شناسهٔ خبر: 68554735 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار بررسی می کند؛

چین، برزیل و روسیه در صدر صنعت چرم  جهان| چرمسازان همچنان دچار فرسودگی ماشین آلات

در حالی چین، برزیل، روسیه، هندوستان، ایتالیا، آرژانتین، کره جنوبی، ترکیه، ویتنام برترینها در صنعت چرم جهانی هستند که چرمسازان ایران هنوز درگیر مسائلی همچون به‌روز نشدن دانش و فرسودگی ماشین آلات هستند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه صنعت: چرم ماده محبوبی است که در سرتاسر جهان برای ساخت وسایلی مانند کفش، کیف و کت استفاده می‌شود، زیرا محکم است و ظاهر خوبی دارد. بزرگترین کشورهای تولید کننده چرم بیشترین چرم را می سازند و به ما نشان می دهد چه کسی در این صنعت بزرگ پیشتاز است. آنها از مهارت های خاص، ایده های جدید و مراقبت از محیط زیست نیز استفاده می کنند.

تسلط چین بر بازار صادرات جهانی چرم

بر اساس جدیدترین داده های منتشر شده از سوی سازمان ها و ارگانهای مربوط در سطح جهانی «چین، برزیل، روسیه، هندوستان، ایتالیا، آرژانتین، کره جنوبی، ترکیه، ویتنام و پاکستان» ۱۰کشور برتر در صنعت چرم جهان محسوب می شوند. به طوری که داده های آماری نشان می دهد: چین با بیش از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ بر بازار صادرات جهانی چرم مسلط است و ۲۵ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است. ظرفیت تولید گسترده این کشور توسط نیروی کار ماهر، شبکه های تامین قابل اعتماد و زیرساخت های عالی پشتیبانی می شود. چین هم چرم تولید محلی و هم از کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند، که آن را به تامین‌کننده کلیدی برندهای بین‌المللی مد و چرم تبدیل می‌کند. ضمن اینکه چین طیف گسترده ای از کالاهای چرمی از جمله کفش، کیف دستی، کیف پول، کمربند و لباس را تولید می کند. همچنین صنعت چرم کشور از صرفه جویی در هزینه ها و قابلیت های فنی و طراحی برتر بهره می برد. به این ترتیب انتظار می‌رود که رشد چین در بخش کالاهای چرمی لوکس ادامه داشته باشد که نشان‌دهنده موقعیت پیشرو این کشور در بازار جهانی چرم است.

برزیل به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان گوشت، منابع فراوانی از مواد خام برای صنعت چرم خود دارد و ۹.۵ درصد از صادرات چرم جهان را به خود اختصاص می دهد

از سوی دیگر برزیل که ۹.۵ درصد از صادرات چرم جهان را به خود اختصاص می دهد، کالاهای چرمی به ارزش ۲۸.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ صادر کرد. برزیل به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان گوشت، منابع فراوانی از مواد خام برای صنعت چرم خود دارد. این کشور به دلیل فرآیندهای تولید سازگار با محیط زیست و فناوری پیشرفته در کارخانه های چرم سازی مشهور است. چرم برزیلی در طیف وسیعی از محصولات از کفش گرفته تا پوست گاو استفاده می شود. نکته جالب توجه اینکه صنعت چرم کشور از جمعیت انبوه گاو سود می برد و عرضه گسترده ای از مواد خام را فراهم می کند.

