شناسهٔ خبر: 68497596 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هشدار لاوروف درباره تکرار سناریوی افغانستان برای کُرد‌های سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه تلویزیونی که یکشنبه پخش شد، از کُرد‌های سوریه (قسد) خواست متوجه این نکته باشند که آینده‌شان در گروی اتحاد کشور است نه تکیه بر حمایت آمریکا و آن‌ها را تشویق کرد با دولت سوریه برای رسیدن به توافقی که شامل حقوق آن‌ها به عنوان یک گروه ملی است، وارد مذاکره شوند.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه روسیه به شبه‌نظامیان کُرد درباره تکرار سرنوشت گروه‌های حامی غرب در افغانستان و دولت کابل پس از خروج آمریکا در سال ۲۰۲۱ هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه تلویزیونی که یکشنبه پخش شد، از کُرد‌های سوریه (قسد) خواست متوجه این نکته باشند که آینده‌شان در گروی اتحاد کشور است نه تکیه بر حمایت آمریکا و آن‌ها را تشویق کرد با دولت سوریه برای رسیدن به توافقی که شامل حقوق آن‌ها به عنوان یک گروه ملی است، وارد مذاکره شوند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت آمریکا کُرد‌های سوریه را در شمال شرق این کشور وارد بازی خود کرده و سعی در ایجاد یک رژیم شبه دولتی در منطقه شرق فرات دارد که منطقه نفوذ آن محسوب می‌شود.

دیپلمات ارشد روس ضمن هشدار به سران قسد درباره تکرار سرنوشت دولت افغانستان که هم‌پیمان با آمریکایی‌ها بود، گفت: امیدوار هستم شرکای کُرد ما از این تجربه تاریخی درس بگیرند و به گفت‌وگوی ملی بازگردند و درباره شرایط زندگی خود در کشور یکپارچه سوریه با دمشق توافق کنند.

آمریکا اواسط سال ۲۰۲۱ به یک‌باره از افغانستان خارج شد که به بازگشت کنترل طالبان بر این کشور و فرار آن دسته از اعضای دولت که تحت حمایت آمریکا بودند، منجر شد.

همچنین لاوروف گفت آمریکایی‌ها گفتگو‌ها میان کُرد‌های سوریه و دمشق را که با تشویق مسکو انجام شد، ناکام گذاشته و منابع نفت و کشاورزی در شمال شرق سوریه را به تصرف خود درآورده‌اند.

تلاش روسیه برای گفت‌وگوی کُرد‌ها و دمشق

هم‌زمان «اداره خودمختار» و «حزب اتحاد دموکراتیک» به عنوان مهمترین حزب کُرد در شمال شرق سوریه پاسخی را مطرح کرد و «الهام احمد» فرماندهی اداره خودمختار این حزب در دیدار با یکی از شبکه‌های عربی اعلام کرد که موافق گفتگو با تمام طرف‌های سوری از جمله دمشق است.

الهام احمد در ادامه با تاکید بر اینکه نیرو‌های سوریه دموکراتیک وحدت سوریه را حفظ کردند، اظهارات مطرح شده از سوی لاوروف درباره وابستگی قسد به آمریکا را قابل قبول ندانسته و مدعی شد: دمشق از گفتگو با کشور‌هایی که بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرده‌اند (ترکیه) استقبال کرده و گفتگو با سوری‌ها را نمی‌پذیرد.

او همچنین دلیل ارتباط میان کُرد‌های سوریه و آمریکا را «مبارزه با تروریسم» و مقابله با داعش در شمال شرق سوریه دانست.

اظهارات لاوروف همزمان با تلاش‌های مسکو برای پر کردن شکاف موجود میان دمشق و آنکارا مطرح شده است؛ آنکارا می‌خواهد از قسد که آن را ورژن سوری حزب پ. ک. ک و خطری برای امنیت ملی خود می‌داند، رها شود.

«طه عبد الواحد» تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور روسیه در رابطه با اظهارات لاوروف به «العربی الجدید» گفت: مسکو می‌خواهد کُرد‌های سوریه را به گفت‌وگویی نتیجه‌بخش با دولت سوریه سوق دهد و سیاست فاجعه‌بار آمریکا در قبال همپیمانان خود مانند آنچه در افغانستان رخ داد، بهترین گواه این مطلب است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه نیز احتمال داد که دمشق و قسد به فراخوان‌های مکرر روسیه برای گفتگو با یکدیگر پاسخ دهند.

او گفت: مشکل علاوه بر مساله آمریکا، مربوط به شروط متقابل است، آیا واشنگتن اجازه خواهد داد توافقی میان دمشق و قسد با نظارت روسیه حاصل شود؟

موضع قاطع دمشق درباره قسد

ارتباط میان روسیه و کُرد‌های سوریه در طول سال‌های جنگ در سوریه پیچ‌وخم‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. روس‌ها در بسیاری از تنش‌ها میان قسد و دمشق میانجیگری کردند که آخرین آن درگیری‌های ماه گذشته میان طرفین بود که طرف کُرد را به محاصره ۲ مربع امنیتی در حسکه و قامشلی سوق داد.

دمشق بر بازپس‌گیری بدون شرط شمال شرق سوریه پافشاری دارد، در حالی که قسد با ورودش به ۲ ساختار نظامی و امنیتی سوریه به دنبال یک به رسمیت شناختن قانونی و اداره خودمختار است. دمشق با این مساله کاملا مخالف بوده و همچنان قسد را ابزاری ارزان در دست آمریکایی‌ها می‌داند.

وزارت خارجه سوریه ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که قسد مانع هر گونه تلاشی برای گفتگو در سطح مذاکره جهت تعیین سرنوشت شمال شرق سوریه می‌شود.

نظر شما