شناسهٔ خبر: 68549918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

اختصاصی / اسلامیان در گفت‌وگو با شمانیوز:

صندوق‌های بازنشستگی باید مولد شوند/ قانون همسان‌سازی نباید به صندوق‌ها فشار وارد کند

مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه برای سودسازی صندوق‌ها باید آنها را سهامدار کرد و یا شرکت‌های سودساز با حاشیه سود بالا به آنها اهدا کرد، گفت: مثلاً باید سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی و یا مدیریت شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند را به صندوق‌ها سپرد.

صاحب‌خبر -

محمود اسلامیان، مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با شمانیوز، با اشاره به ضرورت تقویت صندوق‌های بازنشستگی در دولت چهاردهم اظهار کرد: امروزه مسئله صندوق‌های بازنشستگی به یک بحران جدی برای کشور تبدیل شده و هر سال که می‌گذرد وضعیت بدتر از قبل هم می‌‎شود و ضرورت دارد که در دولت جدید نسبت به این موضوع حساسیت وجود داشته باشد و اقدامی عاجل صورت پذیرد.وی افزود: زندگی میلیون‌ها بازنشسته و خانواده‌های آنها به صندوق‌های بازنشستگی ارتباط دارد و اگر مشکل این صندوق‌ها رفع نشود و رسماً اعلام ورشکستگی اتفاق بیفتد آن وقت نمی‌توان پاسخ میلیون‌ها مستمری‌بگیر را داد. ابتدا برای حل مشکل باید ناترازی صندوق‌های بازنشستگی را مرتفع ساخت و به نظر من بهترین اقدام در این راستا افزایش ثبات مدیریتی در صندوق‌های بازنشستگی است. 

 مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری بیان کرد: متأسفانه صندوق‌های بازنشستگی با بی‌ثباتی مدیریتی و رفت و آمدهای مداوم مدیران مواجه هستند که این رویه شرایط خیلی سخت‌تر از قبل کرده است. بارها اتفاق افتاده طول عمر مدیریتی در صندوق‌ها به سختی به یک سال می‌رسد؛ یک مدیر چگونه در یک سال می‌تواند تغییر و تحولات مثبت در صندوق‌ها رقم بزند؟! باید ثبات مدیریتی در صندو‌ق‌ها حاکم شود تا برنامه‌های کلان به خوبی پیش بروند و از سوی دیگر باید به مدیران اعتماد داشت و نباید به آنها به دید شک نگریست.

اسلامیان ادامه داد: پیشنهاد بعدی بنده آن است که برروی سودسازی صندوق‌های بازنشستگی کار شود. صندوق‌ها سودساز نیستند و با وجود اینکه شرکت‌های بسیاری در اختیار دارند ولی خروجی قابل توجهی از آنها مشاهده نمی‌شود. البته باید در نظر داشت اغلب شرکت‌هایی که به جای بدهی به آنها تعلق گرفته ورشکسته هستند و خود اینها یک معضل بزرگی محسوب می‌شوند. 

وی با بیان اینکه برای سودسازی صندوق‌ها باید آنها را سهامدار کرد و یا شرکت‌های سودساز با حاشیه سود بالا به آنها اهدا کرد، گفت: مثلاً باید سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی و یا مدیریت شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند را به صندوق‌ها سپرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد درآمد صندوق‌ها افزایش پیدا می‌کند و اثر مستقیم بر معیشت بازنشستگان خواهد داشت.

مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری در پایان با اشاره به قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در راستای حمایت از معیشت بازنشستگان هر اقدامی را باید انجام داد و صندوق‌ها را کارآمد کرد ولی فراموش نکنیم باید این قانون طوری اجرایی شود که بیش از این صندوق‌ها تحت فشار قرار نگیرند.

نظر شما