شناسهٔ خبر: 68528985 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مطالعه فضانوردان چینی روی میکروب‌های باستانی در ایستگاه فضایی تیانگونگ

ایسنا

فضانوردان چینی در حالی میکروب‌های باستانی را در ایستگاه فضایی تیانگونگ مطالعه می‌کنند که هدفشان، ارزیابی چگونگی سازگاری میکروارگانیسم‌ها در فضاست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش  بولتن نیوز به نقل از ایسنا، فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ(Tiangong) در حال مطالعه میکروب‌های باستانی بی‌هوازی در یک آزمایش هستند تا تعیین کنند آیا برخی از اشکال اولیه حیات زمین می‌توانند یک محیط کیهانی شبیه‌سازی شده را تحمل کنند یا خیر.

خدمه ماموریت شنژو 18(Shenzhou 18) تحت فرماندهی یه گوانگفو(Ye Guangfu) و خدمه شامل لی کونگ(Li Cong) و لی گوانگسو(Li Guangsu) از اواخر آوریل در ایستگاه فضایی تیانگونگ مستقر شده‌اند و مشغول انجام پیاده‌روی فضایی و اجرای آزمایش‌ها شده‌اند.

این کار علمی جدید شامل تحقیق در مورد آسیب تشعشعات فضایی و سازگاری آرکیاها(میکروب‌های باستانی بی‌هوازی) است.

آرکیاها دسته‌ای از موجودات تک سلولی و یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های حیات زمین هستند. آرکیاهای مورد استفاده در این آزمایش، هیدروژن و کربن دی‌اکسید را مصرف می‌کنند و متان تولید می‌کنند.

طبق گزارش تلویزیون دولتی چین، هدف این تحقیق آزمایش بقای آنها در شرایط مشابه مریخ و تشعشعات شدید کیهانی است که به جستجوی حیات بیگانه کمک می‌کند.

متان یک نشانگر زیستی بالقوه و همچنین گازی است که توسط فرآیندهای زمین‌شناسی تولید می‌شود و تاکنون بارها در مریخ شناسایی شده است و مورد توجه دانشمندان است.

آزمایش‌های مشابهی به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد پتانسیل وجود حیات در فراسوی زمین به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) ارسال شده است.

آرکیاهای بی‌هوازی در اوایل سال جاری با فضاپیمای باری تیانژو 7(Tianzhou 7) به ایستگاه فضایی تحویل داده شدند و در یک ماژول سانتریفیوژ کوچک در تیانگونگ قرار گرفتند.

در همین حال، خدمه ماموریت شنژو 18 روی طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها و کارهای تعمیر و نگه‌داری کار می‌کنند.

سایر آزمایش‌های اخیر شامل مطالعات فارماکوکینتیک برای ارزیابی تأثیر پروازهای فضایی طولانی مدت بر بدن انسان و ارائه مرجع برای توسعه داروها در مدار است.

چین ساخت تیانگونگ را در اواخر سال 2022 به پایان رساند و قصد دارد این پایگاه مداری را برای حداقل یک دهه به طور دائم فعال نگه دارد و آزمایش‌های خود را به انجام برساند.

انتظار می‌رود فضانوردان ماموریت «شنژو 19» حوالی ماه نوامبر 2024 به سمت ایستگاه تیانگونگ پرتاب شوند. آنها ایستگاه را از خدمه فعلی، پس از چند روز اقامت مشترک با آنها تحویل خواهند گرفت و سپس خدمه «شنژو 18» به زمین بازخواهند گشت.

نظر شما