شناسهٔ خبر: 68517162 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

بدون صلاح، موسیالا، رودریگو و....

چه فهرست عجیبی: فراموش شده‌های توپ طلا

فهرست نامزدهای توپ طلا دیروز اعلام شد، فهرستی با چند سورپرایز و البته ستاره‌های بزرگی که شاید به ناحق در این لیست حضور نداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی تنها کسانی نیستند که در فهرست نامزدهای دریافت جایزه توپ طلا غایب هستند. اتفاقی بی‌سابقه از سال 2003 که پایان رسمی عصر مسی و رونالدو را رقم زد.

2077166

برای اولین بار پس از 21 سال، با غیبت لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در فهرست نامزدهای معتبرترین جایزه انفرادی فوتبال روبرو شده‌ایم. یک تغییر نسل در توپ طلا.

اینکه برنده فعلی توپ طلا از لیست نامزدهای سال بعد کنار گذاشته شود، جای تعجب دارد، اما اگرچه وضعیت عجیب است، اما چیز جدیدی نیست. این اتفاق برای خود لئو مسی در سال 2022 و پس از بردن جایزه 2021 رخ داده است. این تنها غیبت بازیکن آرژانتینی از سال 2006 بود. 

کریستیانو در سال 2004 با 11 رای در بین بهترین‌ها ظاهر شد، بدون اینکه بتواند شوچنکو را برای تاج و تخت به چالش بکشد، که با 175 رای، وارث ندود شد. از آن دوره تا سال 2023، بازیکن پرتغالی هرگز در لیست نامزدهای اولیه توپ طلا غایب نبود. با بازی در ایالات متحده و عربستان سعودی، حذف این دو ستاره اجتناب‌ناپذیر بود.

2077165

اما دو فوق ستاره پرتغالی و آرژانتینی که در مجموع 13 توپ طلا بردند، در کنار غیبت تیبو کورتوا که به دلیل مصدومیت شدیدش منطقی نیز بود، تنها فراموش‌شده‌های توپ طلا نیستند.

اگر رونون ویلیامز، دروازه‌بان 32 ساله آفریقای جنوبی، شگفتی اصلی در فهرست نامزدهای جایزه یاشین بود که بهترین دروازه‌بان فصل 24-2023 را معرفی می‌کند، حضور آدمولا لوکمن در میان 30 نامزد برای بهترین بازیکن مرد نیز جالب توجه بود. او با زدن 17 گل و ارسال 2 پاس گل و 1 عملکرد درخشان با آتالانتا در لیگ اروپا شایستگی حضور در نامزدهای نهایی را داشت اما در این بین غایبان مهمی نیز دیده می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از آنها جمال موسیالا، ستاره بایرن و تیم ملی آلمان است که با 12 گل و 8 پاس گل، عملکرد قابل توجهی در یورو 2024 نیز داشت.

یا می‌توان به کوین دی بروینه اشاره کرد که با 6 گل و 18 پاس گل می‌توانست در جمع نامزدهای نهایی باشد. دی بروینه در سال 2022 سوم شده بود. ایلکای گوندوگان (5 گل و 14 پاس گل)، برناردو سیلوا (11 گل و 10 پاس گل) یا برونو فرناندز (15 گل و 13 پاس گل) نیز غایبان فهرست هستند. همه آنها بدون اینکه مهاجم باشند برای تیمشان سرمایه بزرگی بودند.

2057551

همچنین می‌توان از سایر بازیکنانی نام برد که اگرچه به سطح عالی سال‌های گذشته نرسیدند اما شایستگی قرار گرفتن در فهرست اولیه را داشتند: روبرت لواندوفسکی (26 گل و 9 پاس گل)، محمد صلاح (25 گل و 14 پاس گل) یا آنتوان گریزمان (24 گل و 8 پاس گل). او آماری مشابه آرتم دووبیک داشت که با 25 گل و 10 پاس گل توانست وارد فهرست نامزدهای توپ طلا شود.

2077167

اما همچنان می‌توان از بازیکنانی دیگر نام برد که لایق حضور در فهرست اولیه بودند: رودریگو گوئس از رئال (17 گل و 9 پاس گل) که بعد از اطلاع از غیبتش، واکنش اعتراضی فوری نشان داد. یا خولین آلوارز (19 گل و 13 پاس گل) که در دوره قبل رتبه هفتم را داشت و سرمربی اسپانیا، لوئیس دلا فوئنته، به او نمره کامل داده بود.

2066916

درنهایت، فصل فوق‌العاده مهاجم سوئدی اسپورتینگ پرتغال، ویکتور گیوکرس، با 43 گل و 15 پاس گل هم نادیده گرفته شد، احتمالا به خاطر بازی در لیگ پرتغال که بین 5 لیگ معتبر فوتبال اروپا نیست.

در این بین جدی‌ترین واکنش را رودریگو نشان داد که با انتشار تصاویری از جام‌هایی که در فصل گذشته با رئال برد، اعتراض خود به این فهرست را نشان داد. رودریگو باور نمی‌کرد حتی در 30 تای اول هم نباشد.

2077163

مکس ایبرل، مدیر ورزشی بایرن، نیز مطابق انتظار از عدم حضور جمال موسیالا در لیست اولیه نامزدهای توپ طلا گلایه کرد.

ایبرل ضمن ابراز ناراضایتی از این اتفاق گفت که در بایرن همه متعجب شده‌اند از اینکه موسیالا در بین 30 بازیکن برتر سال هم قرار ندارد. او گفت: «من برای هر بازیکنی که نامزد توپ طلا می‌شود خوشحالم، اما در بایرن ما از اینکه جمال موسیالا در این لیست نیست بسیار شگفت‌زده شده‌ایم.»

فهرستی که مثل همیشه قابل بحث بود و منتقدان زیادی داشت. حق برخی خورده شد و حضور برخی نیز با سورپرایز همراه بود.

برچسب‌ها:

نظر شما