شناسهٔ خبر: 68512515 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تعیین عرصه و حریم ۵ تپه تاریخی در کرمانشاه

مهدی خالوندی

تعیین عرصه و حریم ۵ تپه تاریخی در استان کرمانشاه انجام شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، داریوش فرمانی گفت: تپه‌های کلگاه تپه، تپه تاریخی طلسم، تپه تپه‌بور، تپه یاوکل و تپه کرند کهنه تعیین عرصه و حریم شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: تپه کلگاه تپه واقع در روستای کلگاه از توابع بخش مرکزی سنقر است که بعد از گمانه زنی این تپه در ۲۶ نقطه مجموع حریم و عرصه این تپه تاریخی مشخص شد.

او گفت: همچنین تپه تاریخی طلسم واقع در روستای طلسم از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو است که مهم‌ترین حوزه تپه شهرستان دالاهو و دارای گورستان زمان اشکانی است، تعیین عرصه و حریم شده است.
فرمانی در ادامه گفت: تپه تپه‌بور واقع در شهرستان جوانرود است که به تازگی مورد گمانه زنی قرار گرفته و حریم و عرصه آن مشخص شد.

او افزود: همچنین گمانه‌زنی تپه‌های یاو کل ۱ و یاو کل ۲ در شهرستان گیلان‌غرب واقع در روستای ملاط آباد انجام شد و توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی حریم و عرصه آن مشخص شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در خاتمه با بیان اینکه توسعه کاوش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم آثار و تپه های تاریخی با هدف حفاظت از این آثار جزو اولویت‌های اداره کل قرار دارد، گفت: در محوطه باستانی کرند کهنه که یک محوطه باستانی است یک تپه تاریخی کشف شده و کارشناسان در حال بررسی و تعیین نقاط این تپه به سفال‌های مختلفی برخوردند که نیاز به پژوهش‌های بیشتری در آینده است.

انتهای پیام/

نظر شما