شناسهٔ خبر: 68541184 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اتاق ایران:

آمار تشکیل سرمایه در کشور نزولی ونگران کننده است

کرمان_ رئیس اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به آمارهای مرکز آمارایران طی دهه اخیر تشکیل سرمایه در کشور نزولی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صمد حسن زاده، روز شنبه در آئین رویداد سرمایه گذاری خارجی در کرمان افزود: چندین سال است مشکلاتی در روند توسعه سرمایه گذاری و برای اقتصاد کشور ایجاد شده و تعالیم اقتصادی ما برای حل ابتدایی‌ترین مشکلات و انجام رسالت‌های تولید، اشتغال، خلق ثروت و صادرات با مشکلات بسیار بزرگی روبه رو شده است.

وی، به ضرورت توسعه سرمایه گذاری کشور با توجه به محدودیت‌های تحریم اشاره کرد و افزود: ما از رقم ۱۷۰ همت در سال ۱۳۹۰ به ۷۲ همت در سال گذشته رسیده‌ایم که نگران کننده است.

وی گفت: اعتقاد دارم باوجود ظرفیت‌های خوب در تمامی زمینه‌ها از جمله زیرساخت معدن و نیروی انسانی با ضریب هوشی بالا، وضعیت فعلی کشور و رقم‌های نزولی در اقتصاد کشور در شأن نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران نیست.

صمد حسن زاده، با بیان اینکه باوجود بسترهای خوب کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی، امکان حضور کشورهای خارجی تا به امروز کمرنگ بوده است افزود: عنصر اولیه برای توسعه جذب سرمایه گذاری تأمین امنیت، ثبات اقتصادی و ارتباطات بین المللی کشور با تمامی دنیا است و انتظار داریم دولت چهاردهم این موضوع را با یک برنامه و با حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی برای کشور حل و فصل کند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص امنیت در پاییز ۱۴۰۲ نمره ۵.۷ از ۱۰ را نشان می‌دهد که این نمره نشان دهنده بدترین ارزیابی اقتصادی کشور است و این شرایط برای سرمایه گذاری و توسعه مشارکت‌ها به هیچ وجه مطلوب نیست.

وی، با اشاره به شرایط سختی که برای فعالان اقتصادی وجود دارد گفت: اتاق ایران همواره در مسائل مربوطه نهایت تلاش را انجام می‌داد، اما به دلیل شرایط، آن انتظاراتی که بخش خصوصی و اقتصاد کشور داشت، محقق نشد.

حسن زاده، با ابراز امیدواری برای حل این مشکلات از سوی دولت چهاردهم افزود: جلسات متعددی با وزرای صنعت، اقتصاد، کار، کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و تلاش کردیم آشنایی بیشتری شکل بگیرد و همچنین ارتباطاتی نیز با دفتر ریاست جمهوری انجام شده و در اولین فرصت نشستی برگزار می‌شود.

وی، با تشکر از اقدامات بسیار خوب انجام شده در اتاق کرمان مانند همایش کرمان آیدکس، گفت: از اقدامات انجام شده در کرمان به ویژه در حوزه‌های آموزشی، ارتباط با مردم و حاکمیت درس گرفتیم.

وی افزود: شناسنامه اتاق یک ویترین در ذهن مردم است که به خوبی نشان داده شده و امیدواریم در آینده در راستای توسعه، توفیقات بیشتری به دست آورد و از تجربیات و رهنمودهای اتاق کرمان، در سایر اتاق‌ها و اتاق ایران استفاده شود.

نظر شما