صادرات ۲۱میلیارد دلاری کالاهای چرمی از روسیه در سال ۲۰۲۳

گزارشات جهانی همچنین نشان می دهد: صنعت چرم روسیه دارای سابقه ای طولانی است و سالانه کالاهایی به ارزش بیش از ۲۱ میلیارد دلار صادر می کند. این کشور به دلیل مهارت در تولید چرم، چکمه و خز لهستانی شناخته شده است. انتظار می رود بازار چرم روسیه با تمرکز بر کالاهای چرمی لوکس رشد کند. این کشور بیشتر پوست گاو خود را در داخل کشور تهیه می کند و در عین حال پوست دام های سبک را وارد می کند. چرم روسی در محصولات مختلفی از جمله اثاثه یا لوازم داخلی و لباس های دیزاینر استفاده می شود. مراکز آموزش فنی و کالج های طراحی در روسیه به نیروی کار ماهر کمک می کنند و از رشد صنعت چرم حمایت می کنند.

بهره مندی صنعت چرم هند از نیروی کار ماهر ارزان

علاوه بر این هند که در صنعت چرم جایگاه چهارم را دارد به میزان ۶.۴ درصد در صادرات جهانی چرم با ارزش کل ۱۹میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ سهم دارد. این کشور صادرکننده قابل توجهی از پوست گاو و دام های سبک به همراه انواع محصولات چرمی نهایی است. صنعت چرم هند از نیروی کار ماهر ارزان و تمرکز قوی بر کیفیت و استانداردهای زیست محیطی سود می برد. هند کالاهای چرمی از جمله دستکش، پوشاک، کفش و لوازم جانبی صادر می کند. به گفته کارشناسان، هدف نهایی هند افزایش ارزش افزوده برای تقویت رشد صادرات، افزایش رقابت پذیری خود در صحنه جهانی است.

سهم ۵.۵درصدی ایتالیا از صادرات چرم جهان

کارشناسان معتقدند ایتالیا که در جایگاه پنجم صنعت چرم جهان جای دارد در واقع یک نیروگاه در صنعت جهانی چرم است که ۵.۵ درصد از صادرات چرم جهان را با ارزش ۱۶.۳ میلیارد دلار سهم دارد. ایتالیا که به خاطر محصولات چرمی سطح بالای خود شناخته شده است، خانه برخی از معتبرترین برندهای مد لوکس است. این کشور در تولید کفش های با طراحی، کیف های دستی، کت و اثاثه یا لوازم داخلی سرآمد است. چرم ایتالیایی مترادف با کیفیت، ساخت و تجمل است. جالب اینکه این کشور برای حمایت از صنعت پر رونق چرم خود، با تمرکز بر محصولات نهایی با ارزش طراحی بالا، پوست خام وارد می کند. موفقیت ایتالیا در بازار چرم به تحقیق و توسعه قوی، صنعتگران ماهر و زنجیره ارزش قوی نسبت داده می شود.

آرژانتین با ۱۳.۴ میلیارد دلار یا ۴.۵ درصد از کل صادرات، نقش مهمی در بازار جهانی صادرات چرم ایفا می کند و ششمین تولیدکننده در صنعت چرم جهان است

در این گزارش آمده است آرژانتین با ۱۳.۴ میلیارد دلار یا ۴.۵ درصد از کل صادرات، نقش مهمی در بازار جهانی صادرات چرم ایفا می کند و ششمین تولید کننده در صنعت چرم جهان است. این کشور یکی از تولیدکنندگان برتر گوشت گاو است که عرضه گسترده ای از مواد خام برای صنعت چرم را فراهم می کند. محصولات صادراتی آرژانتین به دلیل کیفیت خود، به ویژه در رنگ های آبی مرطوب و پوست گاو، مشهور است. همچنین صنعت چرم این کشور از آموزش فنی پیشرفته و تکنیک های تولید سود می برد. آرژانتین طیف گسترده ای از محصولات چرمی از جمله کفش و مبلمان را صادر می کند. این کشور در تلاش است تا پتانسیل صادرات کامل کالاهای چرمی تمام شده خود را تحقق بخشد و هدف آن فراتر رفتن از صادرات پوست خام است.

