شناسهٔ خبر: 68531490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ترکیه خواستار عضویت در بریکس

کرملین از درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن کامل به بریکس خبر داد و اعلام کرد که کشورهای عضو این گروه این پیشنهاد را بررسی خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

کرملین از درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن کامل به بریکس خبر داد و اعلام کرد که کشورهای عضو این گروه این پیشنهاد را بررسی خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود در نشست ماه آینده سران بریکس که قرار است در شهر «کازان» روسیه برگزار شود، درخواست ترکیه برای پیوستن به این گروه بررسی شود.

پیش از این، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه، با اشاره به تأکیدهای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، مبنی بر تمایل آنکارا برای پیوستن به بریکس گفته بود که روند درخواست عضویت کشورش در بریکس در حال انجام است. او گفت: «رئیس‌جمهور ما به صراحت اعلام کرده است ‌ترکیه می‌خواهد در همه پلتفرم‌های مهم از‌جمله بریکس مشارکت کند‌». بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به آن پیوست. این گروه با عضویت ایران، مصر، اتیوپی و امارات عربی متحده در سال جاری میلادی گسترش یافت. بنا بر گفته منابع خبری، عربستان سعودی در حال بررسی پیوستن به بریکس است و جمهوری آذربایجان و مالزی نیز به صورت رسمی درخواست عضویت در آن را ارائه‌ کرده‌اند.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ در نشست بریکس در آفریقای جنوبی شرکت کرده بود. آن‌گونه که اعلام شده، هدف بریکس تقویت اقتصادهای بزرگ نوظهور برای مقابله با نظم جهانی به رهبری غرب است. رهبری ترکیه که از عدم پیشرفت در تلاش‌های چند‌ساله خود برای عضویت در اتحادیه اروپا ناامید شده، به دنبال افزایش نفوذ جهانی این کشور است. هفته گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت ‌کشورش باید به‌طور «هم‌زمان» روابط خود را با شرق و غرب توسعه دهد. البته او در ماه ژوئن با تأکید بر اینکه بریکس را جایگزینی برای دیگر سازمان‌ها نمی‌داند، گفته بود که کشورش همچنان به‌طور رسمی کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا‌ست. ترکیه که در سال ۱۹۵۲ به سازمان ناتو پیوست، از سال ۲۰۰۵ در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا‌ست، اما این مذاکرات در سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه پارلمان اروپا مدعی نقض حقوق بشر در ترکیه شد، به حالت تعلیق درآمد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوایل سال جاری میلادی با استقبال از تمایل ترکیه برای پیوستن به بریکس، اعلام کرد ‌مسکو از این خواسته حمایت خواهد کرد.

در‌صورتی‌که ترکیه به عضویت بریکس درآید، اولین کشور عضو ناتو خواهد بود که وارد این گروه اقتصادی شده است. ترکیه با وجود حمله نظامی روسیه به اوکراین، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.

 

نظر شما