شناسهٔ خبر: 68532774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان:

تزریق تنها روش مدیریت پساب واحدهای ید است

گرگان- مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه تا امروز تنها روش مدیریت پساب واحدهای ید تزریق است، گفت: دانشگاه گلستان اجازه صدور مجوزی در این رابطه ندارد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا کنعانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: برای اکتشاف ید ۱۶ پهنه تا قبل از سال ۹۸ مجوز صادر شد که از این تعداد دو پهنه مجوز بهره برداری گرفتند، نخستین پهنه مربوط به سال ۸۷ و دومین پهنه مربوط به سال ۹۷ بود.

وی افزود: اکنون دو مجموعه بهره بردار ید در استان مشغول فعالیت هستند که بخشی از نیاز کشور را برطرف می‌کند و مابقی صادر می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه تا سال ۹۸ واحدهای بهره بردار مشمول عوارض آلایندگی نشدند، گفت: در مجوز بهره برداری یک شرکت ذکر شد حق تخلیه به تالاب را ندارید اما این اتفاق رخ داد و جریمه‌ای هم صورت نگرفت.

وی یادآور شد: زمانی که در استان مستقر شدیم با بررسی‌های انجام شده متوجه استراتژیک بودن صنعت شدیم که بخشی از نیازهای کشور را در حال تأمین است و بخشی هم برای کشور ارزآوری دارد.

کنعانی با اشاره به اینکه جلوگیری از روند توسعه این صنعت یکی از اتفاق‌هایی بود که در استان رخ داد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجوز برای ۱۶ پهنه در اختیار داشتیم مجوزی برای پهنه جدید گرفته نشد و از این تعداد تنها اکسیر ید در حال فعالیت است و مابقی مجوزها بر روی کاغذ است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بهره بردار از سال ۹۸ جریمه شدند، ادامه داد: تلاش داشتیم تخلیه در تالاب انجام نشود و برای این موضوع چندین سال درگیر پرونده حقوقی بودیم که در این مکان تالابی وجود ندارد و با پیگری‌های انجام شده توانستیم به اثبات برسانیم که در این مکان تالاب وجود دارد و بعد جرایم تخریب تالاب محاسبه شد.

مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد دو واحدهای که در حال بهره برداری بودند ۴۰۰ لیتر در ثانیه پساب تولید می‌کردند که بر همین اساس در شورای برنامه‌ریزی مصوب شد روش مدیریت پساب تخلیه به محیط پذیرنده صورت نگیرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: اکنون یکی از این کارخانه‌ها از فروردین سال گذشته صد درصد پساب را تزریق می‌کند هیچ تخلیه‌ای به تالاب ندارد، بعد از سال‌ها فعالیت برای زیر ساخت خود هزینه کرده و اکنون از لیست آلاینده خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه واحد دیگر همچنان پساب خود را در تالاب تخلیه می‌کند، افزود: جرایم آلایندگی برای این واحد همچنان در حال محاسبه است.

مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: واحد اکسیرید ایرانیان که سال ۹۵ مجوز تخلیه به محیط پذیرنده را اخذ کرد که باید پساب به اعماق زمین انتقال داده شود و این تعهد انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز تنها روش مدیریت پساب واحدهای ید تزریق است، یادآور شد: با توجه به اینکه دانشگاه گلستان مطالعاتی در مورد روش تخریب انجام داده است ما اجازه صدور این مجوز را ندارد و تا زمانی که به سوالات تیم کارشناسی ما پاسخ داده نشود ما مجوز مکانیکی تبخیر را نخواهیم داد.

نظر شما