نقش فناوری های پیشرفته در کسب جایگاه هفتم کره جنوبی در صنعت چرم

این گزارش همچنین حاکی است کره جنوبی با سهم ۴ درصدی در صادرات چرم جهان، با وجود منابع طبیعی محدودش، صنعت چرم قوی ایجاد کرده است. صادرات این کشور در مجموع ۱۲میلیارد دلار بوده است که ناشی از فناوری پیشرفته و تمرکز بر محصولات نهایی با کیفیت بالا است. واردات استراتژیک پوست کره جنوبی از سراسر جهان از طیف متنوع محصولات چرمی آن پشتیبانی می کند. این کشور به خاطر کفش‌های چرمی، لباس، کیف، دستکش و روکش‌های داخلی خودرو شهرت دارد. تاکید کره جنوبی بر طراحی معاصر و کیفیت قابل اعتماد آن را به تامین کننده برندهای بزرگ بین المللی تبدیل کرده است. انتظار می رود بازار کالاهای چرمی لوکس در کره جنوبی رشد قابل توجهی داشته باشد که نشان دهنده موقعیت قوی این کشور در صنعت جهانی چرم است.

ترکیه در حالی هشتمین کشور در صنعت چرم جهانی محسوب می شود که ۳.۵ درصد در بازار جهانی صادرات چرم مشارکت دارد و فروش آن در سال ۲۰۲۳ به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید

آمارهای جهانی همچنین نشان می دهد ترکیه در حالی هشتمین کشور در صنعت چرم جهانی محسوب می شود که ۳.۵ درصد در بازار جهانی صادرات چرم مشارکت دارد و فروش آن در سال ۲۰۲۳ به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید. تاریخچه غنی این کشور در صنایع چرمی به محصولات چرمی نوآورانه و باکیفیت تبدیل شده است. همچنین به گفته کارشناسان موقعیت استراتژیک ترکیه در نزدیکی آسیای مرکزی دسترسی به جمعیت زیادی از گوسفند را فراهم می کند و قابلیت صادرات چرم این کشور را افزایش می دهد. جالب اینکه ترکیه انواع محصولات چرمی از جمله اثاثه یا لوازم داخلی، پوشاک و کفش صادر می کند و هدف این کشور افزایش زنجیره ارزش با تمرکز بر صادرات بیشتر کالاهای نهایی است. گفتنی است صنعت چرم ترکیه از ترکیبی از صنایع دستی سنتی و نوآوری های مدرن سود می برد و آن را به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی تبدیل می کند.

ضرورت به روز رسانی صنعت چرم و کفش کشور برای بقا

در شرایطی کشورهای نامبرده در صنعت چرم جهان شناخته شده اند که صنعت چرم ایران نیز به خصوص کفش تبریز از دیرباز شناخته شده بوده است و حتی در مقاطعی نیز کفش های تولیدی کشور راهی بازارهای اروپایی می شده است. اما به تدریج و با سکون صنعت در حالت سنتی و عدم حرکت به سمت صنعتی شدن شاهد افول این صنعت در کشور بوده ایم. به طوری که در حال حاضر رکود بر بازار صنعت چرم و کفش کشور حاکم است. این در شرایطی است که به گفته متخصصان این صنعت از مشکلات بسیاری رنج می برد که از جمله آنها می توان به گرانی مواد اولیه، عدم آموزش دهی های لازم، کمبود نیروی کار متخصص، عدم بازاریابی ها در بازارهای جهانی از سوی دستگاه ها و ارگانهای مربوطه، کمبود پوست به عنوان ماده اولیه صنعت چرم آن هم به دلیل کاهش کشتارها اشاره کرد. همچنین فرسودگی ماشین آلات صنعت که موجب شده غالبا ماشین آلات نه چندان با کیفیت چین توسط صنعتگران به کار گرفته شود آن هم در شرایطی که واردات ماشین آلات از کشورهای صاحب این صنعت به دلیل تحریم ها و یکسری مسائل دیگر همچون نقل و انتقال پول مشکل شده است.

نظر شما