو و مسدود کردن ۲۳۰ میلیون تومان در این حساب در موعد مقرر، این امکان را پیدا کردند که در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۲۹ مرداد، از طریق سایت فروش گروه صنعتی ایرانخودرو محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.
پس از اتمام مهلت ثبتنام در حالیکه قرار بود حداکثر پس از ۴۸ ساعت، قرعهکشی اولویتبندی انجام شود اما با توجه به تاکید سازمان بازرسی کل کشور درخصوص برخی ابهامات و اشکالات مطرح شده و به منظور بهرهمندی از امکانات جدید ایجاد شده در سامانه و موارد تکمیلی، این خودروساز برای تعیین روش فروش توسط متقاضیان، یک مهلت شش روزه، از چهارم شهریورماه تا ۹ شهریورماه، در نظر گرفت تا ضمن آن، تمامی ثبتنامکنندگان (هر سه گروه متقاضیان) مجدد با مراجعه به سایت فروش گروه صنعتی ایرانخودرو، نوع طرح فروش مدنظر خود (فروش فوقالعاده یا پیشفروش) را تعیین کنند.
همچنین امکانات جدید در سامانه ثبت درخواست خرید (اولویتبندی) ایجاد شده که در آن کد کلاس محصولات، مشخصات فنی و قیمت ماه جاری (شهریور) محصولات در سامانه افزوده شده بود تا متقاضیان بتوانند با این اطلاعات، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.
پس از گذشت کمتر از ۴۸ ساعت از اتمام مهلت مذکور برای تعیین طرح فروش، پس از پایش متقاضیان، از صبح یکشنبه هفته گذشته (۱۱ شهریور ماه) مراسم قرعهکشی با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد.
طی یک هفته اخیر، اقدامات مربوط به استعلامهای مورد نیاز و دستهبندی منتخبان این طرح برای اطلاعرسانی به مشتریان انجام و از شب گذشته (شنبه شب) کار بارگذاری نتایج بر روی سایت این شرکت خودروساز آغاز شد.
در حال حاضر طبق لیست بارگذاری شده بر روی سایت گروه صنعتی ایران خودرو، برندگان قرعهکشی این دوره به تفکیک محصولات و متقاضیان قابل مشاهده است؛ ضمن اینکه به منتخبان نیز به صورت پیامک اطلاعرسانی خواهد شد تا مشتریان از زمان اولویت خود مطلع شوند.
مشارکت کنندگان در این طرح میتوانند با مراجعه به سایت گروه صنعتی ایرانخودرو، از بخش اعلام نتایج قرعهکشی از نتیجه برنده شدن یا عدم تخصیص خود براساس محصول انتخابی، مطلع شوند؛ ضمن اینکه در پروفایل کاربری مشتریان نیز نتایج قابل مشاهده است.
گفتنی است موعد تحویل محصولات عرضه شده در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود که در روش فروش فوقالعاده، ۹۰ روز پس از واریز وجه انعقاد قرارداد با شرکت ایرانخودرو و در روش پیشفروش، متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویتِ کسب شده متقاضی در اولویتبندی، از چهار تا شش ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است. (مصوبه ۴۷۳ و۵۶۳ شورای رقابت در این خصوص رعایت خواهد شد)
همچنین در این مرحله از عرضهی خودروهای گروه صنعتی ایرانخودرو که ظرفیت ١١۵ هزار دستگاهی در نظر گرفته شده بود، سه میلیون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ نفر ثبت سفارش در این طرح داشتهاند که برای فروش فوقالعاده، دو میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۶۴ نفر و پیش فروش ۸۰۷ هزار و ۳۶۵ نفر متقاضیان روش فروش خود را انتخاب کردهاند.