شناسهٔ خبر: 68541117 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دو مقصد، دو فرصت: مقایسه تجربه تحصیلی در ایتالیا و آلمان

سازه‌های رم باستان با طرح و نقش‌های عجیب و غریب یا ساختمان‌هایی با معماری مدرن؟ سنت یا مدرنیه؟ مسئله اینست! وقتی پای مقایسه بین زندگی و تحصیل در آلمان و ایتالیا در میان باشد انتخاب سخت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

رپرتاژ آگهییکی فضایی عالی و مناسب برای شکوفایی استعدادها را ارائه می‌دهد و دیگری با فراهم کردن امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی به تامین هزینه‌های دانشجویان کمک می‌کند. اما هر دو در یک نقطه مشترک هستند: فرصتی استثنایی برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی در بهترین دانشگاه‌های دنیا!

دو مقصد، دو فرصت: مقایسه تجربه تحصیلی در ایتالیا و آلمان

سازه‌های رم باستان با طرح و نقش‌های عجیب و غریب یا ساختمان‌هایی با معماری مدرن؟ سنت یا مدرنیه؟ مسئله اینست! وقتی پای مقایسه بین زندگی و تحصیل در آلمان و ایتالیا در میان باشد انتخاب سخت خواهد شد.

یکی فضایی عالی و مناسب برای شکوفایی استعدادها را ارائه می‌دهد و دیگری با فراهم کردن امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی به تامین هزینه‌های دانشجویان کمک می‌کند. اما هر دو در یک نقطه مشترک هستند: فرصتی استثنایی برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی در بهترین دانشگاه‌های دنیا!

برای مقایسه تجربه تحصیلی در آلمان و ایتالیا تا انتهای مطلب با ما همراه شوید. به شما اطمینان می‌دهیم مطالعه این مطلب تاثیری مثبت در انتخاب دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیلتان خواهد داشت.

مقایسه هزینه تحصیل در آلمان و ایتالیا

بدون تردید هزینه‌های شهریه نقشی مهم و اساسی در انتخاب مقصد مناسب برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را دارند. بنابراین قبل از هر چیز در این مقاله، هزینه‌های تحصیل در آلمان را با ایتالیا مقایسه کرده ایم.

تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های دولتی آلمان چه برای دانشجویان بین المللی و چه برای افرادی که تابعیت کشور آلمان را دارند رایگان است.

دانشجویان تنها هزینه ثبت نام و برخی مراحل اداری را در شروع ترم پرداخت می‌کنند. متوسط این هزینه در دانشگاه‌های دولتی آلمان از ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو شروع می‌شود.

درمقابل دانشگاه‌های خصوصی آلمان از متقاضیان تحصیل شهریه دریافت می کنند. البته این شهریه ها نسبت به دیگر کشورهای جهان مناسب است.

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شهریه بسیارکمی را از دانشجویان دریافت می‌کنند. مبلغ شهریه با توجه به دانشگاه و رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است اما در مجموع می‌توان گفت که مبلغ شهریه سالانه دانشگاه‌های ایتالیا بین 900 تا 4000 یورو می‌باشد. البته هزینه‌های شهریه در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا بسیار بیشتر است و ممکن است تا 25000 یورو و بیشتر در سال هم برسد.

هرچند که تحصیل در دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا رایگان و یا شهریه بسیار کمی دارد اما دانشجویان باید بتوانند هزینه زندگی در مقصد مانند اجاره محل اقامت، حمل و نقل، خورد و خوراک و غیره را تامین کنند پس یکی از مهمترین مدارکی که دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی باید ارائه دهند "تمکن مالی" است. تمکن مالی نشان می‌دهد دانشجو می‌تواند از پس مخارج اقامت در آلمان یا ایتالیا برآید. در ادامه کارشناسان موسسه ویزایار دراین باره توضیحات لازم را ارائه می‌دهند:

  • میزان تمکن مالی برای تحصیل در آلمان: میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای دانشجویی در آلمان 11904 یورو برای یکسال (992 یورو در هر ماه) محاسبه شده است. دانشجویان باید به کنسولگری آلمان نشان دهند که می‌توانند این هزینه را تامین کنند.

