شناسهٔ خبر: 68503656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآنی اصفهان:

فعالیت‌های قرآنی و مذهبی از قالب دولتی خارج شود

اصفهان- رییس دانشگاه علوم و معارف قرآنی اصفهان گفت: باید فعالیت‌های قرآنی و مذهبی را از قالب دولتی خارج کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد سجادی ظهر چهارشنبه در حاشیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد راهکاری برای ارتقا جایگاه فرهنگ قرآنی در جامعه اظهار داشت: در هر حوزه به‌خصوص در بخش فرهنگ درصورتی‌که حمایت دولتی دورادور و بدون چشم داشت انجام شود موفق خواهد شد اما هنگامی که دولتمردان با انگیزه‌های غیرمعنوی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را انجام می‌دهند نتیجه‌ای معکوس به همراه دارد.

وی با بیان اینکه انحصاری کردن بلای جان فعالیت‌های فرهنگی شده افزود: فعالیت‌های فرهنگی اگر به سمت انحصاری شدن پیش برود کم‌کم شاهد تعطیلی آنها خواهیم بود چرا که انحصارطلبی تنها گزارش ردکردن و ارائه آمار مطرح است و در نهایت نتیجه آن خاموشی چراغ فرهنگ است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی اصفهان گفت: باید فعالیت‌های قرآنی و مذهبی را از قالب دولتی خارج کرد چرا که مرگ مسائل معنوی و فرهنگی در تصدی‌گری دولتی است و در این میان بحث مردمی‌بودن مغفول باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: در مباحث فرهنگی و قرآنی لازم است دولت حرکت حمایتی داشته باشند، به طور مثال قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ نهادی از جلسات قرانی حمایتی نداشت اما جلسات خانگی قرآن به‌وفور بود و امروز هم پیاده‌روی اربعین و حضور گسترده مردم در این مراسم گواه این مطلب است که مردمی‌سازی مباحث تا چه حد می‌تواند اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام سجادی با بیان اینکه هر زمان فرهنگ مردمی باشد و مردمی پیش برود اتفاقات مثبتی را رقم می‌زند و به عبارتی آن حوزه را احیا می‌کند بیان کرد: ورود افراطی دولت به مباحث و حتی جلسات مردمی قرآنی کار را سخت کرده است.

وی گفت: امروز بهترین نرم‌افزارهای فرهنگی و قرآنی را دولت تولید نمی‌کند؛ بلکه نهادهای مردمی و به‌خصوص نسل جوان هستند که بااحساس نیاز به سمت تولید و اجرا این فرآیندها می‌روند در این مسیر دولت می‌تواند نقش حمایتی و تسهیلگری داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان افزود: لازم است هر حرکت فرهنگی که پیش‌بینی می‌شود توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف بر اساس توانایی موجود مورد پشتیبانی قرار گیرد اما اجرا به دست مردم باشد و دولت کادرسازی انجام دهد دولت کلاس آموزشی برگزار کند.

نظر شما