شناسهٔ خبر: 68549249 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

داروهای کاهش وزن می‌توانند در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا موثر باشند

تحقیقات قبلی نشان داده‌ است که داروی کاهش وزن ویگووی خطر مشکلات قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌‌دهد.

صاحب‌خبر -

طبق نتایج پژوهش جدیدی که در مجله «کالج آمریکایی قلب و عروق» (American College of Cardiology) منتشر شد، بیمارانی که از داروی کاهش وزن سماگلوتاید استفاده می‌کنند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار دارند. 

دکتر بنجامین ام. اسکایریکا، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید بیمارانی که در دوره مصرف هفتگی ۲.۴ میلی‌گرم سماگلوتاید (ماده فعال موجود در داروهای ویگووی و اوزمپیک شرکت نُوو نوردیسک) به کرونا مبتلا شدند، ۳۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ بر اثر این ویروس بودند. 

به گزارش ایندیپندنت به نقل از نیویورک‌پست، محققان در طول یک کارآزمایی سه‌ ساله، روی حدود ۱۷ هزار و ۶۰۴ بیمار مطالعه کردند که از قبل به بیماری‌های قلبی‌عروقی، اضافه وزن یا چاقی مبتلا بودند، اما دیابت نداشتند. 

البته این اولین بار نیست که محققان به فواید دیگر این داروی کاهش وزن که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند، پی می‌برند. 

برای مثال، پس از اینکه یک مطالعه نشان داد داروی ویگووی ریسک بروز مشکلات قلبی جدی را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد، این دارو اوایل سال ۲۰۲۴ به‌عنوان یک داروی پیشگیری از بیماری‌های قلبی تایید شد.

کارشناسان تحلیل بازار تخمین می‌زنند که بازار جهانی داروهای کاهش وزن می‌تواند بیش از ۱۵ برابر افزایش یابد و تا سال ۲۰۳۰ به رقمی بین ۱۰۵ تا ۱۴۴ میلیارد دلار برسد. زیرا موارد مصرف آن‌ها فراتر از کاهش وزن است و برای طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده خواهند شد. 

میزان فروش داروهای کاهش وزن از نشان‌های تجاری شناخته‌شده در سال ۲۰۲۳ به شش میلیارد دلار رسید. تخمین‌ها بر این است که شرکت‌های داروسازی پیشرو از این فرصت برای درمان طیف وسیع‌تری از بیماری‌ها بهره ببرند و تا سال ۲۰۳۵ حدود ۹ درصد مردم از این داروها استفاده کنند که پنج برابر تعداد آن‌ها در حال حاضر است. 

نظر شما