شناسهٔ خبر: 68531400 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جشنواره مطرح سینمایی به تریبونی برای اعتراض به بحران انسانی تبدیل شد

افتتاح فستیوال فیلم تورنتو با فریاد

دنیای اقتصاد : یازده ماه از بحران غزه می‌گذرد؛ نبردی که در آن هزاران انسان بی‌گناه جان باخته یا زندگی‌شان به خطر افتاده است. همین موضوع باعث شده فعالان حقوق بشر، به‌ویژه هنرمندان و طرفداران فلسطین، از هر تریبونی ازجمله جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی چون اسکار، کن و ونیز استفاده کنند تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانند. در تازه‌ترین موج این اعتراضات در مراسم گشایش جشنواره فیلم تورنتو فرصتی دست داد تا بار دیگر نگرانی از نسل‌کشی فریاد کشیده شود.

صاحب‌خبر -

  به گزارش ورایتی، جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۴ در حالی کار خود را شروع کرد که شب افتتاحیه، با تجمع طرفداران فلسطین معترض به رویال بانک کانادا که شریک رسمی این رویداد سینمایی است، مراسم دقایقی متوقف شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که چند معترض پیش از ساعت ۶ و آغاز برنامه افتتاحیه وارد سینما پرنس ولز شدند و نمایش فیلم درام «فندق‌شکن‌ها» با بازی بن استیلر و به کارگردانی دیوید گوردون گرین را متوقف کردند. آنها شعار «آر‌بی‌سی نسل‌کشی را تامین مالی می‌کند» سر داده بودند که اشاره‌ای آشکار به روابط این بانک با اسرائیل داشت. تظاهرکنندگان تابلوهایی در دست داشتند که پیام‌هایی با همین مضمون داشت؛ از جمله اینکه «آر‌بی‌سی آینده ما را می‌کشد». معترضان پس از دقایقی توسط نیروهای امنیتی به بیرون از سالن هدایت شدند.

همدردی مدیر جشنواره

پس از فروکش کردن اعتراضات در سالن مراسم، کامرون بیلی، مدیر جشنواره فیلم تورنتو، سخنان افتتاحیه خود را ادامه داد.

مدیریت جشنواره در پاسخ به این اعتراض با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد بحران انسانی همچنان تاثیر ویرانگری دارد و این جشنواره با همه کسانی که تحت‌تاثیر این بحران  قرار گرفته‌اند احساس همدردی می‌کند.

این نخستین باری نیست که مشارکت RBC در جشنواره تورنتو باعث بحث و جدل می‌شود. سال پیش و قبل از آغاز جنگ ۷ اکتبر، گروهی از فیلم‌سازان کانادایی همراه چهره‌های هالیوود از جشنواره فیلم تورنتو خواستند تا روابط خود را با این کمپانی صنعت نفت و گاز به دلیل تامین مالی اسرائیل قطع کند.

مارک روفالو، ریچل مک آدامز و واکین فینیکس با امضای نامه سرگشاده نگرانی‌های خود را برای همکاری جشنواره تورنتو با RBC  ابراز کردند و به حمایت از این کمپین برخاستند.

در بیانیه مطبوعاتی مخالفان با این همکاری، از بیان اعتراض همزمان با نمایش فیلم «فندق‌شکن‌ها» به عنوان «اقدامی در همبستگی با کسانی که برای رسیدگی به وضعیت اضطراری آب و هوایی و همچنین پایان دادن به جنگ در غزه و حمایت از حاکمیت بومی می‌جنگند» یاد شد.

الزا کفارت از کمپانی «میدنایت کینگ‌دام فیلمز» که سازمان‌دهنده و سخنگوی این کمپین است، گفت: رابطه جشنواره تورنتو با RBC به معنی جنایتی با هدف سفیدشویی هنری کمپانی‌ای است که هم زندگی انسان و هم کره زمین را تهدید می‌کند. ما به عنوان دست‌اندرکاران سینما، اجازه نمی‌دهیم صنعت ما را کسانی که از تخریب آب‌و‌هوا و جوامع ما سود می‌برند، به نفع خود به کار ببرند.

چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم تورنتو پنج‌شنبه کار خود را با اولین نمایش رسمی جهانی «فندق‌شکن‌ها» آغاز کرد. این جشنواره در روزهای آینده، فیلم‌هایی مانند «بهشت» ران هاوارد، کمدی ترسناک «شب‌باز» ماریل هلر با بازی ایمی آدامز، انیمیشن «ربات وحشی» و فیلم «ما در زمان زندگی می‌کنیم» جان کراولی با بازی اندرو گارفیلد و فلورانس پیو را در برنامه دارد.

حضور بزرگان

سال پیش اعتصاب دوگانه بازیگران و نویسندگان آمریکا موجب شد چهره‌ها برای معرفی فیلم‌های خود به جشنواره نروند. امسال اما جنیفر لوپز، آنجلینا جولی، التون جان، بروس اسپرینگستین، سلما هایک، کیت بلانشت و نیکول کیدمن شماری از چهره‌های مطرح هستند که انتظار می‌رود در بزرگ‌ترین شهر کانادا پروژه‌های جدید خود را رونمایی کنند. کامرون بیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: تورنتو به خاطر هیجان تماشاگرانش شناخته شده و این هیجان زمانی که بزرگ‌ترین ستاره‌های جهان اینجا هستند به اوج می‌رسد. خوشحالیم که جشنواره را بدون محدودیت‌های سال گذشته برگزار می‌کنیم، اگرچه فکر می‌کنم سال پیش هم با توجه به شرایط، توانستیم بهترین کار را انجام دهیم.

در مراسم افتتاحیه تماشاگران به‌گرمی از استیلر استقبال کردند که در کنار کارگردان، دیوید گوردون گرین، برای معرفی «فندق‌شکن» حضور یافته بود. این کمدی داستان یک بساز‌بفروش در شیکاگو را تصویر می‌کند که پس از مرگ خواهرش و شوهر او باید از ۴ خواهرزاده یتیم خود مراقبت کند.

در مجموع امسال ۲۷۸ فیلم در جدول اکران جشنواره جای دارند و آندره آ بوچلی، رابی ویلیامز، پل آنکا و فارل ویلیامز نیز قرار است برای نمایش فیلم‌های جدیدی درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای خود در جشنواره حاضر باشند. مجموعه‌ای از درام‌های ورزشی واقعی الهام‌بخش هم در برنامه جای دارند، از جمله «غیرقابل توقف» درباره جارل جرومی که پای راستش را از دست داده و آرزوی حرفه‌ای شدن دارد. لوپز در نقش مادر این پسر نقش‌آفرینی کرده است.

در روز پایانی، جایزه منتخب مردم که توسط آرای تماشاگران به آن داده شده، اهدا می‌شود. این جایزه معمولا مانند یک اسکار اولیه عمل می‌کند و «سرزمین آوارگان» و «کتاب سبز» از همین جا روند موفقیت خود را آغاز کردند. جشنواره امسال، که از پنج‌شنبه کار خود را شروع کرده تا ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) ادامه دارد.

 

نظر شما