شناسهٔ خبر: 68540445 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

لو رفتن نام گزینه جانشینی جواد نکونام + ایوایلو پتف کیست؟ + رزومه

بررسی رزومه جدی‌ترین کاندیدای سرمربیگری استقلال نشان می‌دهد که او کارنامه پر فراز و نشیبی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، به دنبال شکست استقلال تهران برابر استقلال خوزستان، جواد نکونام به جدایی از استقلال تهران نزدیک شد و در نهایت امشب یک گام دیگر به این جدایی نزدیک‌تر شد. در این میان، صحبت‌هایی مبنی بر حضور ایوایلو پتف به عنوان سرمربی بعدی استقلال مطرح شده است. در این مطلب به بررسی سوابق، افتخارات و بیوگرافی ایوایلو پتف خواهیم پرداخت.

ایوایلو پتف متولد ۹ جولای ۱۹۷۵ در بلغارستان است. او که سابقه بازی به عنوان هافبک را دارد، پس از بازنشستگی به مربیگری روی آورد و به‌سرعت در عرصه فوتبال اروپا مطرح شد. پتف کار مربیگری خود را از تیم "لودوگورتس رازگراد" در لیگ برتر بلغارستان آغاز کرد و با این تیم موفق به کسب دو قهرمانی در لیگ برتر بلغارستان و یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی سوپرجام بلغارستان شد. این دستاوردها او را به یکی از مربیان موفق بلغاری تبدیل کرد، چرا که پتف نخستین قهرمانی لودوگورتس در لیگ بلغارستان را رقم زد.

در ۸ اکتبر ۲۰۱۳، پتف به‌عنوان سرمربی تیم لفسکی صوفیه منصوب شد، اما این انتخاب به دلیل وابستگی‌های قبلی او به باشگاه‌های دیگر چندان محبوبیت نداشت. در مراسم معرفی عمومی او، هواداران لفسکی پیراهن او را در مقابل رسانه‌ها از تنش درآوردند که منجر به استعفای پتف در روز بعد شد.

پس از موفقیت‌های چشمگیر در بلغارستان، پتف به تیم‌های دیگری مانند "آئل لیماسول" در قبرس پیوست. در اکتبر ۲۰۱۳، پتف قراردادی با تیم قبرسی آئل لیماسول امضا کرد. او این تیم را به صدر جدول لیگ در فصل عادی رساند، سه امتیاز جلوتر از آپولون لیماسول و آپوئل نیکوزیا، که منجر به صعود به پلی‌آف شد. با اینکه آئل تا آخرین دور مسابقات صدرنشین بود، در بازی سرنوشت‌ساز مقابل آپوئل قهرمانی را از دست داد. با این حال، آئل به لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ راه یافت. پتف تیم را به پیروزی ۱-۰ مقابل زنیت سن‌پترزبورگ در مرحله سوم مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا هدایت کرد، اما در بازی برگشت با نتیجه ۰-۳ شکست خورد و از این رقابت‌ها حذف و به لیگ اروپا منتقل شد. در لیگ اروپا، آئل در مقابل تیم انگلیسی تاتنهام هاتسپر قرار گرفت و پس از شکست ۵-۱ در مجموع، حذف شد.

در دسامبر ۲۰۱۴، پتف رسماً به‌عنوان سرمربی تیم ملی بلغارستان منصوب شد. در اولین بازی رسمی او، بلغارستان در خانه با نتیجه ۲-۲ مقابل ایتالیا به تساوی رسید، در حالی که تا دقیقه ۸۴ با گل‌های ایولین پوپوف و ایلیان میتسانسکی پیش بود. تیم در نهایت در جایگاه چهارم قرار گرفت و نتوانست به یورو ۲۰۱۶ راه یابد. در دوران او، پتف علاقه‌مند به تقویت تیم ملی با جذب بازیکنانی با ریشه بلغاری مانند بوریس تاشچی و نیکولا ووجادینوویچ بود، اما به دلیل مسائل اداری، این بازیکنان نتوانستند در تیم ملی حضور یابند.

او در ادامه به تیم "دینامو زاگرب" در کرواسی پیوست. او در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷، پس از اینکه دینامو برای اولین بار در دوازده سال گذشته جام فصل را بدون کسب به پایان رساند و همچنین پس از اختلافاتی که با چندین بازیکن از جمله آنتی چوریچ، سامیر و جونیور فرناندز پیدا کرد، از سمت خود برکنار شد.

پس از دوران حضور در دینامو زاگرب، پتف به عنوان سرمربی در باشگاه قبرسی اومانیا، تیم سعودی القادسیه و باشگاه لهستانی یاگیلونیا بیاویستوک فعالیت کرد.

در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱، اعلام شد که فدراسیون فوتبال بوسنی و هرزگوین، ایوایلو پتف را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال بوسنی و هرزگوین معرفی کرده است تا این تیم را در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ هدایت کند.

او در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۱، در یک بازی مقدماتی جام جهانی مقابل فنلاند، برای اولین بار به عنوان سرمربی روی نیمکت نشست. این بازی با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. تا پایان این دوره مقدماتی، بوسنی و هرزگوین تنها ۷ امتیاز کسب کرد که بدترین عملکرد آنها در تاریخ این رقابت‌ها بود. با این حال، در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲، بوسنی و هرزگوین موفق شد در گروه خود در لیگ ملت‌های یوفا به صدر جدول برسد و به لیگ A صعود کند.

با وجود صعود به لیگ A لیگ ملت‌های یوفا، قرارداد پتف به پایان رسید و او در دسامبر ۲۰۲۲، پیش از آغاز رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۲۴ بوسنی و هرزگوین، از سمت خود به عنوان سرمربی تیم ملی کنار گذاشته شد.

در مارس ۲۰۲۳، پتف بار دیگر به عنوان سرمربی لودوگورتس رازگراد منصوب شد و جانشین آنته شیمونژا شد. او موفق شد که با این تیم به یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام حذفی بلغارستان دست پیدا کند.

با توجه به سوابق و افتخارات ایوایلو پتف، او به عنوان گزینه‌ای جدی برای هدایت استقلال تهران مطرح شده است.

او اسمی در رده نام‌های وعده داده شده به هواداران استقلال نیست و استقبال چندانی از وی نشده اما درصورت عقد قرارداد باید منتظر عملکردش در باشگاه محبوب ایران بود.

نظر شما