شناسهٔ خبر: 68547891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است

مشهد- معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد ویس‌کرمی عصر شنبه در نوزدهمین جشنواره معرفی و تجلیل از تعاونی‌های برتر استان خراسان رضوی اظهار کرد: تعاون راه حل نجات اقتصاد کشور است و ما در این زمینه تکلیف داریم و باید به جای تمرکز بر نقاط ضعف تعاون به نقاط قوت آن بپردازیم.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود و آن بخش از اقتصاد که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌گردد مردمی است اما تفاوتی که بخش خصوصی با تعاون دارد این است که در بخش تعاون مردم می‌توانند هم مالکیت سرمایه و هم مدیریت و عاملیت و نظارت بر آن را یک جا در کنار هم بر عهده گیرند.

وی ادامه داد: بخش تعاون ظرفیت توسعه کشور را دارد و رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص فرمودند که تعاون به عنوان یک راه حل اصلی‌ترین، منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کاری است که می‌شود برای استقرار عدالت در کشور انجام داد و این بخش نیز می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

ویس کرمی گفت: تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است و اگر بنا باشد اقتصاد کشور را به سمت مردمی سازی سوق دهیم و نقش مردم در اقتصاد کشور را ارتقا ببخشیم ناگزیر هستیم به سمت تعاون و توسعه اقتصادی تعاون حرکت کنیم.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در بخش تعاون با چالش‌هایی رو به رو هستیم اما این معنایش ضعف و ناکارآمدی بخش تعاون نیست افزود: تعاون بخش اقتصادی فعال، پویا و مردم نهاد است که امروز می‌توانیم به عنوان راه حل عملیاتی و علمی در عرصه‌های اجتماعی فرهنگی، سیاسی و تمامی مسائل کشور از آن بهره بگیریم و اگر سیاستگذار جایی درست عمل نکرد یا اعضای تعاون از این ظرفیت به خوبی بهره نگرفتند دلیل بر ناکارامدی و ضعف تعاون نیست.

وی ادامه داد: در سایر کشورها از تعاون برای حل مسائل کشور به خوبی استفاده می‌شود به عنوان مثال در آمریکا ۷۷ هزار مگاوات برق توسط تعاونی‌های روستایی این کشور تولید می‌شود و یا در کشور ایتالیا قدرتمندترین اکوسیستم مربوط به تعاون به شمار می‌رود و اقتصاد ایران نیز این ظرفیت را دارد که از تعاون مبتنی بر فرهنگ دینی و اجتماعی و بر اساس همدلی مردم استفاده کند.

ویس کرمی بیان کرد: هم اینک در مساله برق در کشور با ناترازی مواجه هستیم و فعالان کسب و کارها با این مشکل در حال دست و پنجه نرم کردن هستند که این مشکل با مدل تعاونی‌ها قابل حل است و کسب و کارها می‌توانند گرد هم جمع شوند و یک تعاون نیروگاهی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل دهند تا ناترازی برق در کشور کاهش پیدا کند و نیازهای این حوزه رفع شود و در کنار آن نیز دولت برق مازاد این تعاونی را خریداری کند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاون یک چتر عظیم گسترده بر روی همه اقتصاد کشور است افزود: بایستی شبکه سازی تعاونی‌ها را حل و زنجیره‌های ارزش را در تعاونی‌ها ایجاد کنیم و آنها در قالب شهرک‌های تخصصی بخش تعاون، در کنار هم قرار بگیرند و هزینه تولید را کاهش دهند و مواد اولیه را با هزینه‌های قابل قبول تأمین نمایند.

وی با تاکید بر این که شبکه سازی در بخش تعاون را بایستی فعال کرد و فعالان حوزه کسب و کار در کنار هم قرار گیرند ادامه داد: تعاون بایستی از عمق اقتصادی و بهره‌بری بالایی بهره‌مند باشد و با تکنولوژی روز جلو برود و با مدل‌های اقتصادی پیش برود و بایستی مدل‌های اقتصادی مختلف را به مردم برای حل مسائل نشان داد که این موضوع اکنون در دستور کار قرار گرفته‌است.

ویس‌کرمی ادامه داد: نخستین توصیه‌ام به فعالان کسب و کار و تولید این است که متکی به خود باشند و منتظر دریافت تسهیلات از سوی دولت نباشند اگرچه دولت وظیفه دارد تأمین مالی را انجام دهد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قبلاً ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل خطوط اعتباری ۲ هزار و سه هزار نیز به تعاونی‌های خراسان رضوی اختصاص داده شده که یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن به مرحله پرداخت رسیده که این تسهیلات یارانه‌ای است و کسانی که طرح‌شان به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد و شرایط برخورداری از یارانه را داشته باشند و تعداد اعضای آن‌ها مشخص و میزان اشتغال آن محقق شده باشد ۱۴ درصد نرخ یارانه آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این که امسال نیز سه هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال نیز از محل خط اعتباری بانک توسعه و تعاون برای تعاونی‌های استان خراسان رضوی اختصاص یافته است ادامه داد: قول مساعدت می‌دهم که اگر تعاونی‌ها این اعتبار را جذب کنند مبلغ دیگری به عنوان تسهیلات به استان خراسان رضوی اختصاص دهیم.

نظر شما