  • میزان تمکن مالی برای تحصیل در ایتالیا: میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای دانشجویی در ایتالیا 6074 یورو برای یکسال (506 یورو در هر ماه) محاسبه شده است. دانشجویان باید به کنسولگری ایتالیا نشان دهند که می‌توانند این هزینه را تامین کنند.

مقایسه هزینه های زندگی در آلمان و ایتالیا

دانشجویان برای تحصیل در آلمان و ایتالیا علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه‌های زندگی مانند هزینه اقامت، حمل و نقل، خورد وخوراک، تفریح، خریدهای روزانه و غیره را در نظر بگیرند. هر چند که دو کشور آلمان و ایتالیا تفاوت بسیار زیادی در هزینه‌های روزانه ندارند اما در مجموع مخارج زندگی در هریک از کشورها متفاوت است و نکته حائز اهمیت اینکه معمولا هزینه‌ها در شهرهای بزرگتر مانند رم، فلورانس، مونیخ و برلین گرانتر از شهرهای کوچکتر می‌باشد. در ادامه متوسط هزینه‌های زندگی در هر کشور را مورد بررسی قرار می دهیم:

هزینه های زندگی در آلمان برای دانشجویان

  • اجاره مسکن (در مرکز شهر): ۵۵۲ تا ۱۲۸۰یورو

  • اجاره مسکن (خارج از مرکز شهر): ۵۲۰ تا ۶۹۰ یورو

  • هزینه خورد و خوراک: ۲۰۰ تا ۳۶۵ یورو

  • هزینه حمل‌ونقل عمومی: حدود ۳۶.۵۰ یورو

  • هزینه اینترنت: ۳۰ تا ۴۰ یورو

  • هزینه‌های (برق، گاز، آب): ۲۳۳ تا ۲۷۹ یورو

هزینه های زندگی در ایتالیا برای دانشجویان

  • اجاره مسکن (در مرکز شهر): به طور متوسط 500 تا 1100

  • اجاره مسکن (خارج از مرکز شهر): به طور متوسط 450 تا 600 یورو

  • هزینه خورد و خوراک: حدود 180 تا 320 یورو

  • هزینه حمل‌ونقل عمومی: حدود 30 تا 40 یورو

  • هزینه اینترنت: حدود 28 یورو

  • هزینه‌های (برق، گاز، آب): حدود 180 یورو

شرایط زندگی دانشجویی در آلمان نسبت به ایتالیا

آلمان جز پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی ست و ایتالیا هم از کیفیت بالای زندگی برخوردار است. اما اگر بخواهیم شاخص‌هایی مانند ثبات سیاسی، سلامت و حقوق مدنی شهروندان را در نظر بگیریم آلمان در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.

در مقابل آلمانی‌ها به داشتن دیسیپلین در هر موردی حتی ایجاد صمیمت معروف هستند و به راحتی با مهاجران ارتباط برقرار نمی‌کنند اما ایتالیا مردمی خونگرم‌تر دارد و دوستی با آن‌ها بسیار ساده‌تر است. با این وصف می‌توان گفت که شرایط زندگی دانشجویی و تحصیل در آلمان و ایتالیا با یکدیگر تفاوت دارد.

با توجه به رعایت حقوق مدنی در آلمان دانشجویان بین المللی در این کشور از تمام حقوق شهروندی برخوردار هستند و مانند شهروندان آلمانی می‌توانند طبق قوانین همزمان با تحصیل کار کنند. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به طور متوسط ماهیانه بین 850 تا 1200 یورو و در ایتالیا بین 600 تا 900 یورو تخمین زده می‌شود.

با در نظر گرفتن تمام این موارد شاید بتوان گفت که شرایط زندگی دانشجویی در آلمان نسبتا بهتر از ایتالیا است. البته کشور ایتالیا هم بهترین دانشگاه‌های معماری و مهندسی را دارد و از کیفیت بالای آموزشی برخوردار است.

