شناسهٔ خبر: 68548885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فرانسه خشمگین در برابر نخست‌وزیر مکرون

دنیای‌اقتصاد : امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه پس از هفت هفته بدون نخست‌وزیر بودن، میشل بارنیه، سیاستمدار راست‌گرا را که از سال۱۹۷۸ عضوی از دولت‌های مختلف بود، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور منصوب کرد. به گزارش الجزیره، اعلامیه مکرون پس از هفته‌ها بن‌بست پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه ژوئیه منتشر شد. اما نامزدی یک سیاستمدار محافظه‌کار خشم بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی را برانگیخته است. ائتلاف جناح چپ جبهه مردمی جدید بیشترین کرسی‌ها (۱۹۳) را در انتخابات زودهنگام مجلس ملی به‌دست آورد. حزب بارنیه، جمهوری‌خواهان، چهارم شد و بسیاری از چپ‌ها احساس می‌کنند با تصمیم مکرون برای انتخاب این سیاستمدار کهنه‌کار به‌عنوان نخست‌وزیر، خیانت دیده‌اند. باپتیست کالین، تهیه‌کننده تئاتر ۲۹ساله از لیون که در ماه ژوئیه به ائتلاف چپ رای داد، به الجزیره گفت: «چپ ناامید است؛ زیرا راست اساسا متحمل ضررهای زیادی شد؛ اما مکرون همچنان نخست‌وزیر محافظه‌کار انتخاب می‌کند. ما نتایج انتخابات پارلمانی را اشتباه خوانده‌ایم.» او ادامه داد: «ما فکر می‌کردیم چپ‌ها پیروز شدند، اما این چپ‌ها نیستند که می‌توانند نماینده نخست‌وزیر باشند.»

صاحب‌خبر -

یک نظرسنجی برای رسانه فرانسوی نشان می‌دهد حدود ۷۴درصد از مردم فرانسه معتقدند که امانوئل مکرون با انتصاب میشل بارنیه به‌عنوان نخست‌وزیر جدید، نتایج انتخابات پارلمانی را نادیده گرفته است. طبق نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی ELABE برای رسانه فرانسوی بی‌اف‌ام‌تی‌وی نشان می‌دهد ۴۰درصد از پاسخ‌دهندگان «میشل بارنیه» را گزینه مناسبی برای فرانسه می‌دانند؛ درحالی‌که ۲۹درصد مخالف هستند و ۳۱درصد درباره این موضوع مطمئن نیستند. علاوه بر این، ۵۲درصد بر این باورند که نخست‌وزیر جدید می‌تواند دولتی تشکیل دهد که بتواند در ادامه راه با نیروهای مختلف سیاسی همراه شود؛ درحالی‌که ۵۰درصد معتقدند که او ناگزیر با رای عدم‌اعتماد مواجه خواهد شد. اکثریت قاطع ۷۶درصد معتقدند که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه باید حداکثر آزادی ممکن را در تصمیم‌گیری به نخست‌وزیر جدید بدهد.

حدود نیمی از فرانسوی‌ها هم فکر می‌کنند بارنیه باید بر بهبود قدرت خرید شهروندان فرانسوی تمرکز کند؛ درحالی‌که ۳۳درصد امنیت کشور، ۳۰درصد مراقبت‌های بهداشتی و ۳۰درصد مساله مهاجرت را در اولویت قرار می‌دهند. بارنیه یک سیاستمدار حرفه‌ای سرسخت طرفدار اروپا و میانه‌رو است؛ اما او گفتمان خود را در طول تلاش ناموفق خود در سال۲۰۲۱ برای به‌دست آوردن اعتبار حزب محافظه‌کارش برای انتخابات ریاست‌جمهوری را با اعلام اینکه مهاجرت خارج از کنترل است، سخت‌تر کرد؛ دیدگاهی که حزب «اجتماع ملی» هم دارد.

 

نظر شما