شناسهٔ خبر: 68520030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نتانیاهو: توافق آتش‌بس در غزه نزدیک نیست/ کاخ سفید: به توافق آتش بس نزدیک هستیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گزارش‌های سی‌ان‌ان و دیگران مبنی براینکه دولت آمریکا معتقد است توافق ۹۰ درصد تکمیل شده است را رد کرد و گفت: این نادرست است. یک داستان، یک روایت وجود دارد که معامله‌ای وجود دارد. حماس با هیچ چیز موافق نیست. نه با کریدور فیلادلفیا، نه به اصول مبادله اسیران پس این فقط یک روایت غلط است.»

صاحب‌خبر -
بنیامین نتانیاهو در مورد آتش‌بس و توافق اسیران به فاکس نیوز گفت: «هیچ توافقی در حال انجام نیست. و متاسفانه موعد آن نزدیک نیست.»
 
به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گزارش‌های سی‌ان‌ان و دیگران مبنی براینکه دولت آمریکا معتقد است توافق ۹۰ درصد تکمیل شده است را رد کرد و گفت: این نادرست است. یک داستان، یک روایت وجود دارد که معامله‌ای وجود دارد. حماس با هیچ چیز موافق نیست. نه با کریدور فیلادلفیا، نه به اصول مبادله اسیران پس این فقط یک روایت غلط است.»
 
نتانیاهو با اتهامات فزاینده‌ای مبنی بر اینکه عمداً توافق با حماس را مسدود کرده، مواجه است. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، با استناد به سندی که به دست آورده، گزارش داد که نتانیاهو در ماه ژوئیه با ارائه مجموعه‌ای از خواسته‌های جدید  عملاً پیش‌نویس توافقنامه اسیران و آتش‌بس را برجسته کرد.
 
چندین خبرگزاری، از جمله سی ان ان، از خواسته‌های نتانیاهو در اواخر ماه ژوئیه گزارش داده‌اند، اما این اولین بار است که سند اسرائیلی به طور کامل به دست می آید.
 
در مصاحبه با فاکس نیوز، نتانیاهو اتهامات مربوط به مانع تراشی در توافق را رد کرد و مدعی شد:« مانع پایان این جنگ حماس است. مانع آزادی گروگان ها حماس است. من نیستم.»
 
نتانیاهو همچنین درباره گزارش‌هایی که نشان می‌دهد خانواده‌های اسیران آمریکایی که هنوز در دست حماس هستند، در حال لابی کردن دولت آمریکا برای آزادی یکجانبه عزیزانشان هستند، مورد سوال قرار گرفت. او گفت: «نمی دانم. می دانید، من خانواده‌ها را قضاوت نمی‌کنم. آن‌ها رنج عظیمی را پشت سر می‌گذارند.»
 
در همین حال، حماس، نتانیاهو را به استفاده از «فرار و مانورهای فریبنده» برای اجتناب از دستیابی به توافق بر سر آتش بس متهم کرده است.
 
خلیل الحیه، رئیس تیم مذاکره‌کننده این سازمان، در سخنانی که در تلگرام منتشر شد، گفت: «سلسله طفره‌روی‌ها و مانورهای فریبنده نتانیاهو برای فرار از تعهد به توافق بر سر آتش‌بس، اکنون به طور کامل در معرض دید میانجی‌گران قرار گرفته است. دولت آمریکا، افکار عمومی جهانی و حتی مردم (اسرائیل)».
 
الحیه گفت: حماس تاکید کرد که «هر توافقی باید شامل توقف همه جانبه تجاوز علیه مردم فلسطین، خروج کامل از غزه از جمله محور فیلادلفیا، آزادی بازگشت برای آوارگان، کمک به مردم ما، بازسازی آنچه در اشغال است، باشد.»
 

کاخ سفید: به توافق آتش بس در غزه نزدیک هستیم

 
سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکرات برای دستیبابی به توافق آتش بس در غزه و آزادی اسرا گفت: ما معتقدیم که به توافق نزدیک هستیم.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، «جان کربی» سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران درباره توافق آتش‌بس در غزه گفت: : «بدون تردید، ما در دولت از اینکه هنوز نتوانسته‌ایم این توافق را به نتیجه برسانیم، ناراحت هستیم.»
 
کربی تصریح کرد: مذاکره گنندگان «در آستانه توافق هستند و درصد نزدیکی انها به توافق ۹۰ درصد است.»
 
این سخنگوی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: «شما آن را خوش بینانه می نامید. من آن را دقیق می گویم. ما معتقدیم که به توافق نزدیک هستیم.»
 
اظهارات این سخنگوی دولت آمریکا در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز گفته است: «توافقی در آستانه دستیابی نیست. متأسفانه چنین توافقی نزدیک نیست.»

نظر شما