اگر بین انتخاب دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا برای ادامه تحصیل مردد هستید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی‌هایی کارشناسان خبره ویزایار استفاده کنید. کارشناسان این موسسه تمام شرایط را بررسی کرده و در نهایت به شما خواهند گفت که در کدام کشور موفق‌تر خواهید بود.

مقایسه میزان پذیرش دانشگاه های ایتالیا و آلمان

برای متقاضیان تحصیل در آلمان و ایتالیا نرخ پذیرش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که شانس اخذ پذیرش برای دانشجویان بین المللی از دانشگاهی که شرایط راحت‌تری دارد و یا میزان پذیرش بیشتری دارد، بسیار بالاتر است.

شرایط تحصیلی رایگان و کیفیت بالای آموزشی دانشجویان بسیاری را برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان ترغیب می‌کند. طبیعتا میزان بالای تقاضا، پروسه اخذ پذیرش را رقابتی‌تر و سخت‌تر می‌کند. اما طبق تجربه کارشناسان ویزایار اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا نسبتا راحت‌تر است.

طبق آمار، میزان پذیرش در دانشگاه‌های آلمان حدود ۳۰ درصد و در دانشگاه‌های ایتالیا بین ۳۴ تا ۴۵ درصد است. همین آمار کوچک ثابت می‌کند که احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بیشتر از آلمان است.

داشتن روزمه تحصیلی با نمرات بالا و مدرک زبان آلمانی B۲ احتمال موفقیت شما را در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان بیشتر می‌کند در مقابل متقاضیان تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا با داشتن نمرات متوسط در مقطع دبیرستان شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را دارند.

حال این شما هستید که می‌توانید با در نظر گرفتن تمام شرایط انتخاب کنید که می‌خواهید تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را انتخاب کنید یا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا اقدام کنید.

مقایسه رتبه های بهترین دانشگاه های ایتالیا و آلمان

آخرین پاراگراف از مقایسه تحصیل در آلمان و ایتالیا را به جایگاه دانشگاه‌های این دو کشور در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا اختصاص می‌دهیم. بیشتر دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا دارای رنکینگ بالا بوده و در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. مدرک اخذ شده از دانشگاه‌های هر دو کشور بسیار معتبر است و در بیشتر نقاط جهان پذیرفته شده می‌باشد. اما بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهان (QS)، آلمان چند دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا دارد و در این زمینه از ایتالیا پیشی گرفته است. در ادامه برترین دانشگاه‌های دو کشور را بر اساس رتبه جهانی بررسی می‌کنیم:

  • دانشگاه فنی مونیخ آلمان :رتبه ۲۸

  • دانشگاه لودویگ ماکسمسلیان مونیخ آلمان: رتبه ۵۹

  • دانشگاه هایدلبرگ آلمان: رتبه ۸۴

  • دانشگاه آزاد برلین آلمان: رتبه ۹۷

  • دانشگاه صنعتی آخن آلمان: رتبه ۹۹

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا: رتبه ۱۱۱

  • دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا: رتبه ۱۳۲

  • دانشگاه بولونیا ایتالیا: رتبه ۱۳۳

  • دانشگاه پادووا ایتالیا: رتبه ۲۳۶

  • دانشگاه پلی تکنیک تورین ایتالیا: رتبه ۲۴۱

همانطور که مشاهده کردید هر دو کشور آلمان و ایتالیا بهترین دانشگاه‌های دنیا را دارند و سالانه صدها دانشجوی بین المللی متقاضی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این دو کشور هستند. نکته آخر اینکه ارائه مشاوره و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا از خدمات تخصصی ویزایار می‌باشد. درصورتی که قصد ادامه تحصیل در این دو کشور را دارید می‌توانید با کارشناسان ویزایار در تماس باشید.

برچسب‌ها:

نظر شما