شناسهٔ خبر: 68532657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بر اساس طرح باغ ایرانی در اصفهان صورت می‌گیرد؛

احیای باغ دوره صفویه با آغاز پروژه «مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه»

اصفهان - مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از آغاز پروژه«مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه» در راستای حفظ بناهای ارزشمند شهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز پروژه «مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه» اظهار کرد: باقوشخانه یا باغ قوشخانه نام یکی از باغ‌های بزرگ و باشکوه سلطنتی در شهر اصفهان بود که در عصر صفوی و دوران سلطنت شاه‌عباس محل نگهداری و پرورش قوش و بازهای شکاری به‌شمار می‌رفت.

وی افزود: این باغ در دوره‌های مختلف تاریخی به‌اندازه‌ای بااهمیت بوده است که در سفرنامه سیاحان خارجی همچون «ژان شاردن» سیاح فرانسوی به آن اشاره‌شده است. این باغ در ابتدای دورهء پهلوی به همراه ابنیهء موجود در آن در تحت تملک یکی از سران حکومتی پهلوی به نام «مشیرفاطمی» قرار گرفت که وی ضمن ایجاد تغییراتی در بنای یادشده در جبههءمیانی باغ نیز بنای کوشک مانند دیگری برای اقامت شخصی خویش احداث کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیوارهای باغ برداشته شد و به عنوان یک پارک شهری در اختیار مردم قرار گرفت و کوشک میانی مشیرفاطمی به کتابخانه‌ای عمومی تبدیل شد که تا حدود یک دهه پیش این کتابخانه فعال بود و پس از تعطیل شدن کتابخانه، کوشک میانی به علت رهاشدگی و آسیب‌های وارده به مکانی متروکه بدل شده بود.

ایزدخواستی اضافه کرد: مساحت عرصه پارک باغ قوشخانه ۴۷ هزار و ۷۲۴ مترمربع است که مساحت کوشک میانی که در آن قرارگرفته است بالغ‌بر ۲۷۶ مترمربع است و به‌واسطه مخروبه بودن این بنا، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مرمت این بنا و عرصه اطراف آن را که درمجموع بالغ‌بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع است را شروع کرده است.

احیای باغ دوره صفویه با آغاز پروژه «مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه»

مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه

وی با بیان اینکه مطالعات و طرح مرمت کوشک مذکور در سال گذشته توسط آتلیه سازمان انجام شد و عملیات مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه از هفته پیش آغازشده است، گفت: مدت انجام این پروژه تا پایان سال جاری است که کف‌سازی، بدنه سازی، مرمت بام، استحکام‌بخشی جرزها، طراحی تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، ساخت در و پنجره و… بخشی از عملیات این پروژه است که اعتبار مرمتی آن از محل منابع منطقه ۷ شهرداری اصفهان تأمین می‌شود.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان اظهار کرد: عملیات مرمت و احیای کوشک میانی باغ قوشخانه همچون سایر پروژه‌های مرمت و احیایی که توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌گونه‌ای خواهد بود که بر ساختار و هویت تاریخی بنا لطمه‌ای وارد نشود و مکان ارزشمند تاریخی دیگر شهر اصفهان برای بهره بیشتر شهروندان و حفظ هویت تمدنی آنان احیا شود.

احیای باغ دوره صفویه با آغاز پروژه «مرمت کوشک میانی باغ قوشخانه»

کاربری جدید کوشک میانی باغ قوشخانه

ایزدخواستی گفت: این بنا پس از مرمت در اختیار سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان خواهد شد و به عنوان یک مرکز فرهنگی کودک و نوجوان به بهره‌برداری می‌رسد که با اهتمام منطقه ۷ شهرداری اصفهان به انجام خواهد رسید.

وی افزود: طرح احیای باغ مذکور نیز برمبنای یک باغ ایرانی در سال گذشته توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تدوین شد. این طرح با توجه به مؤلفه‌های باغ‌های ایرانی و شواهد تاریخی و اسناد دوره قاجار همچون نقشه چیریکوف انجام شد که امکان اجرای قسمتی از آنکه با پوشش گیاهی باغ در تعارض نیست، وجود دارد و در دستور کار منطقه ۷ شهرداری اصفهان است. به این شکل باغ قوشخانه به عنوان یکی از معدود باغات به جا مانده از میان بیش از یکصد باغ دوره صفوی، می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر فعال شود.

نظر شما