شناسهٔ خبر: 68512314 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه:

فضای مجازی عمر کوتاه ولی عمق بسیار زیادی دارد

شهرکرد- یک استاد دانشگاه گفت: ابزار رسانه و فضای مجازی عمر کوتاه ولی عمق بسیار زیادی دارد و با گسترش عمق آن فضای مجازی در واقعیت به فضای حقیقی تبدیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عزیز موسایی در خصوص استفاده ابزاری قدرت‌های استکباری از رسانه‌ها وپلتفرم‌های پیام‌رسانی گفت: آزادی با انواع شمول آن اعم از آزادی بیان، آزادی اطلاعات، رسانه‌ها از جمله مفاهیمی است که آمریکا و غرب به دنبال استفاده ابزاری از آن بوده و به دلیل سیاستهای استکباری با بیان آن و اجرای شوهای تبلیغاتی سعی در فریب اذهان عمومی و نزدیک‌تر شدن به اهداف خود می‌باشند.

موسایی با اشاره به تأثیر پذیری رسانه‌ها افزود: ابزار رسانه و فضای مجازی عمر کوتاه ولی عمق بسیار زیادی دارد و با گسترش عمق آن فضای مجازی در واقعیت به فضای حقیقی تبدیل خواهد شد.

وی اذعان داشت: مؤلفه‌های قدرت کشورها متفاوت از قبل شده و برخی عوامل از جمله «اشراف اطلاعاتی» یک عامل بسیار تعیین کننده است که از طرق مختلف خصوصاً از طریق همین پلتفرم‌ها و فضای مجازی جمع آوری می‌شود.

قدرت‌های استکباری از ابزار رسانه استفاده می‌کنند

موسایی اظهار داشت: قدرت‌های استکباری از ابزار رسانه، فناوری و پلتفرم‌ها برای حفظ موجودیت خود و افزایش قدرت خود و نقض حاکمیت و نفوذ در سایر کشورها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به مصادیق دخالت قدرت‌های استکباری از طریق رسانه‌ها گفت: در یک جا شاهد هستیم به دلیل حفظ حاکمیت کشور حساب رئیس جمهور آن کشور مسدود و در جای دیگر مالک تلگرام به دلیل ندادن اطلاعات دستگیر و در جای هم در همین فضا آموزش ساخت تجهیزات آتش زا، مقابله با پلیس، خرابکاری و نافرمانی مدنی داده می‌شود که این همان دوگانگی برخورد و استفاده از ابزارها و آزادی اطلاعات است.

موسایی در ادامه بیان کرد: برخورد دوگانه و چندگانه آمریکا و غرب در موضوعاتی مانند آزادی بیان، آزادی اطلاعات، حقوق زنان، استفاده از تکنولوژی امنیت حقوق بشر حقوق سیاسی، حق حاکمیت کاملاً مشهود است.

وی افزود: کشورهای استکباری از شبکه‌های اجتماعی برای عضویت کاربران با دریافت اطلاعات کامل آنان به عنوان یک ابزار به دنبال آن هستند و پلتفرم‌ها را مجبور به اشتراک اطلاعات با آنها می‌کنند و در صورت عدم همکاری در واگذاری اطلاعات با تهدید و دستگیری مالکان آنان برخورد می‌کنند.

وی گفت: برخی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ با اجبار با تعامل و همکاری با کشورهای آمریکا و اروپایی از قوانین استکباری آنها پیروی و با واگذاری اطلاعات سانسور شدید جنایات این کشورها و رژیم صهیونیستی و حتی سانسور شخصیت‌ها از جمله شهید سلیمانی و بایکوت حرف‌های حق ملت‌های آزاده و مظلوم به حفظ حیات خود در ادامه می‌دهند.

موسایی با اشاره با دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه افزود: اقداماتی مانند مجله شارلی ابد، ممانعت از فروش کتابهای مروج اسلام، وضع و اعمال قوانین ضد حجاب، مقابله با مطرح کردن موضوع هلوکاست، دروغ بودن آزادی بیان فرانسه را ثابت کرده است.

وی اظهار داشت: کشورهای آمریکا و اروپایی نیز اثبات کرده‌اند که رسانه و فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پلتفرم‌ها ابزار مناسب برای جمع‌آوری اطلاعات برای آنها هستند و از آنجایی که امروزه اطلاعات یکی از ابزار و مؤلفه‌های قدرت و برتری کشورهاست لذا با همکاری پیام رسانها باخواسته‌های آنان قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

موسایی در پایان با اشاره به تذکر رهبر انقلاب به هوشیاری و نظام‌مند کردن فضای مجازی گفت: آنچه روشن و مهم است این است که فضای مجازی دیگر مجازی نیست و در واقع فضای واقعی و بستر دائمی زندگی مردم محسوب می‌شود، لذا ضرورت حفظ اطلاعات مردم و کاربران و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات کشور و کاربران، حفظ امنیت کشور و سلامت فرهنگی اخلاقی و … و برای تبدیل تهدیدات فضای مجازی به فرصت ایجاب می‌کند که حکمرانی در فضای مجازی قانونمند و نظام‌مند و تابع قانون شود.

نظر شما