شناسهٔ خبر: 68503177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خدمت به زائران امام رضا (ع) ‌ در میدان شهدای مشهد

غرفه‌های متعددی در میدان شهدا برپا شده‌اند که هر یک به نوعی در خدمت زائران هستند از واکس و تعمیر لباس و کفش گرفته تا راهنمای زائر و توزیع ویلچر،هر خدمتی که ممکن است زائری نیاز داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، میدان شهدای مشهدمقدس، این روزها به قلب تپنده‌ای بدل شده که در آن عشق و همدلی با رنگ و بوی عزا عجین شده و فضای معنوی ویژه‌ای را برای زائران امام رضا ع) پدید آورده‌است.

این میدان که در فاصله‌ای اندک از حرم مطهر رضوی قرار دارد، همچون آغوشی گرم و مهربان، پذیرای زائرانی است که از چهارگوشه ایران و حتی فراتر از مرزها آمده‌اند تا ادای احترام و تجدید عهدی با امام مهربانی داشته باشند.

میدان شهدا در این روزها جلوه‌ای تازه به خود گرفته است؛ گویی که هر گوشه‌اش با نغمه‌ای از عشق و ایثار سرشار شده و هر قدمی که برداشته می‌شود، به سوی حرم امام رضا (ع) پرواز می‌کند.

مدیریت شهری مشهد با دقت و برنامه‌ریزی تمام نیازهای زائران را در این روزهای شلوغ فراهم کرده است. ورود به میدان شهدا، زائران را با طاق زیبایی که از سمت میدان توحید و مجسمه سلام برپا شده است، به آغوش می‌کشد.

نوجوانانی با چهره‌هایی پر از اشتیاق و لبخند و لباس‌هایی متحده شکل به گرمی زائران را خوش‌آمد می‌گویند و با دستان پر از عشق راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

غرفه‌های متعددی در سراسر میدان برپا شده‌اند که هر یک به نوعی در خدمت زائران هستند. از واکس و تعمیر لباس و کفش گرفته تا راهنمای زائر و توزیع ویلچر، هر خدمتی که ممکن است زائری نیاز داشته باشد، در دسترس است.

حتی غرفه‌هایی برای خدمات سلامت نیز در نظر گرفته شده تا زائران بتوانند به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند.

هر کدام از این خدمات، نه فقط از روی وظیفه، بلکه با عشقی بی‌پایان به امام رضا (ع) ارائه می‌شوند؛ یکی از بخش‌های ویژه و جذاب میدان، غرفه سوغات دختران نوجوان مشهدی است.این دختران با دستان کوچک و پر از عشق، دستبندهای امام رضایی و دستمال‌، آهوهای نمدی و اروگامی زیبا را تهیه کرده بعد بسته بندی و سپس با مهربانی به زائران هدیه می‌دهند.

در کنار آن‌ها، پسران نوجوان نیز با رفت‌ و روب، پاشیدن آب و استقبال از زائران، سهم خود را از این خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) ایفا می‌کنند. اجرای سرودها و نمایش‌های ویژه نیز فضای میدان را پر از شور و حال کرده است. اما شاید یکی از زیباترین صحنه‌ها، چایخانه‌ای کودکان باشد که اکثر عوامل آن کودکان و نوجوانان هستند.

اینجا سن و سال مهم نیست؛ مهم این است که بتوانی با دلی پر از عشق، لیوانی را بشویی یا لیوان‌های استفاده‌شده را جمع‌آوری کنی. در این چایخانه، هر حرکت کوچک، گویی بازتابی از دل‌های کوچک متصل به حرم امام رضا (ع) است.

بخش پذیرایی میدان، همچون مهمان ها از سراسر ایران حضور دارند. هر غرفه‌ای با سنت‌ها و فرهنگ‌های خود، زائران را مهمان می‌کند؛ از غذاهای خوشمزه بوشهری تا نان‌های روغنی جم بوشهر، آش مازندرانی، و قهوه و چای عربی. بوی نان داغی که از نانوایی بچه‌های خراسان جنوبی بلند می‌شود، نه تنها شکم‌ها بلکه دل‌ها را به سمت خود می‌کشد. این نان، نشان از عشقی دارد که با هر لقمه، به دل‌های زائران امام رضا (ع) منتقل می‌شود.

در ضلع شرقی میدان، حسینیه‌ای به نام "حسینیه ایران" برپا شده که مأمنی برای برگزاری مراسم عزاداری و برنامه‌های فرهنگی متنوع است. فضای معنوی این حسینیه، زائران را به دل ایام پایانی ماه صفر می‌برد و محلی برای تجمع و همدلی در سوگ امام رضا (ع) است.

برای اسکان زائران، طبقه منفی میدان شهدا با همکاری آستان قدس رضوی به فضایی آرام و مجهز تبدیل شده است. این بخش با ظرفیت اسکان حدود پنج هزار نفر، با امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، حمام، و محل دریافت امانات، راحتی و آسایش زائران را تضمین می‌کند.

پتو،نهار و شام نیز برای زائران تدارک دیده شده تا بتوانند با خیالی آسوده به زیارت بپردازند. اما در این میان، شاید تأثیرگذارترین لحظات، زمانی است که کودکان و نوجوانان در هنگام اجرای سرودها، عشق خود به امام رضا (ع) را با صدای کودکانه‌شان ابراز می‌کنند.

اشک‌هایی که در چشمان زائران حلقه می‌زند، نشان از اتصال قلب‌ها به امام مهربانی دارد. میدان شهدا در این روزها تنها یک میدان نیست؛ بلکه تجسمی از عشق و ایثار است.

هر گوشه این میدان، نشانی از عشق بی‌پایان مردم به امام رضا (ع) است که در خدمات کوچک و بزرگی که به زائران ارائه می‌شود، به وضوح دیده می‌شود. اینجا، ایستگاه اول سلام است؛ جایی که با نگاهی به گنبد طلایی حرم، دل‌ها آرام می‌گیرد و مسیر عاشقی آغاز می‌شود.

انتهای پیام/282/.

نظر شما